Full version: Julbock
djur7
Hejsan!

Jag skall klä min julbock och nu behöver jag hjälp har aldrig gjort detta. Jag tänkte anv granris. Skall de kläs på något speciellt sätt och vad binder man med?
Tacksam för svar
mojan
Använd ståltråd att binda med, helst grön. Har du en stomme av trä? Jag (dvs min man) spikade ihop några gamla brädor som jag sen använde under flera år. Hornen kan man forma av något böjbart. Vi använde gamla klädhängare av metall (som kemtvättar använder). Handskar behöver du för det är rysligt stickigt. Lycka till!
djur7
CITAT (mojan @ 30-11-2008, 14:40) *
Använd ståltråd att binda med, helst grön. Har du en stomme av trä? Jag (dvs min man) spikade ihop några gamla brädor som jag sen använde under flera år. Hornen kan man forma av något böjbart. Vi använde gamla klädhängare av metall (som kemtvättar använder). Handskar behöver du för det är rysligt stickigt. Lycka till!

Ja jag hat en trästomme. Är det bara att lägga på dem och binda vilket håll skall de ligga?
mojan
Du kommer snart på tekniken. Ta "lagom" många kvistar i en bunt och bind fast. Sen nästa bunt lite över den andra, som när man binder en krans. Toppen av kvistarna läggs åt samma håll och naturligast blir att vänta topparna mot bockens rumpa. Blir den för mager så är det bara att fästa fler buntar. När den är klar kan man fuska och sticka in grenar om man missat någonstans. Du kan också ta secatören och frisera den när du är klar. Men den behöver inte vara perfekt, eller hur? Då kan man ju lika gärna köpa en! Lägg gärna in ett foto på den så vi får se!
djur7
Här kommer bilder på julbocken

En bild till på juilbocken
Sussie F-Flower
CITAT (djur7 @ 03-12-2008, 15:34) *

Ohh, Herrejösses, vilken fin!!!! wub.gif

Det gjorde du BRA! Grattis! tongue.gif

Det är bara att vänta på snön nu då... shy.gif
Eva i Höga
Ja, men titta, du kan ju! Grattis! Nu vill jag också göra en julbock, har bara en i halm som jag brukar ställa inne vid granen. Det skulle vara roligt att ha en ute också.
Rosmarin
CITAT (djur7 @ 03-12-2008, 15:34) *

åååh vilken gullig!!! wub.gif
mojan
Helt klart MVG!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon