Jojjan
Hej hej!
Min Pilea som har växt jättebra i sommar tappar nu bladen.
Den gjorde likadant förra vintern och var till slut helt bladlös.
Nån som vet vad det kan bero på?
MariaS
Pilea tål inte att torka, varken i bladen eller i jorden. Duscha den varje dag och vattna ofta och ställ den i det ljusaste fönstret.
Bassam
TACK FÖR FRÅGA:
Jag gillar att säga att växter tappa bladen om de:
1om de fick kyla , 2 om de fick mycket vatten som stannat i fötter o blir rötter rutna, 3 om de får inte tillräcklig vatten.3 Ohyra som telex spindel.
H:Bassam

Jojjan
jag tror inte att det kan bero på torka...
den står i söderfönster med tallriksmodellen. Men den har inte duschat särskilt ofta iofs.
Jag tror inte att jag kan ha dränkt den heller, för då hade den väl inte tagit sig som den gjorde i somras..?
MariaS
CITAT (Jojjan @ 30-11-2008, 16:58) *
jag tror inte att det kan bero på torka...
den står i söderfönster med tallriksmodellen. Men den har inte duschat särskilt ofta iofs.
Jag tror inte att jag kan ha dränkt den heller, för då hade den väl inte tagit sig som den gjorde i somras..?

Troligaste felet är att det är för torr luft runt blomman. Söderläge torkar också ut, när solen ligger på. Pilean gillar inte detta när det är torr luft också. Byt fönster och duscha ska du se att den hämtar sig.
Jojjan
Ok då provar jag med det och tackar så mycket för svaren...Törs man ställa den lite svalare tro...?
MariaS
CITAT (Jojjan @ 30-11-2008, 20:26) *
Ok då provar jag med det och tackar så mycket för svaren...Törs man ställa den lite svalare tro...?

Den kan klara ner till +7, men jag skulle nog inte chansa med så låg temperatur. Möjligen ner till +15 om den ska stå där ett tag.
Jojjan
Nä jag vet inte exakt vilken sort jag har och jag läste om en sort att de bara tål ner till sexton....Av någon anledning blir det alltid fullt i alla fönster så jag har inte så mycket plats att välja på =)
Men 15 grader kan jag nog garantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon