Monaxe
Efter att ha pysslat och fjäskat hela året beslutade till slut min ena Wanda att tacka för omsorgen genom att ge mej en blomstängel! Daglig dusch låter inte så jobbigt, men när man dag ut och in ska komma ihåg att duscha dessa krävande primadonnor är det lätt att missa...
I år har de hängt ute större delen av sommaren, det har underlättat skötseln betydligt. I fjol var det för kall sommar för att kunna hänga ut dem, då blev det inte heller några blommor.
Tyvärr är det än så länge bara den cerice som blommar, den blå håller på sig, förhoppningsvis kanske den skickar fram en stängel den också om några veckor...

Cerice Wanda 1.JPG

Cerice wanda 2.JPG

Den blå Wandan är imponerande i sin storlek även utan blomma, rötterna tar snart i fönsterbrädan.

blå wanda.JPG

Gillan
Milde himmel!!!! Är jag så vacker när jag står i full blom ohmy.gif Visste inte ens att jag kunde blomma laugh.gif ..............Nääe, sorry för skämtet, jag heter Wanda i mellannamn och kunde inte låta bli shy.gif

Men otroligt vacker är den Monaxe tummenupp.gif
Monaxe
CITAT (Gillan @ 30-11-2008, 13:12) *
Milde himmel!!!! Är jag så vacker när jag står i full blom ohmy.gif Visste inte ens att jag kunde blomma laugh.gif ..............Nääe, sorry för skämtet, jag heter Wanda i mellannamn och kunde inte låta bli shy.gif

Men otroligt vacker är den Monaxe tummenupp.gif

giggle.gif tummenupp.gif
Bassam
Tack för fråga :
Jag gillar att säga man kan slippa duscha genom att sätta en glas vatten på kruka eller bredvid.
H: Bassam

Monaxe
CITAT (Bassam @ 30-11-2008, 13:54) *
Tack för fråga :
Jag gillar att säga man kan slippa duscha genom att sätta en glas vatten på kruka eller bredvid.
H: Bassam

Tack för tipset!
Som du kanske ser på bilderna har jag en glaskruka under rötterna, där har jag vatten.
Men min erfarenhet är att det ändå behövs en daglig dusch, speciellt vintertid i våra torra uppvärmada bostäder!

Men visst är dom värda lite extra jobb!
ifibi
Vandor är fantastiskt vackra. Jag har 4 stycken, varav en blommar nu.

Så här såg det ut i fönstret i somras:

Och en närbild på min vandahybrid som blommade tidigare i höst, åtta knoppar fick den:
Monaxe
Underbara! Jag ska försöka få fatt i fler Wandor, skulle kunna ha dem i varje fönster... Hänger du ut dina på sommaren?
Eva i Höga
Oj vilka luftrötter! De andra rötterna verkar inte vara så stora, ser ut som väldigt små krukor. Säger en som inte vet något om wandor, men tycker de är mycket vackra.
Sussie F-Flower
Grattis Monica!

Det var en härlig färg på din Wanda! wub.gif
Blommorna ser "monsterstora" ut men det är väl för att stängeln är vänd mot dig... giggle.gif

CITAT (ifibi @ 02-12-2008, 22:03) *
Vandor är fantastiskt vackra. Jag har 4 stycken, varav en blommar nu.

Så här såg det ut i fönstret i somras:

Tjusigt i ditt fönster också!!!
Men jag är lite nyfiken.... Du skriver att du har 4...
-Vad är de övriga för något då, i ditt fönster? Tycker att de ser likadana ut... g.gif shy.gif
ifibi
Jag hade fler i somras. Jag var "styvmamma" åt några. Jag och min kompis köpte några begagnade, nu har de flyttat till henne. smile.gif

Jag hade mina ute i somras, inte hela sommaren dock. Det gjorde de gott!
blomkronan
ÅÅÅ, vilka läckra växter. Vilket släkte tillhör dom??? är det en orchide? Har aldrig sett tidigare.
Jag sökte på googel "Wanda" och fick inte upp någonting som hade med växter att göra... giggle.gif
Vad heter den på latin någon som vet??

Jätte fina växter ni har bravo.gif
Sussie F-Flower
Här hittade jag en sida med skönheter.
Den heter Vanda, (latinskt) med enkelt V och är, vad jag förstår, ett eget släkte.

http://www.kbkidorchid.com/vanda.html

Och så hittade jag den här sidan.....

också intressant.... wink.gif

http://www.orchidehuset.se/Arkiv/Ascocenda...ss%20Mikasa.htm
Awasthlm
Hej,

Jag har också ett par wandor. Underbara när de blommar vilket de inte gör nu.
De mådde utmärkt ute under sommaren, men sen när man tar in dem i denna torra luft, så blir rötterna så torra o spröda. De är svåra att vattna och jag trodde att de skulle tappa alla rötterna till slut.
Jag har nu lagt lite vitmossa i krukan. Där sprejar jag vatten lite då och då och hoppas att det ska göra det lättare för dem att överleva. Jag sprejar hela växten då och då också.
Vattenglaset verkar smart.

Hoppas på blomstängel så småningom.

Vad tror ni?

Hälsningar
Awa
Monaxe
Det låter nog som att de skulle behöva mer fukt, jag tar ut mina i duchen varje dag plus att de har en vatten kruka stående under rötterna.
Viktigt är ju att inte rötterna doppas i vattnet, det mår dom inte bra av.

Det var någon tidigare i tråden som komenterade att krukorna var så små, det beror på att de inte har någon jord eller mossa, hela rotsystemet hänger fritt. Så den där lilla krukan är bara en upphängningsanordning!

Namnet, jag tror att det korrekta namnet är Vanda, men det står faktiskt lite olika, när jag startade tråden blev det bara så att jag stavade med W.
Vandor tillhör Orkideesläktet, odlas mycket i Thailand, finns även odling i bla Florida. Något svårskötta skönheter är det tyvärr, har haft flera tidigare som...torkat bort angry.gif
ifibi
Nu på vintern så vattnar jag mina vandor var tredje dag ungefär. De fr stå lite längre i vattenbad då, ca 40-50 minuter. Jag har även hängt luftfuktare på elementet under och har en luftfuktare som man anluter till el. Finns billiga och bra på Biltema.
Sofiia
CITAT (blomkronan @ 04-12-2008, 09:47) *
ÅÅÅ, vilka läckra växter. Vilket släkte tillhör dom??? är det en orchide? Har aldrig sett tidigare.
Jag sökte på googel "Wanda" och fick inte upp någonting som hade med växter att göra... giggle.gif
Vad heter den på latin någon som vet??

Jätte fina växter ni har bravo.gif

googla på Vanda med enkelt V så hittar du mer smile.gif

Jag har fyra stycken men de är än så länge nya hos mig så de har inte hunnit blomma än (endel för unga och andra köpta som miss skötta). Men de är nog de absolut vackraste av vackra tycker jag wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon