Full version: Guava
ztina
Jag har frö av guava och undrar när man ska sätta dom och hur?
Ska de gro varmt eller svalt och om de gror hur hanterar man dom då?
Ztina
MariaS
Guava bör man så så snart som möjligt. Det går bra att så direkt i krukväxt/plantjord. Kan du sätta krukan på ett element eller en lampa, så det blir undervärme, går det fortare. Glöm inte att hålla en jämn fuktighet (eller sätt helt enkelt en plastpåse över)
Ganska snart kommer du få se en ganska "stöddig" grodd som tittar upp.

Guavan gillar sen att vistas utomhus över sommaren, men till vintern behöver den vila i svalare utrymme. (ca+10 - +15) Bli då inte förskräckt om den tappar alla blad. Den gör så.

Guavan tål också någon minusgrad, om så skulle vara fallet.
ztina
Då ska jag sätta mina frön snarast. Jag undrar då vad man gör när grodden kommit upp, ska den stå svalare då?
Ztina
MariaS
CITAT (ztina @ 02-12-2008, 21:35) *
Då ska jag sätta mina frön snarast. Jag undrar då vad man gör när grodden kommit upp, ska den stå svalare då?
Ztina

Nej! ställ den inte i kyla. Nygrodd vill den ha värme, ljus och lagom fuktigt. Det är först till nästa vinter den vill ha det lite svalare, för att gå i vila. Men innan dess, hinner den bli en ganska stöddig buske på ca 30cm.
malin72
den är ju en växt från varmare länder så tänk att den vill gro lite varmt och behagligt...sen när den växer på sig och blir fin så vill den gärna bli sprayad med vatten för att inte få spinn om den ska vara inne...lycka till mina jag gett bort har blivit stora och fina tummenupp.gif
ztina
Tack för era svar. Nu ska jag försöka få ner mina frön och följa era råd.
Ztina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon