jennypenny
Jag har en liten kryddrabatt med några olika kryddväxter som jag planterade i våras. Nu inför vintern har jag försökt ta reda på hur dessa ska kunna överleva den kalla årstiden.
Två av plantorna har jag dock inte kunnat hitta info om:

1. Pepparmynta. Kan den övervintra?
Jag har också från flera håll hört att pepparmynta ska vara väldigt svår att hålla efter p g a sina utlöpare. Jag upplever inte att detta har varit något problem. Vad har ni andra för erfarenheter?

2. Lavendel. Kan den övervintra?

Jag bor för övrigt i zon I
Åsa, mälardalen zon 2
Båda dessa brukar övervintra en bra bit upp i sverige så i zon 1 borde det även gå. Den som kan vara kinkig är lavendeln sitter den för blött så kan den dö på vintern även om du bor i zon 1, lavendeln vill ha väldränerat.

Mynta kan bli ett rejält ogräs men hos mig trivs den inte så hos mig är den inte något problem men jag har odlat mynta i annan jord och då spred den sig som sjutton.
Ingrid på Västkusten
Lavendelns största hot förutom dåligt dränage och kall skuggig plats( den vill ha soligt och väldränerat) är kalk - den ogillar sura jordar.

pepparmynta skall inte va någe problems alls i zon 1 ej heller pepparmynta om det är den vanliga :-)) den kommer att övervintra och planera alla utlöpare den skall skicka ut 2004 hos Dig :-) oftast är de snälla i starten sedan är de moster å vilddjur. här har jag revit ut MÄNGDER i år - nu är det 'nästan' helt myntafritt, fast jag hittade en god frösådd en - namnlös ...... den har jag spart - den plottar nog nya djävulskap för mig 2004 :-))) det blir kul - jag ser fram emot en ny säsong jättemycket!!

Hälsar ingrid
yla
men myntan går ju åt om man hela tiden plockar av den o gör te på färska blad MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM JÄTTEGOTT
så jag blir bara glad då den sticker upp smile.gif
Ann-Marie på Dal
Min pepparmynta blev tillslut ett eländes pgräs i kryddgåren och fick förpassas till en egen planterings hörna i köksträdgården. Jag fick gräva upp hela till slut för att få bort alla rotdelar. Nu har jag ett liknande problem med äppelmynta. Fick rådet att plantera den i en nedgrävd 10 liters plasthink utan botten och det funkade...ett par år så nu är det saneringsdax igen biggrin.gif .

Men jag håller med oldwolfie visst är det härligt med te speciellt på de färska småskotten på våren när man längtar så efter det färskt gröna... mums!
Cilla
Jag har fått myntadille i år och har skaffat ett 20-tal olika sorter. Har tidigare haft mynta som spridit sig i kryddgården, men har nu valt andra ställen för dem där de kan få sprida sig och i övrigt grävt ned hinkar med hål i botten som sticker upp 5 cm ovan jord. Nu har jag mynta i ängen och i skogspartiet och lite varstans.

Jag har en hel del pepparmynta i trädgården och har i år fastnat för en brokbladig. Den stackars plantan hinner knappt ge ett par brokiga blad förrän den klipps av, så till nästa år måste jag se till att föröka den!
MadeleineB
Ja, många har ju redan svarat, så jag kompletterar bara med att jag aldrig har haft några som helst problem med att få någon av de växterna att övervintra, varken i Skåne eller i Stockholms skärgård.

Myntan brukar sprida sig hejdlöst, men som många sagt, plocka, ät, drick av den!

Lavendeln brukar bli fin år från år och förvedas fint. Man beskär den på våren, några centimeter ovanför den förvedade delen av stammen. Men som någon redan sagt, den behöver dränerad jord och vill inte stå fuktigt!

Tänk på hur den växer "hemma" i Medelhavsområdet! I torra slänter, högt upp i bergen!

Hälsningar
MadeleineB
jennypenny
Tack för alla svar. Får väl hoppas på att vintern inte blir lika kall som förra året så ska nog mina kryddväxter klara sig.
Basilikan ska jag i alla fall ta in i köket, om jag bara kunde hitta min spade, har förlagt den nånstans, antagligen i trädgården. unsure.gif
Virgo
CITAT (Cilla @ 18-09-2003, 21:51)
Har tidigare haft mynta som spridit sig i kryddgården, men har nu valt andra ställen för dem där de kan få sprida sig och i övrigt grävt ned hinkar med hål i botten som sticker upp 5 cm ovan jord. Nu har jag mynta i ängen och i skogspartiet och lite varstans.

Hej, Intressant! Garanterat spridningssäkert?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon