Jag har ett duntäcke (80% anddun, 20% andfjäder) från Hemtex som jag ska tvätta. Jag har bokat tvättstugan i huset då det finns torktumlare där, det står på etiketten att man ska torktumla.
Vad ska jag tänka på så att täcket blir så fint som möjligt efter tvätten? Det står att jag ska tvätta i 60 grader med hälften av normal mängd tvättmedel samt inget sköljmedel. Så långt är allt klart. Men ni som har erfarenhet, berätta gärna vad jag bör tänka på! Tack!
Aqvakul
01-12-2008, 13:30
Det viktigaste är just att torktumla. Det måste torka snabbt, annars finns risk för mögel.
Irene_L
01-12-2008, 13:32
Ha en tennisboll i torktumlaren när du torkar täcket....bollen står ut dunet så att det inte klumpar ihop sig
CITAT (Aqvakul @ 01-12-2008, 13:30)

Det viktigaste är just att torktumla. Det måste torka snabbt, annars finns risk för mögel.
Sätter jag på medelvärme, nåt som motsvarar dom 60 grader jag ska tvätta i? Eller sätter jag på det varmaste så det går fortast?
CITAT (Irene_L @ 01-12-2008, 13:32)

Ha en tennisboll i torktumlaren när du torkar täcket....bollen står ut dunet så att det inte klumpar ihop sig

Tack, det ska jag ha.
Aqvakul
01-12-2008, 13:51
Det räcker med medelvärme!
CITAT (Aqvakul @ 01-12-2008, 13:51)

Det räcker med medelvärme!
Tack!
Nån som vet om pulver- eller flytande tvättmedel är att föredra?
ingrids
01-12-2008, 13:55
Är du helt säker på att du måste tvätta täcket - om du har möjlighet att lufta det ute i minusgrader blir det ofta fräscht bara av det. Jag har lite dålig erfarenhet av duntäcken som inte blir sig helt lika efter tvätt. I och för sig hade jag inte vett att fråga folk om råd innan jag tvättade ...
*Ulrica*
01-12-2008, 13:56
Ja, tennisbollar har jag också hört ska vara bra.
Aqvakul
01-12-2008, 13:59
CITAT (Rose @ 01-12-2008, 13:53)

Tack!
Nån som vet om pulver- eller flytande tvättmedel är att föredra?
Flytande tvättmedel är väl alltid att föredra, särskilt vid låg dosering och känslliga material.
Solstorm
01-12-2008, 14:06
Jag brukar ställa in hög vattennivå på min tvättmaskin när jag tvättar dun. Även om man är sparsam med tvättmedel så är det inte så lätt att få det riktigt ursköljt. Om det inte går att ställa in hög vattennivå så kanske det går att köra en extra gång med bara sköljning.
Att man inte ska använda sköljmedel var nytt för mig. Varför är inte det bra?
CITAT (ingrids @ 01-12-2008, 13:55)

Är du helt säker på att du måste tvätta täcket - om du har möjlighet att lufta det ute i minusgrader blir det ofta fräscht bara av det.
Jag känner jag behöver tvätta det. Jag lider av svettvallningar på nätterna p g a mediciner jag tar och täcket känns ofräscht. Jag hoppas det faktum att det ska vara ett kvalitetstäcke ska innebära att det ska bli fint efter tvätt om jag gör såsom man ska.
CITAT (Solstorm @ 01-12-2008, 14:06)

Jag brukar ställa in hög vattennivå på min tvättmaskin när jag tvättar dun. Även om man är sparsam med tvättmedel så är det inte så lätt att få det riktigt ursköljt. Om det inte går att ställa in hög vattennivå så kanske det går att köra en extra gång med bara sköljning.
Att man inte ska använda sköljmedel var nytt för mig. Varför är inte det bra?
Det var ett bra tips.
Jag vet inte varför, men det står så på etiketten.
*Stintan*
01-12-2008, 15:17
Hög vattennivå, medeltemperatur eller kolla etikett, flytande tvättmedel och ett par tre tennisbollar både i maskinen och torktumlaren brukar fungera alldeles utmärkt för mig.
Bra att vädra ofta men visst måste man och kan man tvätta det. Men (i min tumlare i alla fall) så blir inte täcket torrt på en "körning". Jag brukar känna med händerna: Känns det fuktigt eller små "klumpar" så är det inte färdigt. Det måste bli helt torrt!
ingrids
01-12-2008, 16:02
Jo, det ska erkännas att jag också tvättar täcken efter t.ex. en rejäl flunsa, men då är jag lycklig över att jag inte längre har duntäcke. Jag tänkte mest på att jag själv har en tendens att glömma bort att vädring kan vara ett alternativ till tvätt, det är liksom lätt att ta till tvättmaskin om man har tillgång till en.
Sådär, nu ligger täcket i maskinen. Det gick inte att ställa in hög vattennivå, men en extra sköljning gick att få. Kollade också för säkerhets skull att tumlaren verkligen fungerade innan jag satte igång maskinen, hade varit trist om man tvättar och sen fungerar inte tumlaren......
Solstorm
01-12-2008, 17:00
CITAT (Rose @ 01-12-2008, 16:51)

hade varit trist om man tvättar och sen fungerar inte tumlaren......
Tja, det kan allt gå det också. Alla sätt är bra utom de dåliga. Jag har tvättat dunjacka som fått hänga och torka på en galge och så har jag gott och bollat och kastat den i luften och fångat för att fluffa till den. Hänga en stund och sedan bollat med den igen. Tur att ingen såg mig. Torktumlare är mycket enklare.
CITAT (Solstorm @ 01-12-2008, 17:00)

Tja, det kan allt gå det också. Alla sätt är bra utom de dåliga. Jag har tvättat dunjacka som fått hänga och torka på en galge och så har jag gott och bollat och kastat den i luften och fångat för att fluffa till den. Hänga en stund och sedan bollat med den igen. Tur att ingen såg mig. Torktumlare är mycket enklare.
Margith
01-12-2008, 17:06
Duntäcken, dunsovsäckar och dunjackor har jag tvättat i många herrans år.
Själva tvättningen har jag aldrig gjort nån stor sak av, jag tvättar i det gradantal som står på tvättlappen. De flesta klarar 60 grader.
Torkningen däremot är viktigare. Får du det inte riktigt torrt finns det risk att det möglar.
Jag torkar duntäcken 2 omgångar i torktumlaren. Tennisbollar har jag aldrig använt. Men innan jag slår på torktumlaren andra gången, tar jag ut täcket, skakar det ordentligt OCH rensar filtret. Det brukar finnas en hel del dun i filtret.
Dunsovsäckar torkar jag också 2 gånger, andra gången vänder jag den ut och in.
Dunjackor torkar jag 3 vändor, 2:a gången vänder jag jackan ut och in.
Hittills har det fungerat alldeles utmärkt.
Tack Margith, bra tips där

Känner mig säker att det här ska bli bra.
polecat
02-12-2008, 11:11
När jag köpte mitt duntäcke på Hemtex blev jag avrådd från att använda tennisbollar i torktumlaren vid torkning. Förklaringen var att tennisbollarna slår sönder själva "vingpennan" (heter det så?) i dunet.
Myosotis
02-12-2008, 18:47
Skaft och spole heter det på småfjädrar och ving- och stjärtpennor, men äkta dun har ingen spole att tala om, det är bara fluff när det är hög kvalité. Det gäller väl i så fall täcken av sämre kvalité där man blandat med konturfjädrar, kan jag tänka mig.
Kan berätta att täcket klarade tvätten jättebra och jag är så nöjd

Stort tack för all hjälp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.