CITAT (mogge92 @ 03-12-2008, 07:13)

Jo visst lär man sig Jonatan... Men tull på 200kr blir ju inte såå mycket ändå, det är ju annat om man betalar tull på en order på några tusen....

Så länge jag får hit fröerna är jag nöjd, faktiskt

nej det var inte så mycket men det var tillräckligt för att jag inte skulle tjäna på att skicka efter just det den gången... sen har jag allt fått andra paket som har fastnat i tullen oxå som har kostat mer... men inte så mycket som din affär... och det är jag glad för... men synd för dig tycker jag...
CITAT (Eva 33c @ 03-12-2008, 09:30)

Jag vet inte varifrån uppgiften om 200kr som "tullfritt" kommer ifrån. Om man läser på Tullverkets hemsida om sk
privatimport så finns ingen sådan gräns utan i princip ska allt som köps av ett företag utanför EU förtullas och skattas för.
Å andra sidan så slinker en hel del småförsändelser helt enkelt igenom ändå. Tullen har säkert någon egen "praxis" för vad som är värt att bry sig om. Har man dessutom redan betalt sin vara via kort och det handlar om ett ganska ordinärt brev (alltså inget paket som ska lösas ut) så framgår ju inte varans värde med mindre än att man öppnar det. Jag har köpt en hel del frö från Kanada på detta sätt oh hittills inte "fastnat i tullen". Häromdagen kom ett rätt tjockt kuvert i A4 format innehållande frö till ett värde av ca 1000kr utan att ha granskats i tullen trots att det framgår att avsändaren är ett företag. Men det
kan hända. Jag vet att några här på forumet råkat ut för det.
det var så att INNAN jag fattade hur allt det här funkade så trodde jag att bara det stod "gift" på paketen så klarade man sig så när skickade jag efter lite kamera utrustning från kina så fastnade det i tullen och tog ett par dagar extra innan jag fick hem det... eller rättare sagt så fick jag inte hem det utan blev tvungen att hämta ut det på posten just för att moms och tull skulle betalas...
och då (eftersom jag inte visste bättre) så ringde jag upp tullen och frågade vad sjutton dom sysslade med, det stod ju "gift" på pakete. så då fick jag reda på att paket med värde under 200:- brydde dom sig inte om och det var då jag fick reda på att det där med gift" från företag inte var nått som funkade heller... för enligt hon jag pratade med så trodde hon inte på att ett företag som säljer kamera utrustning skulle skänka gåvor till privatpersoner på det sättet... så så här i efterhand så fattar jag ju det...

att det är tullfritt under 200:- kan jag inte svara på om det är rätt eller fel med det verkar inte som dom bryr sig om dom paketen iaf, inte enligt henne jag pratade med på tullen iaf...
man kan ju alltid be den som skickar att skriva ner värdet på paket oxå... men nackdelen med det är att OM paketet skulle komma bort eller gå i sönder så får man ut värdet som stod på paketet och då är det ju inte lika kul...
vilket fall som helst så KAN DET I VISSA FALL löna sig att skicka efter i flera omgångar... det beror lite på vilka summor det handlar om både när det gäller värdet på det man köper och frakten...