Full version: effektiva tips?
Anna H
Har ju inte direkt med trädgården att göra men...
Någon som har tips på hur man blir av med bananflugor?
Betty
Förebygg genom att inte förvara färsk frukt öppet, ha frukten i kylen eller i tätslutande plastpåse. Låt flugorna drunkna i ett fat med öl, de gillar rödvin åxå... Förvara inte tomglas och toma ölburkar inne i bostadsdelen.
Smed
Tjatar vidare om mina sileshår (Drosera). De tropiska arterna går inte ned i vintervila och är väldigt effektiva mot alla små flygfän som gillar sött och fruktigt.

/Smed

Svenskt Carnivorforum
Anna H
Sileshår...
Hittade bilder på nätet. Ser spännande ut.

Och följande text:

Körtelhåren avsöndrar ett segt genomskinligt slem, i vilket insekter fastnar. Då en insekt fastnat i slemmet böjer sig körtelhåren mot djuret och bladskivan rullar sig kring bytet. Vätskan som frigörs från körtelhåren innehåller enzymer som löser upp proteinerna i insektens kropp och de näringsämnen som frigörs kan sedan tas upp av växten.

Fast jag tycker nog att örten ser ut att trivas bättre i skogen, än i mitt kök ;-)
Ingrid på Västkusten
Nackdelen med de köttätande växterna är att sorgmyggorna alltså itne bananflugorna men väl de irriterande små svarta flugorna lägger ägg i de köttätande växternas jord/torvblandning och så förökas vidare. Att ha köttätande växter är snarare en försäkran om att man alltid har flugor inomhus av nått slag - och jag har testat! bananflugorna gillar fuktiga saker med så de torde tycka att torv är smaskens med - fast de bruakr undvika krukor.
Tyvärr är det en självgående cykel det här med flugorna. mest irriterande är de annars på våren då sorgmyggorna d v s sciaraflugorna äter upp mina frösådder. Det är skottpengar, d v s pyrex & provado på dem då :-D mina fröplantor vill jag ah ifred!

Ser fram emot Adrians Göteborgsvisit på lörda - kanske en sarracenia purpurea vill komma hem till mig och ett litet blött 'surhål' på berget?

Funderar ingrid
Kata
Jag lyckades bli av med mina bananflugor såhär: Häll i ca 1 msk ättiksprit i t.ex en äggkopp, häll i några droppar röd saft, några droppar diskmedel och lite vatten. Flugorna dras dit och drunknar. Kanske lite småäckligt om man är känslig..., men det är väldigt effektivt! Förvisso blir du väl med detta sätt inte av med själva problemet, men dom samlas i alla fall ihop ;-)
Detta fungerade utmärkt för mig. Till slut var dom helt borta!!
laugh.gif
Smed
Jag har ca 90 Carnivorer hos mig och jag har inga som helst bekymmer med små flygfän. Är man rädd för torvens egenskaper så rekommenderar jag att odla i levande vitmossa.

Mvh

/Smed

Svenskt Carnivorforum
Ingrid på Västkusten
Japp - Kata det fungerar extremt väl på 'bananflugor' :-)))

Hälsar Ingrid
adrian
Jag har inte märkt att det frodas några fän över huvudtaget hemma hos mig... (letat som en idiot... wacko.gif )

Och jag har över 235 st brutala torvkrukor.. biggrin.gif
MEN däremot så hade vi några krukor med annan jord, inte säker på VAD det var för sort och där dök det upp en massa otyg...

Men de har blivit blommor och annat idag.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon