Full version: Vems är spillningen?
Johanna O
Jaha, så var det dags igen, är det en räv eller grävling som lämnar högar i min trädgård?
Två högar mitt på gräsmattan, en på vår väg och en utanför hönsgården..
Korvarna, som är ganska ljusa, innehåller en del hårrester. De är ca 2 cm tjocka och upp mot decimetern långa.

Någon som har en idé?

Mvh
Johanna
Sussie F-Flower
Jag gissar på hundskit!
Rävarna brukar ha lite skruvad/vriden avföring.
Och grävling...? Ligger inte dom och sover nu???
Johanna O
Tvivlar på hund, inga lösa hundar här.

Johanna
Eva i Höga
Jag hade också gissat på hund men finns det inga hundar i din närhet så är det nog inte så. Grävlingens skit ser inte sån ut. Kanske katt, deras skit kan ju variera en del, har du katter i närheten?
Solstorm
Ser det inte ut som det är efter en gräsätare? Eller allätare.
Eva i Höga
Ha, Solstorm, menar du vildsvin? Jag har sett deras skitar och de är mycket större och inte så ljusa! Hoppas att det inte är vildsvin Johanna har i trädgården!
Solstorm
Jag vet inte vad jag menar g.gif Först tänkte jag på lodjur eftersom storleken kanske stämmer (har aldrig sett avföring efter lodjur). Men lodjur är ju renodlade köttätare så där ser det nog annorlunda ut. Därför tänkte jag att det är något som äter gräs. Ser det inte ut som om det finns torra gräsrester i? Sicka vingliga tankegånger jag har här crazy.gif

Läskig tråd det här. Den får mig att sitta och stirra och försöka analysera skit med blicken. Hoppas det dyker upp någon som löser problemet så man slipper titta på eländet.
Eva i Höga
Håller med dig Solstorm, hoppas vi får svar så vi slipper fundera o analysera! Jag tror fortfarande att det är katt.
Johanna O
Tycker det är alldeles för stort för att vara katt. Har katt själv. Dessutom så gräver katter ner sin spillning.
Lo, är jag 100 % säker på att vi inte har här, kustbygden i Blekinge.
Vildsvin finns alldeles nära, men de bökar ju upp så enormt mycket, inga såna spår i trädgården, men 50 meter bort iofs.

Jo, egentligen inte klokt att sitta och ta makrobilder på djurskitar wacko.gif
men vad gör man inte för att stilla sin nyfikenhet!
Spanar genom fönstret med, men kan inte sitta klistrad där!

Jag har hittat rester av hår i spillningen, vilket väl borde utesluta växtätare? Eller?

Johanna
Gossen Ruda
Efter att ha konsulterat Spårboken tror jag mest på räv. Storleken och innehållet stämmer. Som Sussie skriver brukar den vara vriden men inte alltid. Beträffande grävlingen så är den framme även milda vinterdagar men den lägger alltid spillningen i uppkrafsade gropar.
Johanna O
Tackar för hjälpen! Nu slipper vi sitta o studera skitbilder mer... sleep.gif
Räv... hmm får nog be mina höns vara extra uppmärksamma! -fear-.gif

Johanna
Eva i Höga
Jag har pratat med mina grannar om denna hög för vi har också sådana ibland och jag trodde då att det kunde vara katt. Men efter många studier och diskuterande med grannarna har vi kommit fram till att det måste vara räv så vi tror på Gossens förslag.
Lars-Olof Arvids
Ett alternativ skulle kunna vara mårdhund. Ett ganska okänt djur som dock sprider sig alltmer i Sverige.

Olle
Johanna O
Mårdhund... Men har inte de mindre spillning? När vi ändå pratar fler ev. djur så finns här iller, men tvivlar på att deras spillning är av denna storleken...

Edit: Nu har jag lärt mig att mårdhund inte är detsamma som mård!! Och att mårdhund förekommer i norra landsdelarna och jag i söder smile.gif

Johanna

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon