Full version: smaragd
Chello
Hej, ny här..

1, Nu har jag läst en massa inlägg om ATT man skall täcka thujor för att de inte skall bli bruna över/efter vintern. Jag har läst inlägg om täckbark, dukar, rotbeskärning etc. Men HUR gör man confused.gif

Jag kan inget om trädgårdshantering (fast man får mycket hjälp genom att läsa här) och behöver en
gör-så-här instruktion.... sos.gif

2, Sedan har jag läst mig till hur man beskär på bästa sätt men jag behöver veta NÄR man klipper den..

Det gäller alltså en Thuja smaragd.

Tacksam för svar!
Gunilla T
Thuja behöver ingen täckning till vintern, däremot kan den behöva skydd mot vårsolen som kan bränna städsegröna växter.

Om det finns tjäle i marken när vårsolen börjar bli stark (februari/mars) och växten vill suga vatten så torkar den eftersom den inte kan få upp vatten ur en frusen mark. Det kallas för tjältorka.

Så det du bör göra är att täcka med väv på vårvintern om marken är frusen. Det finns speciell väv att köpa på plantskolor. Sätt några pinnar i marken och fäst väven på dem.

Thuja kan du klippa vår eller höst, tror det även går bra under JAS perioden. Bra att klippa lite pyramidformat så får plantan ljus till hela växten.

Du måste alltid lämna grönt bakom det du klippt, thujan slår inte nya skott annars.
Chello
Tack snälla för snabbt svar, ett förtydligande dock confused.gif täcker man hela växten eller roten?
Gunilla T
Du skyddar hela växten för vårsolen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon