alebacke
Sedan 8 år har vi en häck av thuja smaragd. Den är 3-3,5 m hög, c:a 120 plantor. Droppslang bevattnar under hela torrperioden, varannan dag.
Vart år vissnar en till två stammar. Det händer både i skyddat norrläge och i soligt västerläge. Är det ett virus som sprids? Eller är det för lite bevattning? Eller är det för lågt Ph-värde?
Häcken planterades i två omgångar med ett års mellanrum. Plantorna kom från olika håll i Europa. Det är framförallt den senast planterade delen som drabbas. Kan det vara någon skillnad i härdighet på plantorna, beroende på varifrån de kommer? De ser precis likadana ut.
ingrids
Inte för att jag vet något om thuja, men när det gäller andra träd och buskar kan provinensen spela roll, d.v.s. var moderplantan kommer i från. I övrigt är jag rätt säker på att thuja smaragd (och andra) diskuterats en hel del här på odla så ett tips är att söka i trådarna på "thuja" och se vilka andra tips och råd som kommer upp.
HelenJ
När vi hade lektion om barrväxter igår kom frågan upp, och vår lärare tippade på att det kunde vara svamp.
Proveniensen kan ha viss betydelse, om inte annat så med färgskiftningar, men jag tror att alla hade drabbats i så fall.
Bassam
Tack för fråga:
Om du kan borta vissna växter från friska växter för att ska inte smitta andra, på grund att vissna sjukdom kommer från :
1 dåliga sort 2 bakterie 3 svampen 4 maskar på rötter.
Tips: om du kan förklaring vad som händer kanske jag med andra kompisar kan hjälpa dip.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon