|
Så står det på ett stort ark, 37,5 x 42 cm, som jag fick efter min farmors bortgång. Det är Stockholms Trädgårdsförening som så högtidligt och omständligt skrivit en kallelse (?). Arket är vattenskadat och sitter gemat på en kartongbit, det har inte de senaste 50 åren suttit glasad med ram, om någonsin. En konservator vore på sin plats men jag har letat lite och öh... hittar ingen. men det är ganska skoj att ha det, det är tydligen någon inom min farfars släkt som var medlem i denna trädgårdsförening 1846. Trädgårdsföreningen varade inte speciellt länge och väldigt lite info så här snabbt finns att få tag på Svenska Trädgårds FöreningenSka jag lägga ner tid o möda (pengar) på konservator eller?
ängsvädd
01-12-2008, 22:27
Å vad roligt att ha  Hur blir hållbarheten om man bara sätter det under glas i ram? Eller det kanske behövs en konservator?
Myosotis
01-12-2008, 22:27
Vad fint! Kan ingenting om sånt, men visst vore det väl bra med en konservator... fast de är nog fasligt dyra. Konstig formulering, "kallar till dess ledamot", jag förstår inte riktigt.
Aqvakul
02-12-2008, 07:37
Det vore väl bra om dokumentet kan bevaras. Själva fuktskadan som sådan tycker jag bara är charmig. Men man borde kanske kolla att det inte är något pågående förfall.
Eva i Höga
02-12-2008, 08:49
Så roligt att ha ett sånt gammalt dokument. Var rädd om det! Hoppas någon kan hjälpa dig med hur du ska bevara det.
Aqvakul
02-12-2008, 08:55
om du tar kontakt med ett antikvariat eller en konsthandlare, så har de säkert tips på en papperskonservator...
Åhh, vad fin CillaM! Den skulle jag vara jätterädd om om jag vore du. Självklart skulle jag vilja ha den uppsatt på väggen så att alla kunde se den  . Vad en konservator skulle kosta har jag ingen susning om. Om du får tag på nån och tycker det blir för dyrt kanske du känner någon som har en Laminator ( om du inte har en själv ) så kan du laminera den. Det kan faktiskt bli riktigt snyggt. Myosotis! En förening kallar väl sina medlemmar för ledamöter och så är det skrivet på en gammal lite uppstyltad svenska och så blir det så. Man vill alltså ha till stånd ett möte av nåt slag.............så tror jag i alla fall att det är
ingrids
02-12-2008, 09:44
Håller med om att den är fin, men skulle bestämt avråda från laminering - det kan gå hur fel som helst och pappret går aldrig att återställa efteråt. Kollade själv upp papperskonservering för många år sen, en gammal affisch med en reva, och fick då beskedet att få konservatorer vill jobba med papper för det är så mycket som kan gå snett. Jag fick helt sonika en rulle tejp, special special för gamla och bräckliga papper, som jag sedan försiktigt klistrade fast på baksidan. Din vattenskada tror jag kan vara svårt att göra något åt, glas och ram låter däremot som en vettig idé.
Aqvakul
02-12-2008, 09:45
CITAT (Myosotis @ 01-12-2008, 22:27)  Konstig formulering, "kallar till dess ledamot", jag förstår inte riktigt. betyder att personen utsetts till (styrelse-)medlem i föreningen...
CITAT (ingrids @ 02-12-2008, 09:44)  Håller med om att den är fin, men skulle bestämt avråda från laminering - det kan gå hur fel som helst och pappret går aldrig att återställa efteråt. Kollade själv upp papperskonservering för många år sen, en gammal affisch med en reva, och fick då beskedet att få konservatorer vill jobba med papper för det är så mycket som kan gå snett. Jag fick helt sonika en rulle tejp, special special för gamla och bräckliga papper, som jag sedan försiktigt klistrade fast på baksidan. Din vattenskada tror jag kan vara svårt att göra något åt, glas och ram låter däremot som en vettig idé. Vad förvånad jag blir över ditt svar ingrids! Jag har laminerat väldigt mycket de sista åren sen jag köpte mig en lamineringsmaskin och har inte en enda gång varit med om att det skulle gå fel. Det skulle vara intressant att höra från fler som har erfarenheter av det.
ingrids
02-12-2008, 10:37
Vad jag först och främst menar att det kan vara vanskligt med ett papper som redan är bräckligt, d.v.s. i det här fallet gammalt. Min egen erfarenhet, ett halvår gammal, av att lämna ett papper på laminering hos "proffs" var att det kom tillbaka både skrynkligt och något böjt eftersom något gått fel i processen. Kan man bara skriva ut ett nytt papper gör ju inte det något, kan man inte det är det som sagt inget man kan backa och göra om.
CITAT (ingrids @ 02-12-2008, 10:37)  Vad jag först och främst menar att det kan vara vanskligt med ett papper som redan är bräckligt, d.v.s. i det här fallet gammalt. Min egen erfarenhet, ett halvår gammal, av att lämna ett papper på laminering hos "proffs" var att det kom tillbaka både skrynkligt och något böjt eftersom något gått fel i processen. Kan man bara skriva ut ett nytt papper gör ju inte det något, kan man inte det är det som sagt inget man kan backa och göra om. Det lät verkligen inte kul om det tom var ett sk "proffs" och då är det ju inte att rekomendera. Jag blev bara så förvånad då jag tom använt mig av traditionellt gammeldags silkepapper och aldrig fått det skrynklig. Synd på nåt som skulle ha kunnat vara en riktigt bra ide eftersom det tom blir fuktbeständigt. Och du har ju fullkomligt rätt i att det inte går att göra ogjort när det väl är gjort.
Maggan H
02-12-2008, 13:31
Fantastiskt fint! Jag hade också glasat in det med en tidstypisk ram och hängt det på ett ställe där det inte är så ljust eller i alla fall inte sol som kommer åt det. Solen går hårt åt papper, speciellt gamla sådana.
Piccante
02-12-2008, 14:20
Jag har köpt gamla tryck ur en flora som jag ännu inte har hunnit lämna in för inramning men meningen var att de skulle bli tavlor. Gamla tryck är inte så dyra jag tror mina kolorerade tryck kostade runt 80Kr/ st men med en historia bakom som att det går att knyta brevet til len person så brukar det vara intressantare. Hör med ett antikvariat för värdering.
När man ramar in gammalt papper tänk på att paspartou (stavning?) och bakstycke ska vara i syrafritt papper. Vissa papperstyper innehåller syror som kan fräta på det gamla pappret och färgerna, köp kvalitetspapper i pappers eller konstaffär. Därför är jag lite skeptisk till laminering av gamla papper, vilka gifter frigörs inte av plasten när den värmas upp???
Jag skulle också ramar in det i en passande ram,absolut inte laminera,det passar inte till ett gammalt dokument.
Då ska jag försöka ta och göra det efter nyår, ta kontakt med en konservator
Hej Cilla, Googlade på Svenska Trädgårdsföreningen eftersom jag försöker ta reda på lite mer om dess verksamhet. Tänkte skriva ett inlägg på min blogg om framför allt Daniel Muller (det ska vara med tyskt y och inte u), som var verksam där runt 1840. Så jag undrar om jag skulle kunna få använda din bild med Inbjudan i detta sammanhang? Det skulle vara väldigt roligt. Ha det gott! /Ruben - Http://ruben.tradgardsblogg.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|