Österläge
Jag har plockat mossa att ha i adventsljusstaken, men när jag plockade bort barr o sånt kryllade det av småkryp i den... Inget konstigt förstås men jag vill ända inte så gärna ha dem i köket! Hur gör ni för att få bort dem? Är det enklast att lägga mossan i plastpåse i frysen, eller? Nu har jag lagt dem ute så länge, men om det inte blir väldigt kallt lär det ju inte hjälpa - krypen kryper väl bara djupare ner i den mjuka härliga mossan...

Tacksam för tips! smile.gif

*suck* att jag aldrig lär mig... småkrypen, ska det förstås vara i rubriken... :-/
Sussie F-Flower
Jag brukar lägga mossan i diskhon, efter att jag har rensat bort ris och barr m.m, och så fyller jag hela diskhon med så hett vatten jag kan, utan att bränna fingrarna.
Sedan lägger jag ett par tallrikar bredvid varandra, över mossan så att den hålls nere i hon.
Och så får det stå en halvtimme-timme...

De som inte drunknar flyter upp och kan tas bort såtillvida de inte blir "kokta" av hetvattnet.
Mossan, eller rättare sagt renlaven som jag använder, blir så ljus och fin efter badet.
Piccante
Renlav tror jag sällan innehåller djur. däremot kan man hitta div hoppstjärtar och andra smådjur i mossa. Kyla eller hetta funkar ju för att avdöda djur. Möjligtvis är nedkylning i frysen skonsammare mot mossan är kokning om man inte vill riskera att förstöra den.
Sussie F-Flower
CITAT (Markus_H @ 01-12-2008, 22:43) *
Renlav tror jag sällan innehåller djur. däremot kan man hitta div hoppstjärtar och andra smådjur i mossa. Kyla eller hetta funkar ju för att avdöda djur. Möjligtvis är nedkylning i frysen skonsammare mot mossan är kokning om man inte vill riskera att förstöra den.

Du.... jag kan LOVA att i MIN renlav kryllar det i!!!! crazy.gif
Både stooora och små spindlar å en massa skalbaggar av olika slag... sos.gif

(obs! inte koka vattnet heller... bara sisådär en 60 grader räcker... yes.gif )
Myosotis
Är det bara jag som tycker att det är onödigt att mörda oskyldiga småkryp på det här viset? Jag skulle aldrig komma på tanken att koka spindlar sick.gif , visst kan man få in massor ibland, men jag blir snarare fascinerad och får ökad förståelse för vad kungsfåglarna överlever vintern på. Räcker det inte att skaka/blåsa av krypen!? Släpp ut dem som ändå följer med in! Har man spindelfobi kanske man får köpa torkad lav.
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 02-12-2008, 08:58) *
Är det bara jag som tycker att det är onödigt att mörda oskyldiga småkryp på det här viset? Jag skulle aldrig komma på tanken att koka spindlar sick.gif , visst kan man få in massor ibland, men jag blir snarare fascinerad och får ökad förståelse för vad kungsfåglarna överlever vintern på. Räcker det inte att skaka/blåsa av krypen!? Släpp ut dem som ändå följer med in! Har man spindelfobi kanske man får köpa torkad lav.

Nejdå Myosotis - du är inte ensam om tankegångarna, jag tänker också sådär. Allt vi tar in från naturen denhär årstiden kryllar av liv. Julgranar, tallris är fulla med småkryp som övervintrar i riset, vi ser dom bara inte.

Dessutom dör de flesta när de kommer in i den torra rumsvärmen så inte behöver man koka smådjur..
Österläge
Hej!

Tack för era svar! Och ja, jag har oxå tänkt på att det är taskigt att sno deras hem o sen döda dem... Jag har skakat mossan o plockat bort de jag ser, och jag har inte alls fobi, men är inte så sugen på att ha gråsuggor o allt vad det är på köksbordet, där ljusstaken står... Det är ett stort sjok grönmossa, som verkligen kryllar av småkryp - det är inte en eller två det handlar om... Och om de ändå dör av rumsvärmen är det väl skonsammare att lägga mossan i frysen, så dör de snabbt, istället för att virra omkring o undra vart de kommit, innan de sakta försmäktar..?

Tja, jag får se när jag kommer hem ikväll, tar in mossan o ser om det verkar vara många kvar. Ett sätt vore ju att lägga det i vatten o fånga upp djuren när de flyter upp, o släppa ut dem. Några drunknar kanske men förhoppningsvis släpper de flesta taget o kan räddas! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon