Full version: Saffran
humla
Bakade lussekatter i söndags, och tycker att det är gott att ha lite extra saffran i degen så att det verkligen smakar. I mitt recept ska man ha 2 påsar (alltså 1g) saffran till ½ liter degvätska. Men jag brukar ha 3 eller 4 påsar.

Köpte saffran i affären, och fick en smärre chock när jag insåg att de ynka påsarna med ½ gram saffran i varje kostade 18 spänn styck. Är ju inte så sugen på att lägga 72:- på enbart saffranskostnader till en sats lussebullar (som tar slut ganska fort här hemma...). Brukar inte saffran kosta ca 12:- påsen? Vad kostar det där ni köper? Jag handlade på en stor matkedja som börjar på Ci...

Och när saffran ändå är uppe i diksussionen, är det någon som har något gott recept där saffran ingår? Förutom lussebullar. Testade saffransskorpor förra året och de blev riktigt goda.
Pjater
Saffran har gått upp i pris för att det varit sån torka där det odlas...
ingrids
Har också betalat 18 spänn påsen, och satsat på icas 2 för 20 erbjudande förra veckan. Läste också om torkan men förstod det som att saffran skulle bli ÄNNU dyrare.
Senaste mersmak hade ett recept på saffransbiscotti som blev riktigt goda, sök på mersmak så kommer du til nätupplagan.
humla
Aha, att torka kan ställa till det så. Kanske man kan odla egna saffrans-krokusar? confused.gif Fast antar att det behövs ganska många för ½ gram... Att en krydda kan vara så dyrbar. 18 kr/påsen blir ju.... 36 000 kr / kilot! Dyrare än narkotika? blink.gif Saffrans-smuggling nästa wink.gif
ingrids
Utan att kunna bekräfta det, men jag har hört om "falsk" eller utspädd saffran utomlands. Möjligen kan det handla om turister som tagit miste på gurkmeja och saffran.
Annars har jag svårt att tycka saffran är dyrt med tanke på hur mycket blommor och arbetskraft det går åt per kilo - hu!
Åsa, mälardalen zon 2
Något billigare är det hos http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx 30kr för 1g men då tillkommer ju frakt ifall man handlar under 400kr.
Rosmarin
CITAT (ingrids @ 02-12-2008, 16:21) *
Utan att kunna bekräfta det, men jag har hört om "falsk" eller utspädd saffran utomlands. Möjligen kan det handla om turister som tagit miste på gurkmeja och saffran.
Annars har jag svårt att tycka saffran är dyrt med tanke på hur mycket blommor och arbetskraft det går åt per kilo - hu!

Det brukar vara kryddan Safflor ( http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/carth/carttin.html )som säljs som saffran till lättlurade turister flirting.gif i vissa länder. Vet man hur riktig saffran ser ut så tar man inte fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon