Solstorm
Här kommer alltid den riktiga jultomten gående med säck på ryggen, eventuellt kan det bli med häst och släde eller häst och kärra. Renar på jul tycker jag känns så amerikanskt och passar inte alls in här. Men så funderar jag... Hur tar sig tomten fram i Norrland? Där kanske det är mera naturligt att han har renar som drar.

Hoppas på svar från norrlänningar.
KURT
Jag har aldrig sett någon köra renspann med flera renar, man kan ju köra med en ensam ren. Men den orkar ju då inte dra så mycket.
ingrids
Alltså, jag tror inte att vi i norden bekymrat oss hur tomten eller julbocken innan honom tog sig fram. Har aldrig stött på något annat än att de skulle komma gåandes och knacka på dörren som vanligt.
Agger
Självklart använder Tomten ren, det har han alltid gjort. yes.gif

Oftast kommer han gående med sin ren, för den börjar bli gammal den åxå. santa.gif

Men om tio, femton år kommer han säkert med snöskoter. Tiderna förändras smile.gif (förutsatt att det finns snö, annars... fyrhjuling kanske)

"Renar på jul" skrev du solstorm giggle.gif Snacka om modernt, Renar på HJUL.

Betty
CITAT (Solstorm @ 02-12-2008, 14:28) *
Här kommer alltid den riktiga jultomten gående med säck på ryggen, eventuellt kan det bli med häst och släde eller häst och kärra. Renar på jul tycker jag känns så amerikanskt och passar inte alls in här. Men så funderar jag... Hur tar sig tomten fram i Norrland? Där kanske det är mera naturligt att han har renar som drar.

Hoppas på svar från norrlänningar.

Vad nu då!!? ohmy.gif Klart tomten har renar! Att du inte har sett dem beror på att han parkerat dem i skogsbrynet, de är nämligen lite blyga.

Varför skulle inte renar passa på julen här - vi bor ju på minst lika höga breddgrader och till och med högre - än vad de flesta amerikaner gör!
Lite ren fakta från Wikipedia: Här

Annan (motsägande) Wikipediafakta: Här ... whist.gif
Solstorm
Jag har lusläst på wikipedia nu, där står inget om att renarna jobbar för tomten. Fast om jag skulle söka på häst så stor det nog inget om att de drar tomten heller. Och faktiskt om jag tänker efter så är det bara på tv och om det är något jippo som jag har sett tomten åka efter ren eller häst. Den riktiga jultomten som kommer på julafton har jag bara sett komma gående.
Betty
CITAT (KURT @ 02-12-2008, 14:32) *
Jag har aldrig sett någon köra renspann med flera renar, man kan ju köra med en ensam ren. Men den orkar ju då inte dra så mycket.

HÄR får du en massa siffror som jag tror att du finner intressanta KURT.
santa.gif
Eva i Höga
Nu finns det ju faktiskt flera tomtar, hur skulle han hinna med alla annars, och vår tomte kommer gående, finns ju sällan snö så han kan åka släde. Därför är han riktigt trött när han kommer med sin säck. Vi vet var han bor i skogen och när barnen var små gick vi dit och lämnade gröt innan julafton. På julafton ställde vi också ut gröt till tomten så han skulle kunna stärka sig för att orka gå till alla andra också. SÅ ÄR DET!
Aqvakul
"Min tomte" har renar som faktiskt också kan flyga väldigt fort och det behövs om alla barnen ska få sina klappar....
Solstorm
CITAT (Betty @ 02-12-2008, 15:22) *

En artikel som slår fast att inte tomten finns a0a.gif rotfl.gif Naturligtvis så har artikelförfattaren inte varit snäll och har därför aldrig träffat tomten. Självbedrägeri att säga att tomten inte finns, det är väl enklare än att erkänna att man inte varit snäll.
renate
Hahaha naturligtvis finns det INGEN tomte,varken med renar,häst eller varför inte rullskriskor/skateboard.Alså ingen riktigt tomte,det är väl bara småbarn som tror på tomten och det är ok,men vuxna,nä jag tror inte på någon tomte eller Weihnachtsmann. santa.gif rotfl.gif no.gif
Solstorm
ohmy.gif Har inte du heller varit snäll Renate? trostar.gif
Margith
Jag säger som Betty: det är väl klart att tomten har renar!! Hur skulle han annars hinna runt till alla snälla barn? confused.gif
Men tomten vet om att jag blir lite upprörd om han lämnar renarna i min trädgård, så sista biten brukar han antingen gå, åka skidor eller ta skotern.

(Renar kan alltså ödelägga en trädgård på nolltid crying.gif )
Netha
Här kommer tomten oftast med häst och släde ...
aldrig har jag sett en komma med renar.
Aqvakul
Visst finns tomten. Det vet ju varenda barnunge....
Lady Hamilton
Tomten har BÅDE renar och häst det vet jag blush.gif visserligen var jag och hälsade på hans renar på sommaren och då var inte tomten där men en snäll tant passade dem åt honom under sommaren
[attachment=27903:32e_kopiera.jpg]

Här är en bild när bl.a. jag är ute och "prov åker" tomtens släde strax före jul
[attachment=27904:38_kopiera.jpg]

Men den mest dramatiska julaftonen jag minns var när mamma och pappa bestämt att vi skulle fira jul i Köping!! fear.gif ........när julaftonen kom fanns det ingen snö........som tur var hade tomten en "kompis" som kunde leverera julklapparna utan släde Här är en bild på mig när jag pratar med "reserv tomten"

[attachment=27905:44_kopiera.jpg]
Sussie F-Flower
CITAT (Netha @ 02-12-2008, 16:57) *
Här kommer tomten oftast med häst och släde ...
aldrig har jag sett en komma med renar.

Ja, så är det här i trakterna också...
Häst och släde...

Då kan det se ut så här... men här har inte Tomtefar och Tomtemor sminkat sig ännu... flirting.gif
Gossen Ruda
Det finns faktiskt personer som har en tomte, ibland flera. Dom bor på loftet. rolleyes.gif

Om man nu får vara så tråkig som bara en Ruda kan vara så begriper jag egentligen inte motsägelsen på julen. Alla barn skall vara snälla så dom får julklappar. Föräldrarna får dock ofta dom själva julklappar trots att dom är stygga nog att ljuga barnen fulla med trams om att jultomten finns.
Berith
Vet ni varför den amerikanska tomten säger 'ho ho ho'?

Jo det var så att den första tomten som förekom i Amerika stammade och när han frågade barnen om dom varit snälla sa han 'who... who... who want this?' eller nåt sånt och då började dom dumma barnen reta honom och sa 'ho ho ho' och efter det säger alla amerikanska tomtar så.

Så det så! naughty.gif
Solstorm
Tur att svenske tomten inte stammar. Då hade det ju blivit fi fi fi fi istället för "Finns det några snälla barn".
Boxer

Här kommer han med älg santa.gif
Eva i Höga
Ja, varför inte med älg, då kan han ta sig fram snabbt i skogarna med älgens långa kliv!
Christer i Falköping
Fat artikelförfattaren har ju inte förstått att Tomten använder magi för att hinna med tongue.gif Förstår ju varenda barnunge att det funkar så. Fast jag undrar med om vi har samma tomte som övriga världen? Vi kallar ju honom inte för Sankte Claus!
Christer.
Red Top
Det är självklart att Tomten finns. Jag tror på alla möjliga tomtar, vättar och andra knytt. Om man tror på dem och håller sig väl med dem kommer lyckan till gården och man får hjälp när man har det svårt. På Gotland har man Bysen. yes.gif

Om jag inte minns fel, så hade man väldiga problem med dragningen av motorvägen norr om Göteborg.. Problemen löste sig när man tillkallade hjälp från Island. De kunde peka ut var vättarna bodde så man kunde låta vägen gå runt Sen gick allt jättebra. flirting.gif

De som inte tror på detta, lider av bristande fantasi, eller som tidigare sagts, så är de inte snälla.

Ett vet jag dock:
Sankt Nikolaus av Myra har funnits.

Sankt Nikolaus

Tomten har renar som kan flyga, men när han behöver hjälp anlitar han hjälpnissar, som då antingen kommer gående, eller åker med häst och vagn.

Ibland har han en get.
Sådetså!!!
santa.gif
Myosotis
Ja fast det är en sammanblandning av två personer som har smält ihop till en Nikolaus. Och Nikolaus är inte tomten för han kommer ju redan den 6. december.
Red Top
Korrekt! biggrin.gif
Gossen Ruda
Kom att tänka på att jag har en filmsnutt med Rudolf på egen flygtur. Hoppas den funkar för alla. Glöm inte ljudet. Rudolf
Boxer
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2008, 20:39) *
Kom att tänka på att jag har en filmsnutt med Rudolf på egen flygtur. Hoppas den funkar för alla. Glöm inte ljudet. Rudolf

Nix. Jag kan inte se den crying.gif
Aqvakul
CITAT (Boxer @ 05-12-2008, 11:22) *
Nix. Jag kan inte se den crying.gif
inte jag heller...
Myosotis
T o m jag kunde trots taskig uppkoppling! Men den var gammal, hade sett den förut.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 12:28) *
T o m jag kunde trots taskig uppkoppling! Men den var gammal, hade sett den förut.

det var min brandvägg som sa ifrån....
Gossen Ruda
Visst är den gammal, urgammal tom. 10 år!!!!! Gjord för Win95 eller något sådant så den fungerar nog inte för alla. Inte för min XP på jobbet exempelvis. Vad ni missar? Det kommer fram ett fönster och därute snöar det. Så hörs Winter wonderland och efter ett tag syns en röd punkt som flyger omkring. Efter en stund växer punkten och plötsligt sitter Rudolf fastkletad på fönstret och glider sen ner och försvinner.
Betty
Trevlig gammal klassiker som funkar alldeles utmärkt med mitt XP. smile.gif
Netha
Stackars Rudolf sad.gif Tror inte att jag sett den tidigare.

Funkade bra med min XP Professional
Christer i Falköping
Fungerade bra i mitt xp också. En fin gammal klassiker :-)
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Tomten kan inte ha sina renar här nere i Skåne. De trivs inte. Han har försökt att ha dem på Skånes Djurpark men de verkar inte må särskilt bra. För att hjälpa tomten så har jag tränat mina lamor till att bära packning. Det behövs extra bärhjälp här i Skåne då alla skånebor är så snälla.
MVH
Jan Lindgren
Red Top
Så här menar du?
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2008, 18:16) *
Det finns faktiskt personer som har en tomte, ibland flera. Dom bor på loftet. rolleyes.gif

Om man nu får vara så tråkig som bara en Ruda kan vara så begriper jag egentligen inte motsägelsen på julen. Alla barn skall vara snälla så dom får julklappar. Föräldrarna får dock ofta dom själva julklappar trots att dom är stygga nog att ljuga barnen fulla med trams om att jultomten finns.

Nu skall Rudan vara snäll, annars kommer inte tomten på loftet på besök. tummenupp.gif
Renar...Bara skit här nere, här är det ÄLGAR som tomten kommer med. giggle.gif
SEDAN blir dom renar igen....Efter jul alltså. innocent.gif

CITAT (Boxer @ 02-12-2008, 19:39) *

Precis...Tänk när han tar sitt första vårdopp, då blir han REN.... rotfl.gif
Berith
CITAT (Boxer @ 02-12-2008, 19:39) *

Jag tycker faktiskt att Tomten skär sej mot sommargrönskan. Så det så! thumbdown.gif
Aqvakul
Här är några tomtar som klarar sig utan renar, älgar eller andra djur...

Farbror Blå
CITAT (Solstorm @ 02-12-2008, 19:02) *
Tur att svenske tomten inte stammar. Då hade det ju blivit fi fi fi fi istället för "Finns det några snälla barn".

Då kan man , om man flugit vilse på julen, spärra upp öronen med andra ord. Låter tomten HO HO HO, är man i USA, låter han Fi Fi Fi, är det i Sverige naughty.gif
zaaritha
Ja-för min del så tycker jag nog att tomten kommer med renar!
Berith
Men det där med renar är ju också missuppfattning - från Amerika såklart! Det var nämligen så att en amerikansk man stod vid fönstret och väntade på Tomten medan frun i huset stökade runt med pynt och annat. Plötsligt får mannen syn på nåt och ropar: 'Is that Santa??' varpå frun svarar 'no, it´s rain, dear'...

Efter det tror alla amerikaner att Santa kommer med reindeer. *häpp!* tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon