Solstorm
Jag har glömt att berätta om hur det gick med mina snigelnematoder.

Eftersom de var så dyra så gick det ju inte att sprida över hela tomten, utan jag fick nöja mig med några platser. När den långa värmen och torkan kom så vattnade jag där jag spritt nematoderna, letade upp sniglar och klippte sönder för att mata nematoderna med och på så sätt hålla dem vid liv. En av platserna där jag spred dem vet jag med absolut 100% säkerhet att det aldrig torkade ut. Jag hade hoppats på att på så sätt hålla dem vid liv så att de kunde föröka sig och hålla hela säsongen.

Tyvärr så var den platsen full med snigelägg i höstas -cry-.gif Alltså var nematoderna inga höjdare till bekämpare. -cry-.gif
ingrid fuxwall
Förra hösten köpte jag på mig ett stort förråd av ett då förbjudet ämne och spred ut två gånger med några veckors mellanrum, men innan valpen kom in i mitt liv den 9:e maj och några sniglar fanns här inte. Antagligen mest pga. torkan och att alla grannar gått ihop och bekämpar dessa, sniglarna.

ingrid
Bassam
Tack för fråga:
Om man vill bekämpa någon , man ska bekämpa på hela området, annars det fungera inte bra.
H: Bassam

HelenJ
CITAT (Solstorm @ 02-12-2008, 17:14) *

Eftersom de var så dyra så gick det ju inte att sprida över hela tomten, utan jag fick nöja mig med några platser. När den långa värmen och torkan kom så vattnade jag där jag spritt nematoderna, letade upp sniglar och klippte sönder för att mata nematoderna med och på så sätt hålla dem vid liv. En av platserna där jag spred dem vet jag med absolut 100% säkerhet att det aldrig torkade ut. Jag hade hoppats på att på så sätt hålla dem vid liv så att de kunde föröka sig och hålla hela säsongen.

Tyvärr så var den platsen full med snigelägg i höstas -cry-.gif Alltså var nematoderna inga höjdare till bekämpare. -cry-.gif

Nematoderna ger sig bara på nykläckta sniglar mindre än ett par cm. Det bästa är därför att placera dem där sniglarna lägger sina ägg, t ex i komposten. Det var helt onödigt att vattna som du gjorde, de var säkert redan döda då....

Jag anser att det är ett alldeles för dyrt och osäkert sätt att bekämpa sniglar på. Håll dig till Ferramol eller liknande istället, och den mekaniska metoden (=plocka).
Det rådet fick jag också av Sven Göransson, mannen bakom BioBasiq (de som har www.nyttodjur.se) när han föreläste för vår klass. Och det var inte för att han säljer Ferramol rolleyes.gif
Nemaslug
CITAT (Solstorm @ 02-12-2008, 17:14) *

Hej Så tråkigt att du är missnöjd med nematoderna. Nematoderna verkar under jorden där 95% av sniglarna är, det är bara de stora vi ser ovan jord. Sniglar äter allt, från rot till kronblad på en växt. För att nemtodbehandling ska vara optimal ska man behandla med 6 veckors mellanrum och gärna kombinera med nåt annat medel mot de stora sniglarna som kommer in i trädgården. Nematoderna går in i levande sniglar under marken och tar död på de så vi ser inte nåt "synligt" resultat ovan jord men du kan vara säker på att de gjort sitt jobb under jord.
En stor fördel med nematoder är att de fungerar bra vid fuktigt väder och är helt ofarligt för allt annat levande, ingen karens.
Nemaslug
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon