Full version: Gröna rum ikväll
Eva i Norrköping
Tyckte i alla fall jag, som har en dragning åt öst... smile.gif Jag har ju varit en del i Lettland, och det är mycket man känner igen. Folks stora kärlek till allt som växer, och förmågan att odla i vad som helst.
Gripande med historien om de anställda på Vavilovi-institutet som dog för att skydda sina frön under belägringen...
Hannele
Ja, mycket intressant! Jag har också varit i Ryssland och
köpt frön och tittat på gummornas fina trädgårdar.
Detta hade jag med mej hem; ryska och finska plantor och frön...
Äppelträd, rosor, iris, lilja, mm
lolo
Hej Eva och Hannele! Ja, nog var reportaget från St Petersburg gripande! Återigen inser man så fattigt vanliga människor har/har haft det; tänker bl.a. på den där äldre damen som sålde blommor och då fick råd att köpa andra växter, då pensionen inte räckte. De fem anställda som "offrade sina liv" för växtbanken (enormt imponerande med alla fröna!!). Hoppas att de rika botaniska trädgårdarna världen över kan bidra med lite pengar till detta i St Petersburg. Tänk, de får elda med ved för att klara kylan på vintern i växthuset..........

Skulle vara intressant att prova en del av växterna som nämndes, bl.a. den där svartvinbärsbusken "Öjebyn" (borde klara Umeåklimatet) och jordgubbsplantan som gav bär i augusti!

Den där indiska skönheten (lotus) gick inte heller av för hackor, precis. Så fantastiskt växt på alla sätt!

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Ewa L
CITAT (lolo @ 18-09-2003, 00:22)
Skulle vara intressant att prova en del av växterna som nämndes, bl.a. den där svartvinbärsbusken "Öjebyn" (borde klara Umeåklimatet) och jordgubbsplantan som gav bär i augusti!

Finns redan remonterande jordgubbar!

Jag plockade färska bär på friland igår!!! wub.gif

Tyckte oxå om programmet, när jag för en gångs skull tittade.
Hannele
Ja, man blir ödmjuk, när man träffar dessa människor.
Glöm trädgårdsresorna till England, om ni söker härdiga växter.
Åk till Estland eller Ryssland i stället. smile.gif
Jag har sett reseannonser i tidningen Land och Trädgårdsamatörerna.

Gröna Rum har gjort program även om Monrepos Park nära Viborg.
Jag har lite bilder om ryska trädgårdar/potatisland/klosterträdgård på min hemsida.
Från Viborg och Solovetski-ön: http://hem.passagen.se/solovetski/monrepos.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon