Full version: Saffranskaka
Kajsa i Arvika
Vill dela med mej av ett recept som vi använde på jobbet häromdagen! Resultatet blev en jättegod saftig "sockerkaka" med saffranssmak..

200g margarin
2 ägg
3 dl strösocker
0.5 g saffran
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

gräddas i 175 grader i ca 45 minuter

000.gif
*Ulrica*
Tack! Den ska jag nog pröva!
ingrids
Låter lite grann som en jag själv gjorde rätt nyss. Eftersom jag slarvade med smörning och brödning av formen gick den sönder lite och jag "var tvungen" att laga den med morotskakstopping med citronsmak. Ingen av gästerna klagade på den "nödlösningen" smile.gif
Rosmarin
Låter gott!
pimpim2
Tack för receptet! Den är nu färdig och provsmakad. Riktigt mumsig!
Kan rekomendera att man stöter sffran med 1 sockerbit i morteln, och sedan löser allt i 1 msk sprit.
Det löser saffranssmakan ännu mer. Jag gör alltid så. Nån annan som provat?
*Ulrica*
pimpim - det går lika bra att lösa mortlad saffran+socker i vatten! yes.gif
*Ulrica*
Nu har detta recept testats och befunnits vara till belåtenhet! Mycket saftig och god. De jag bjöd kakan på ville tillockmed ha receptet.
Jag hade på lite rosa glasyr på min. Det blev en härlig färgchock och upphöjde den nästan till tårta!

Nu har detta recept testats och befunnits vara till belåtenhet! Mycket saftig och god. De jag bjöd kakan på ville tillockmed ha receptet.
Jag hade på lite rosa glasyr på min. Det blev en härlig färgchock och upphöjde den nästan till tårta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon