Full version: Tvättnötterna
Eva i Höga
Måste bara få berätta att den 10 november satte jag 5 tvättnötter och nu har 2 av dem grott! Har fått fina växter tidigare av tvättnötterna men de fick inte rätt skötsel i somras så de dog. Men nu ska jag klara dem!
Helen vid Ljungan
Hej Eva!
Har du något särskillt knep när du sår tvättnötter? Har några frön men har inte vågat prova ännu. Har du någon bild att lägga ut? Jag blir nyfiken på hur de ser ut.
/Helen
Anki V
Du har ingen bild?

Blir lite nyfiken på hur dom ser ut.

/Anki
Eva i Höga
Nej, jag har ingen bild just nu men det kan bli så småningom. Jag pillar ut den svarta hårda nöten ut skalet och blötlägger i varmt vatten ett dygn (fast det gjorde jag inte denna gången). Sedan satte jag dem i såjord, fem stycken i en plastkruka. Genomvattnade och plastpåse över. Ställde krukan i fönstret, element under. Efter ett tag så jag när jag pillade i jorden att ett par hade blivit mycket större och nu har jag fått groddar på dem. Kul!
hypathia
Här finns några bilder: http://www.tvaleriet.se/sidor/odla.htm

--
Hypathia
Eva i Höga
Det var ett bra tips och där står ju utförligt hur man går tillväga. Visst blir det fina träd?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon