Linis
Jag var i California i oktober och denna underbara klätterväxt växte fritt utanför vårt hotell i Santa Barbra.
De ser ut som en klematis men blombladen var jättetjocka. Såg ut som gummi. Hade jag inte sett att den faktiskt växte ur jorden så hade jag trott att det var en fejkväxt.

Sussie F-Flower
Allt jag kan säga är att det är en Passiflora. Här finns så många Passiflora-proffs så du får nog strax veta exakt vad det är för sort.

Håller definitivt med dig om att den är otroligt vacker. wub.gif
Man skulle kunna tro att blommorna vore konstgjorda...
Eva i Höga
Jag tror också att det är en passiflora, men finns det någon som har så tjocka blomblad?
Alexander-VG-zon3
vilken exakt art det är är svårt att säga dels ser många arter lika ut och dels så finns där många hybrider , kan ta och kolla i min passiflora bok om jag hittar den .
Linis
Ja, visst är den fin!!!
Synd att man inte får ta med sig växter till och från USA annars hade jag allt grävt upp en planta flirting.gif
Den växte upp för en trappa och var jättestor och tät med säkert 50 blommor.
VILL HA crying.gif
Rosmarin
Passiflora alata ser det ut som.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rosmarin @ 03-12-2008, 23:18) *
Passiflora alata ser det ut som.

eller

Passiflora phoenicea
Passiflora x decaisneana
Passiflora quadrangularis
Passiflora ''Purple Tiger''

eller som du skrev Passiflora alata . fast det kan nog luta sig mer mot alata . även om jag inte är helt säker då det finns fler arter,sorter,hybrider som liknar alata väldigt mycket .
Linis
Tack för svar Rosmarin och flaxss!
Kollade upp sorterna ni angav. Verkar vara antingen Alata ovh phoenicea. Vet inte vilken dock. Dom ser precis likadana ut blink.gif .
Måste kolla upp ifall någon av dem går att få tag i och ifall de går att odla i Sverige. confused.gif
Blev verkligen tagen i den smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
Passiflora alata har jag och den funkar bra att odla i sverige . tar ut den på våren och in med den innan frosten och övervintrar den som krukväxt i rumstemp .
Linis
Hej Flaxss!
Hur har du fått tag i den?
Jag satt och letade efter fröer på nätet igår men hittade inga.
Jag har förstått det som att den blir jättestor. Hur får du plats med den inomhus??
Alexander-VG-zon3
köpt dom som frön , så dom är inte stora än . men växer bra . kommer inte ihåg vart jag köpt kan ha varit på tradera . skulle den blir för stor så är det ju bara att klippa ner den till 4ögon(bladpar) .
Rosmarin
CITAT (Linis @ 04-12-2008, 00:55) *
Tack för svar Rosmarin och flaxss!
Kollade upp sorterna ni angav. Verkar vara antingen Alata ovh phoenicea. Vet inte vilken dock. Dom ser precis likadana ut blink.gif .
Måste kolla upp ifall någon av dem går att få tag i och ifall de går att odla i Sverige. confused.gif
Blev verkligen tagen i den smiley_small_hug.gif

Det var så lite så! Om du söker på ebay.usa (Tradera heter ebay många länder utanför Sverige): http://www.ebay.com/ och sedan passiflora (alata eller annat artnamn) så finns det mycket spännande där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rosmarin @ 04-12-2008, 14:43) *
Det var så lite så! Om du söker på ebay.usa (Tradera heter ebay många länder utanför Sverige): http://www.ebay.com/ och sedan passiflora (alata eller annat artnamn) så finns det mycket spännande där.

Ebay har köptupp tradera - inte tradera som heter Ebay i utlandet . för Tradera var innan svenskt och hette Tradera sedan köpte Ebay dom som är Amerikanskt . samtidigt som det så stängde man den svenska Ebay .

http://www.tradera.com/promo/valkommenebay/ebay.aspx ,,, här kan man välja vilket Ebay man vill gå in på .

jag handlar istället från England än Usa då det blir enklare med frakt och sånt .
Rosmarin
CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 14:59) *
Ebay har köptupp tradera - inte tradera som heter Ebay i utlandet . för Tradera var innan svenskt och hette Tradera sedan köpte Ebay dom som är Amerikanskt . samtidigt som det så stängde man den svenska Ebay .

http://www.tradera.com/promo/valkommenebay/ebay.aspx ,,, här kan man välja vilket Ebay man vill gå in på .

jag handlar istället från England än Usa då det blir enklare med frakt och sånt .

Ja, du har rätt. Min förklaring var kanske lite för "förenklad" flirting.gif .
Detta ändrar dock inte på faktum att det finns MYCKET spännande där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rosmarin @ 04-12-2008, 15:32) *
Ja, du har rätt. Min förklaring var kanske lite för "förenklad" flirting.gif .
Detta ändrar dock inte på faktum att det finns MYCKET spännande där.

jätte mycket spännande ! , tyvärr får man kolla noga när man handlar alla vill ''inte'' sälja till sverige .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon