jan_malmberg
03-12-2008, 13:39
[attachment=27958:005.JPG][attachment=27959:006.JPG]Söker namn och skötselråd.... Den blommade i början av november med ca 60 stycken och dom var ca ca 2 cm i diamern.
Lena i Torslanda
03-12-2008, 14:15
Jag har haft en liknande fast med gula blommor, den kallades för Glaskaktus av den som jag fick den av. När jag Googlar på det så hittar jag detta namn Hatiora. Du kan väl kolla det och se om du hittar något som stämmer.
Christer i Falköping
03-12-2008, 17:26
Har för mig att jag köpte in dem under samlingsnamnet Rhipsalis. Men det skall gudarna veta att det inte ens är lätt för grossister att få rätt namn vid inköp när det gäller kaktusar, för det är det. Skall skötas som de flesta kaktusar. Torrt och svalt på vintern, ljust dock. gödslas och vattnas rätt bra på sommaren. Den är riktigt fin när alla blommorna slår ut.
Christer.
Alexander-VG-zon3
03-12-2008, 18:52
Rhipsalis - har långa rankor med hår ( små taggar ) och får efter blomningen bär som liknar mistelns därav det svenska namnet Mistelkaktus .
Hatiora - har små knubbiga leder och växer som ung upprätt och som äldre neråt . blir bullig och knubbig i tillväxten . är utan hår/små taggar . och får små gula blommor . och heter på svenska Tändstickskaktus då det liknar små tändstickor rankorna (lederna ) .
på bild är nog en Rhipsalis art
jan_malmberg
03-12-2008, 21:49
Hej flaxss med flera..
Det lutar åt att det är Mistelkaktusen , det är ju enklare när man får serverat både namn och bilder av er här på Odla...
Man får tacka... Janne
Christer i Falköping
04-12-2008, 17:05
jan_malmberg
04-12-2008, 20:53
Jaha Crister!! Var nu inne och tittade på bilder av Rhipsalis pilocarpa,
Om denna är det samma som "Flaxss" namngav som Mistelkaktus så är jag med bestämdhet säker på att vi har kommit rätt.
Det har nu börjat att komma bär / frökapslar som även fanns på bilderna, med samma färg på .......
11
Christer i Falköping
05-12-2008, 09:21
Jo, Linus och jag skriver om samma sak så då är det nog den.
Christer.
Ulf Eliasson
30-12-2008, 00:10
Jo, det är en
Rhipsalis pilocarpa eller
ullbärskaktus på svenska (SKUD). Den har tidigare hetat
Erythrorhipsalis pilocarpa.
Rhipsalis pilocarpa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.