malin72
03-12-2008, 14:25
hm jag är usel på hoyor...mina växer på men blommar inte
vad är det ultimata för en hoya??? Vilket fönster, värmen mm ja allt som ni duktiga kan ge min tips på!!
jag fick en av min mamma för 1 år sedan och den slingrar iväg med en ranka men kan den blomma??? hittar inte ens lappen på namnet nu
[attachment=27961:_r_2008_1681.jpg]
Red Top
03-12-2008, 16:14
Det ser ut som en hoya compacta.
Min erfarenhet är att de tar många år på sig att blomma. En av mina väntade i 10 år från skott till blomma.
Men hoyor är inte särskilt kräsna. Fordrar inte att bli ompysslade med näring och sånt. De är ju ursprungligen epifyter. Lite vatten och en dush då och då, så mår de utmärkt.
De växer i alla väderstreck, men blommar sällan i norrfönster.
ninnisky
03-12-2008, 17:45
Tror också på Hoya compacta!
Min blommade efter tre år av ganska dålig skötsel utan näring och ingen omplantering under tiden. Jag trodde inte den skulle blomma alls så det var en fin överraskning.
malin72
03-12-2008, 19:30
tack för svar..har genast flyttat på den självklart stog den ju i norrfönster så nu ska vi se om det blir något
Tack för fråga: det är sant om växter får dåligt skötsel, på den här sätt de blommar för att fortsätter sina liv med bäbis [.
tips : du kan ge de lite vatten eller lite näring eller lite ljus.
H:Bassam
malin72
03-12-2008, 20:57
CITAT (Bassam @ 03-12-2008, 20:53)

Tack för fråga: det är sant om växter får dåligt skötsel, på den här sätt de blommar för att fortsätter sina liv med bäbis [.
tips : du kan ge de lite vatten eller lite näring eller lite ljus.
Bassam förstog jag dig rätt nu?? Att om jag inte tar hand om den så bra så ska den må bättre
alltså inte sköta om den för mycket
Hoyor kräver lite skötsel då blommar de under sommaren,ger den lite vatten då och då ingen gödning nu under vintern och mycket sparsamt på sommare då blommar de.Mina står i söderfönster nu,på sommaren flytter jag ut de till uterummet,de blommar hela sommaren.Jag ger liiiiiite lånverkande gödsel på våren,bara några korn sedan inget mer.Vatten får de lite mer på sommare.Jag har 2 H bella som hänger i norrfönster och de blommar som bara den på våren/sommaren.H compacta kan jag inget om,men några av mina sticklingar blommade redan första året.
[attachment=28007:2008_06_17_0121.JPG] H bella
Tack för fråga:
jag menar om växter får dålig skötsel, växter känna sig hotat så de ge mycket blommor.
Tips : om du vill att din växt ska blomma o ge mycket blommor minska ljus eller vatten eller sätta de på små krukor,
Det är bra för att växter ska få mycket blommor men inte bra för grönskar, det samma skillnad mellan kvinnor som födda massa barn o kvinnor som födda få|tal barn , jag tycker de har inte samma hälsa.
malin72
04-12-2008, 22:10
tack för era svar!!! Nu förstår jag varför mina inte blommar, jag ska alltid vara där och hålla på för mycket med dom (antagligen därför mina kaktusar dör) men nu har jag ställt dom på samma ställe och hoppas att dom ska trivas,
Renate den var söt den du har där...är det en som har väldigt stark doft??? Vissa är nästan för starka tycker jag men jag tycker om blomman!!!
Växter som mår riktigt dåligt kan ta av sin sista energi för att sätta igång att blomma som ett sista ryck innan de dör. Detta för att få fram nya frön som kanske klarar sig bättre än vad moderplantan gjort.
Så de kan alltså blomma för att de får god omvårdnad, eller urusel omvårdnad - men då blir det förmodligen också det sista de gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.