|
Jag sitter och spanar in årets nyheter på frösidan och Rara växter har en Prunella grandiflora, PRAKTBRUNÖRT 'Freelander Blue'. På bilden är den verkligt ”förförisk” men är det någon på forumet som har erfarenhet av den? Är den väldigt invasiv t.ex? Jelitto har sålt Prunella grandiflora under flera år...... ”Blommar rikligt hela sommaren med ljuvliga blå blommor. Blommar redan första året, om den sås i jan-feb så blommar den redan i maj. Älskas av bin och fjärilar. Mycket fin i kruka eller som marktäckare. Fleuroselect guldmedalj 2009. Härdig perenn - Flerårig växt som klarar vårt klimat.”Det låter för bra för att vara sant och då brukar det ju vara det också  . /Anki
Maggan H
03-12-2008, 22:08
Det låter faktiskt för bra för att vara sant, men nån gång ska det väl kunna komma en sådan Praktväxt, vilket den ju också kallas. Har ingen som helst erfarenhet men det låter som om det skulle kunna vara nåt för mig med ....(det gör alla växter/frön iofs)
Eva 33c
04-12-2008, 00:03
Fast den har ju tydligen vunnit en guldmedalj i allafall! Och det krävs lite grann ändå innan en sådan delas ut. Sorten ska vara markant bättre än tidigare varianter osv. Läs mer här på Fleuroselects egen sidaKanske man ska ha en ny praktbrunört i allafall... De jag odlar sen tidigare är i allafall inte alls invasiva.
Helen i Piteå Zon 5
04-12-2008, 00:26
Jag köpte frön från STA:s lista för något år sedan, jag har inte märkt att den är invasiv utan den håller sig fint på plats utan större väsen. Däremot så var sådden från P.vulgaris väldigt invasiv så den tog jag bort. Nu verkar det ju vara väldigt blå blommor på bilderna men det är kanske för att det är 'namnsorter' min vanliga P.grandiflora är mer lilafärgad. http://www.odla.nu/forums/uploads/12282202...3021_272120.jpg
Tack för de positiva svaren. Det blir nog en praktbrunört i år även om jag "lovat" att inte köpa mer frön nu /Anki
malin72
07-12-2008, 20:14
ang detta med årets nyheter..vilka har släppt sina nya "kataloger" för jag ser nyheter år 2008 fortfarande på vissa sidor, vilka har ni hittat nyheter i?? Är det bara jag som inte köpt fröer ännu
Kajsa i Arvika
07-12-2008, 21:26
Impecta bl a har kommit med 2009 års nyheter... Råkade surfa in där igår..
Helen i Piteå Zon 5
07-12-2008, 22:45
Kajsa i Arvika
18-12-2008, 18:33
Idag damp frökatalogen från Konnässörsklubben ner!  Har ni hittat några godbitar?
CITAT (Kajsa i Arvika @ 18-12-2008, 18:33)  Idag damp frökatalogen från Konnässörsklubben ner!  Har ni hittat några godbitar? Jag vill också ha den.....hoppas hoppas i morgon
zon III
19-12-2008, 16:36
Har beställt frö från Garden North förut och ska nog testa Odlarglädjens frö iår, mycket kul lönnar...
Helen i Piteå Zon 5
19-12-2008, 19:10
Jag fick både TA-tidningen och Konnässörsklubbens katalog idag... mycket att läsa i natt
Jag fick också TA och Konässörsklubben igår. Helgen är räddad. Nu kan julbestyren vänta.....det finns viktare saker
blomkronan
20-12-2008, 09:21
CITAT (Alba @ 20-12-2008, 08:46)  Jag fick också TA och Konässörsklubben igår. Helgen är räddad. Nu kan julbestyren vänta.....det finns viktare saker  Håller mé... det finns viktigare saker än julbestyr...  Jag har beställt Konässörsklubbens katalog nu... tack för tipset
Har ni sett att Jelittos nyheter finns på hemsidan nu.
/Anki
Eva i Höga
22-12-2008, 09:13
Prata inte om sånt här, jag har fröer för många år framåt!  Men jag vet, vi är lika allihop, hittar alltid nåt nytt man måste ha!
Ni som beställt tidigare från Konnässörklubben, hur har det fungerat med portot? Antingen är jag korkad eller så har de skrivit fel (syftningsfel) . Det står "porto/pack 20:-" Är det för varje 20:- beställning eller är det för hela paketet, så att säga? För det blir ju mer beställning än ett litet pyttekuvert , det kan jag säga redan nu.
Jag beställde i fjol och minns inte att jag reagerade för att frakten var dyr….de måste ha tagit 20:- per försändelse. Annars blir det snuskigt dyra frön.... /Anki
Tack Anki, det var det jag ville veta
Kajsa i Arvika
02-01-2009, 22:53
Inbillar jag mej bara eller har Gardens North kommit med nyheter?
Eva 33c
03-01-2009, 00:01
Visst har de nyheter jämför med förra året. De är samlade under fliken "New seeds" och märkta med "New" i röd text. Men de har haft dem ganska länge nu. De daterar upp sitt utbud kontinuerligt under hösten så man fåt titta in då och då. Jag har redan gjort årets beställning därifrån Fast de brukar ha rea (halva priset) i april/maj nångång så då brukar det bli lite till av sånt som gror utan kallperiod i första hand....
Kajsa i Arvika
03-01-2009, 13:02
Krångligt när det kommer lite då och då.... Man vill ju inte missa några godbitar!
Eva 33c
03-01-2009, 15:34
Ja det är lite irriterande på ett sätt. Anledningen är nog att en hel del av fröerna samlar de själv in i sina odlingar ( och även vilt) och då lägger de ut dem på hemsidan så fort de kan levereras. Jag tänkte att när man väl kommit fram i november så borde nog fröinsamlandet vara klart så då beställde jag. Men det fanns sånt som redan var slut då...
Konnässörklubben och TA-tidningen ? Nu får ni upplysa mig. När jag googlade hittade jag inga vettiga länkar alls !
Eva 33c
04-01-2009, 13:19
CITAT (katah @ 03-01-2009, 18:33)  Konnässörklubben och TA-tidningen ? Nu får ni upplysa mig. När jag googlade hittade jag inga vettiga länkar alls !  Konnässörklubben är Göteborgs Botaniska Trädgårds "fröklubb" där man säljer fröer från de egna anläggningarna. Senaste "katalogen" har precis kommit och man kan baställa tom sista mars. TA = Tidningen "Trädgårdsamatören" dvs Sällskapet Trädgårdsamatörernas (STA) medlemstidning. I sista numret varje år finns frölistan som består av medlemmarnas egeninsamlade frön. Som medlem har man möjlighet har köpa från den listan.
Tack Eva ! dessa länkar ska undersökas omedelbart !
Nu finns Echinacea x hybrida 'Paradiso' både på Impecta och Raraväxter! Jag har beställt!! Naturligtvis blev det några andra också bla Rosenskära 'Antiquity' som jag "missade" förra året. Jag kommer att drunkna i krukor denna vår....
Får nog ställa mig och sälja växter på torget fram i maj-juni...
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|