Full version: Färger på tulpaner
Eva i Norrköping
Nu är jag helt förvirrad.. Nog för att det kan bli fel ibland med färgåtergivning, men det här är för konstigt. I Br Nelsons katalog anges Tulipa gesneriana Montreux vara gräddgul till färgen, men på bilden är den definitivt blekrosa med vitt i. Även Lilla fiskaregatan uppger att den tulpanen ska vara "gullvivegul", så den är väl troligen det, men på bild är den rosa! Inga andra av bilderna på samma sida är fel i färgerna så varför just den... Saken är sådan, att jag så gräsligt gärna skulle vilja ha sådana blekrosa tulpaner...
En annan, Creme Upstar, anges vara gullvivegul m gröna spetsar, och på bilden är den definitivt rosa - igen. Suck. Alla som jag ser på bild och så gärna vill ha, har en annan färg i verkligheten...
Är det någon som möjligtvis har någon av dessa i sin trädgård, och kan bekräfta/dementera färg?
Eva i Norrköping
Ingen som hade nåt förslag, antar jag. En annan fråga då: Har ni några bra tips på vilka lökväxter som blir snygga att blanda, alltså färger, sorter osv? Helst tulpaner, men även andra lökväxter? Jag föreställer mig att det är snyggt med olika färgteman t ex, men tar gärna emot konkreta tips!
Hannele
Svårt att samsas, för alla lökväxter blommar olika tider...
Smart att blanda med tidiga sommarblommor, typ penséer.
Jag klarar inteav att fixa färger, men i år har jag köpt olika vita lökar.

Denna blandning på Botaniska är fräck.
Unn
Färg, höjd, växtläge, blomningstid - råd från fröfirmor, plantskolor, blekta plastetiketter,internet, trädgårdsvänner (alla med subjektiv färgåtergivelse) det gäller inte bara lökar i mitt fall laugh.gif
Ibland blir det ju roligt oxå, med alla dessa krockar (önskar jag hade en bild tillgänglig), men oftast blir det storflytt,
som jag är sysselsatt med just nu,
Unn
Jennyn
Jag har ett tips. Fick två sorters lökar (som jag själv aldrig skulle valt) i present för några år sedan. Papegojtulpanen Texas Flame och en lila Allium. De blommade ungefär samtidigt och kombinationen var verkligen oväntat snygg. Som en extra bonus blommade de när de andra tulpanerna redan var överblommade och blomninigen var låååång. Jag ska köpa fler i år!

Hälsar Jennyn
Eva i Norrköping
Det låter jätteläckert, Jennyn!
Jag kan dela med mig av mina bästa: I en rabatt har jag mörklila Queen of night blandat med vita enkelblommiga tulpaner. Bägge blommar samtidigt och blev väldigt snyggt.
Bredvid pionerna har jag satt rosa Angelique, som harmonierar med de rödlila skotten av pionerna, när de tittar upp om våren. Det blev också lyckat tycker, jag och jag har tänkt bygga vidare med fler i samma färg, Baronesse eller May wonder, samt ev vita liljeblommande White Triumphator.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon