Linis
Jag har en brudorkidé som har förlorat alla sina rötter. Den stod i vatten utan att jag såg det duh.gif
Jag har sedan ca 4 månader planterat om den i vitmossa, som jag håller lättfuktad, i en glasvas. Försöker hålla koll så att det inte blir för fuktigt eller för torrt. Det har börjat komma två nya blad smile.gif (två kvar sedan "nära-döden-upplevelsen) samtidigt som ett av de "gamla" bladen är jättemjukt och randigt medan det andra är fint och spänstigt. Tog upp det ur vitmossan idag och det har inte kommit några nya rötter crying.gif . Satte ner den igen men minskade på mossan då jag tänkte att det kanske blivit för tätt.
Varför vill den inte??
HJÄLP help.gif
Sussie F-Flower
Har du ingen skål eller nåt att sätta den i, istället?
Tror inte att syret kanske "åker runt" så bra i en vas.... dunno.gif ..så rötterna kanske bara har fått fukt. Dom måste ju ha både och.

Annars kan den kanske "ta sig" bara att du duschar på rötterna varje dag och att den står HELT luftigt. Så räddade jag en av mina phalaenopsis som blivit bortglömd i vatten. Den hade nästan inga rötter kvar. Jag har bara haft den i krukan som den är och efter snart ett år har den fått så här fina rötter, 2 nya blad och en blomstängel med några knoppar på...
Står även i ett norrfönster året om.

bild:
Bassam

Tack för fråga:
Jag ska skicka till dig skötsel råd :

Låt det aldrig stå vatten i ytter krukan. Duscha blad och luftrötter ofta men ej på blommorna. Leca kulor på ett fat med vatten höjer luftfuktigheten och växttrivseln. Gödning sker vid varannan vattning mellan mars och oktober. Om plantan är vinterblommande gödsla en gång i månaden under denna tid.

Använd Orchidéhusets specialnäring men överdosera aldrig mängden näring

kan du om plantera nu OMPLANTERING
Omplanteras i orkidékompost (Orchidéhusets). Trivs i små krukor för snabbare uttorkning.

VIKTIGT
Vatten får ej stå i bladrosetten!
Klipp ej av blomstängeln förrän den är helt torr!
H: Bassam
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-12-2008, 20:22) *
Har du ingen skål eller nåt att sätta den i, istället?
Tror inte att syret kanske "åker runt" så bra i en vas.... dunno.gif ..så rötterna kanske bara har fått fukt. Dom måste ju ha både och.

Annars kan den kanske "ta sig" bara att du duschar på rötterna varje dag och att den står HELT luftigt. Så räddade jag en av mina phalaenopsis som blivit bortglömd i vatten. Den hade nästan inga rötter kvar. Jag har bara haft den i krukan som den är och efter snart ett år har den fått så här fina rötter, 2 nya blad och en blomstängel med några knoppar på...
Står även i ett norrfönster året om.

bild:

Hej Sussie
Har du inte haft någon bark alls i?? Bara direkt i den krukan... confused.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 04-12-2008, 21:43) *
Hej Sussie
Har du inte haft någon bark alls i?? Bara direkt i den krukan... confused.gif

Neee.. ingen bark... no.gif Bara kruka... yes.gif

Och som huvudregel några tryck på duschflaskan (dimma) varje dag, fast jag kan väl erkänna att jag har missat/glömt några ggr... Har den bredvid kaffekokaren så att jag ska se den... shy.gif

(Det var den här bruden som jag hade tänkt bundit upp i ett träd över sommaren men mina träd var så glesa så jag tordes inte...)
Linis
CITAT (Bassam @ 04-12-2008, 20:45) *
Tack för fråga:
Jag ska skicka till dig skötsel råd :

Låt det aldrig stå vatten i ytter krukan. Duscha blad och luftrötter ofta men ej på blommorna. Leca kulor på ett fat med vatten höjer luftfuktigheten och växttrivseln. Gödning sker vid varannan vattning mellan mars och oktober. Om plantan är vinterblommande gödsla en gång i månaden under denna tid.

Använd Orchidéhusets specialnäring men överdosera aldrig mängden näring

kan du om plantera nu OMPLANTERING
Omplanteras i orkidékompost (Orchidéhusets). Trivs i små krukor för snabbare uttorkning.

VIKTIGT
Vatten får ej stå i bladrosetten!
Klipp ej av blomstängeln förrän den är helt torr!

Hej Bassam!
Tack för tipsen, men det är dock inte så att jag inte kan nåt om orkidéer. Jag har 7 st (4 olika arter) som trivs alldeles utmärkt. Det är, som skrivet, inte det jag undrade över. Jag har "räddat" liknande förut men denna vill inte ta sig. Jag kanske var otydlig.

Till Sussie F-flower:
Jag tror nog att du har rätt. Jag har inte alls tänkt på att det kan vara för lite syre. Har bara zommat in på fukten (antagligen dåligt samvete för att jag glömt av den blush.gif ).
Tack för tipset, ska prova thanks.gif
Bassam
tack för fråga:
jag menar inte att du kan inte , men det händer att man glömmer någon ibland, vi är kompisar o hjälpa varandra för att få bra resultaten.
pejori
Jag gör som TS och lägger mina stackare på ren vitmossa och sätter ett par barkbitar, för att hålla dom på plats.
GLASKRUKA är tabu här hemma.....Bara vita plastkrukor och grov täckbark... tummenupp.gif
Vattna på fat när krukan inte har kondens, mossan tar vad den behöver, och nya rötter söker sig ner till fukten. naughty.gif
Linis
Jag har gjort ungefär så som pejori beskriver nu. Ingen vitmossa runt de få stackars rötterna som finns utan bara att de får vila på mossan. Den sätter ju blad så jag hoppas på underverk yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon