Pesco
Jag köpte två fins julrosor. Vill ha nåt fint i fönsterbänken, och tänkte plantera ut dem till våren. Plantorna är fina och starka. 3 dgr senare börjar bladen ändra färg (gul/brunspräckliga) och de vita blommorna börjar bli gröna.

Varför?

För lite vatten? För lite ljus?

Har inte lust att slänga bort 260 spänn!
Rosmarin
Det är nog för varmt för dem inne på fönsterbänken. Jag skulle tro att det kan ha med detta att göra.
Julrosor vill helst växa utomhus, gärna i snön... inne i rumstemperatur mår de oftast inte så bra.
Om det dessutom finns ett element under fönstret så blir det nog för mycket för dem.
Bassam
Tack för fråga:
Jag tycker att din växt står på fel stället så hon fick angrip från svampen, du kan flytta till plats som har 15 gradar och ge extra ljus, vattnet ska inte stanna på jorden, den behöver Välderena jord.
H: Bassam
Pesco
Det är rumstempererat men inget element. 18-20 grader, är det för varmt?
Ingrid Zon3
Jag har mina ute, där trivs dom bra. Planterade i rabatt eller kruka.
Lady Hamilton
CITAT (Pesco @ 04-12-2008, 21:27) *
..... 18-20 grader, är det för varmt?

Ja de vill hellst inte ha över +10° för att måbra. Kan du ex.vis ställa den utomhus? eller är det för kallt? Annars så får kanske ha den i kylskåpet under natten för att få den att må lite bättre tills du hittar lämplig planterings plats
Sussie F-Flower
CITAT (Lady Hamilton @ 04-12-2008, 22:20) *
Ja de vill hellst inte ha över +10° för att måbra. Kan du ex.vis ställa den utomhus? eller är det för kallt? Annars så får kanske ha den i kylskåpet under natten för att få den att må lite bättre tills du hittar lämplig planterings plats

Det är egentligen inte en inomhusblomma, alltså?
Det kanske är därför som många människor tycker att den är svårskött.
Folk ser den på blomborden tillsammans med julstjärnor, hyacinter och andra blommor hos blomsterhandlarna och så tror dom att den kan vara i vanlig rumsvärme...

Kan man ta stickling av den? Dom är verkligen otroligt vackra!
Alexander-VG-zon3
lite korrigering - en del julrosor blommar här på vintern för att det sitter i genen att dom ska göra det , där dom växer vilt är det ''ibland'' hett och torrt på sommaren . och när det blir lite svalare och när vinterregnen kommer så blommar dom . detta gör dom även här vilket blir mitt i vintern eller sen höst och tidig vår .

plantan ''växer'' när tempen är över +15c +20c . julrosor trivs ute på ett fuktigställe dock ej blötjord i öst eller väst eller nordläge . dock tål dom sträng torka och hetta när dom är etablerade då dom flesta arter kommer från bergsklimat/medelhavsklimat ( dock inte alla en del arter trivs i samma klimat som Sverige , som vildväxandes arter )

att blommorna blir gröna är att dom har åldrats , julrosor är inga krukväxter och ska planteras ute .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-12-2008, 22:42) *
Kan man ta stickling av den? Dom är verkligen otroligt vackra!

tror inte det går , däremot kan man dela dom ( men då tar dom en blompaus ) man kan även fröföröka dom , mina självsår sig överallt runt moderplantorna .
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 23:07) *
tror inte det går , däremot kan man dela dom ( men då tar dom en blompaus ) man kan även fröföröka dom , mina självsår sig överallt runt moderplantorna .

Jahaa, självsår dom sig också? Då blir det frön eller plantor som gäller alltså...
Jag har sett att ni är så många som har julrosor och jag kan nog inte hålla mig längre, jag heller. Men jag får nog vänta till framåt våren för nu har jag bestämt att till julen så ska vi sitta vid köksbordet och äta och då ska där inte vara några blommor kvar, förutom en julgrupp! giggle.gif
Rosmarin
Här kan man läsa mera om Julrosen:

http://www.odla.nu/artiklar/julrosen.shtml
http://www.odla.nu/artiklar/helleborus.shtml

Att föröka genom att ta sticklingar är nog svårt. De förökar sig som Flaxss skriver:

CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 23:07) *

Jag har köpt frön till nya julrosor eftersom jag älskar denna blomma och vill ha många många.... bravo.gif Detta blir en ny erfarenhet, jag har aldrig frösått Hellebore tidigare och jag läser just om hur man ska göra. Jag återkommer med frågor runt detta!!!
agnetazon1
Ta ut dina julrosor snarast, dom kommer inte överleva inomhus.
Christer i Falköping
CITAT (Rosmarin @ 05-12-2008, 09:36) *
Här kan man läsa mera om Julrosen:

http://www.odla.nu/artiklar/julrosen.shtml
http://www.odla.nu/artiklar/helleborus.shtml

Att föröka genom att ta sticklingar är nog svårt. De förökar sig som Flaxss skriver:
Jag har köpt frön till nya julrosor eftersom jag älskar denna blomma och vill ha många många.... bravo.gif Detta blir en ny erfarenhet, jag har aldrig frösått Hellebore tidigare och jag läser just om hur man ska göra. Jag återkommer med frågor runt detta!!!

Fröer av Helleborus förlorar snabbt sin grobarhet, så plantera och ställ ut dem så fort du kan. Bäst är att tigga fröer direkt från det blomman tappar dem. Pröva till försommaren här på Odla vet jag!
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man måste så färska fröer torra fröer gror sällan, men man bör tänka på att även färska fröer av julros måste gå igenom en vinter för att gro så även om man sår dem ute direkt då de mognat i ex. en kallbänk så gror de oftast inte förren till våren.
Rosmarin
CITAT (Christer i Falköping @ 05-12-2008, 11:39) *
Fröer av Helleborus förlorar snabbt sin grobarhet, så plantera och ställ ut dem så fort du kan. Bäst är att tigga fröer direkt från det blomman tappar dem. Pröva till försommaren här på Odla vet jag!
Christer.

Tack så mycket Christer och åsa!!! Ursäkta mig Pesco, om jag stjäl din tråd ett litet tag för att ställa en fråga...

Jag vet att fröerna måste sås färska. Jag har hittat den här beskrivningen : "Får man inte tag i helt färska frön, kan man ändå försöka: så och ställ sådden varmt i ett par månader med plastpåse över krukan. Ge den sedan en kylperiod vid ca. +5 ytterligare ett par månader"

En annan säger: Blötlägg fröna i varmt vatten under tre dagar. Så och ställ sådderna varmt (22-25°) i minst 6 veckor, därefter kallt (-4 - +4°) i 8 veckor och sedan 10 - 12° för groning. Om fröna inte gror, börja om från början. Fröerna har i sådana fall förmodligen inte haft tillräckligt varmt och eller kallt under respektive cykel...

Jag vill ju inte att de ska bli för gamla. Jag undrar var jag ska kunna ställa dem nu om jag vill att de ska få 25° varmt . Jag bor i Frankrike ju, och franska gamla stenhus är svåruppvärmda. Ibland har vi 25°, men inte så ofta, och i så fall är det strax bredvid kaminen. Där det är dåligt med ljus i sin tur. Dessutom reser vi bort över jul och jag kommer att vara borta ett bra tag under januari-februari också, dvs. ingen eldning i kaminen= ingen uppvärmning confused.gif Hur ska jag göra då? Hade tänkt prova att så i växthuset i början av april, men är rädd att fröerna kanske inte klarar att ligga och vänta så länge. sad.gif
Tidigare har jag bara erfarenhet av förökning genom de småplantor som självsår sig runt sin moderplanta.
Christer i Falköping
Jag tycker du helt enkelt skall ställa ut dem nu. Oftast är det temperaturförändringar som får dem att komma igång. Det behövs alltså inte en lång period av så hög värme för dem , utan att temperaturen varierar en del är det viktiga, för att sedan gå allt stadigare mot värme. Fröerna är inte ljusberoende för groning vad jag vet, så det är inget du behöver tänka på.
Christer.
Rosmarin
CITAT (Christer i Falköping @ 05-12-2008, 18:56) *
Jag tycker du helt enkelt skall ställa ut dem nu. Oftast är det temperaturförändringar som får dem att komma igång. Det behövs alltså inte en lång period av så hög värme för dem , utan att temperaturen varierar en del är det viktiga, för att sedan gå allt stadigare mot värme. Fröerna är inte ljusberoende för groning vad jag vet, så det är inget du behöver tänka på.
Christer.

Tack så mycket Christer!!! blomma.gif Jag följer ditt råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon