CITAT (Christer i Falköping @ 05-12-2008, 11:39)

Fröer av Helleborus förlorar snabbt sin grobarhet, så plantera och ställ ut dem så fort du kan. Bäst är att tigga fröer direkt från det blomman tappar dem. Pröva till försommaren här på Odla vet jag!
Christer.
Tack så mycket Christer och
åsa!!! Ursäkta mig Pesco, om jag stjäl din tråd ett litet tag för att ställa en fråga...
Jag vet att fröerna måste sås färska. Jag har hittat den här beskrivningen : "Får man inte tag i helt färska frön, kan man ändå försöka: så och ställ sådden varmt i ett par månader med plastpåse över krukan. Ge den sedan en kylperiod vid ca. +5 ytterligare ett par månader"
En annan säger: Blötlägg fröna i varmt vatten under tre dagar. Så och ställ sådderna varmt (22-25°) i minst 6 veckor, därefter kallt (-4 - +4°) i 8 veckor och sedan 10 - 12° för groning. Om fröna inte gror, börja om från början. Fröerna har i sådana fall förmodligen inte haft tillräckligt varmt och eller kallt under respektive cykel...
Jag vill ju inte att de ska bli för gamla. Jag undrar var jag ska kunna ställa dem nu om jag vill att de ska få 25° varmt . Jag bor i Frankrike ju, och franska gamla stenhus är svåruppvärmda. Ibland har vi 25°, men inte så ofta, och i så fall är det strax bredvid kaminen. Där det är dåligt med ljus i sin tur. Dessutom reser vi bort över jul och jag kommer att vara borta ett bra tag under januari-februari också, dvs. ingen eldning i kaminen= ingen uppvärmning

Hur ska jag göra då? Hade tänkt prova att så i växthuset i början av april, men är rädd att fröerna kanske inte klarar att ligga och vänta så länge.
Tidigare har jag bara erfarenhet av förökning genom de småplantor som självsår sig runt sin moderplanta.