flinga100
Hej!

Jag läste i min perennbok igår och blev eld och lågor av beskrivningen av amerikanska hybridirisar. De beskrevs som enormt livskraftiga och enkla att få att sprida sig. Och så är de ju så vackra... wub.gif http://www.iris-cayeux.com/pictos/articles/g/cieletmer.jpg

Vad säger ni? Är det så enkelt som det verkar? Vilka sorter har ni provat?
Christer i Falköping
Tror inte jag har någon av de amerikanska, men de härstammar ju från våra vanliga skäggirisar, så det borde stämma. De uppför ju sig så.
Christer.
flinga100
Tack för svaret. Då ska jag prova! Trots priserna...
Lotta i Gbg
Många av de amerikanska nyare sorterna är kinkiga. Det går inte att jämföra dem med skäggirissorter som funnits i generationer i sverige. Det beror naturligtvis på vilka förutsättningar man har på sin tomt. Det är viktigt med mycket sol, väldränerat, och att man inte har en massa andra växter som skymmer knölarna under sommaren om man vill ha blomning. Jag har prövat ett större antal, men har lyckats dåligt just pga av att jag inte kunnat ge dem ovanstående.
embees
CITAT (flinga100 @ 05-12-2008, 08:00) *
Hej!

Jag läste i min perennbok igår och blev eld och lågor av beskrivningen av amerikanska hybridirisar. De beskrevs som enormt livskraftiga och enkla att få att sprida sig. Och så är de ju så vackra... wub.gif http://www.iris-cayeux.com/pictos/articles/g/cieletmer.jpg

Vad säger ni? Är det så enkelt som det verkar? Vilka sorter har ni provat?

Jag har en del amerikanska irisar och står de bara i dränerad sandjord och får mycket sol så är de hur lätta som helst.

Som en blå krinolin

Iris

Ahh, ljuvligt blå.

Närbild
flinga100
Tack för era svar. smile.gif

Wow! tummenupp.gif Ja, det var sådana bilder som fick mig att bli eld och lågor...

Men det är ju tråkigt att prova om det inte vill sig - på den sida jag har tittat kostar knölarna runt 15 euro. Jag r inte avancerad odlare, så det kan ju bli som för dig, Lotta.
Lotta i Gbg
Titta på Bourdillons sida, där tycker jag inte att de är lika dyra. De har också ett stort utbud av skägglösa irisar som jag personligen föredrar. De är bra att ha att göra med och skickar fina plantor.
De skickar bara ut mellan 15 juli - 30 oktober. Ska du köpa från dem, så handla inte i slutet av september eller oktober för det är för sent frö goda förutsättningar på våra bredddgrader.

Bourdillon

Beställer man en collection får man mycket för pengarna.
flinga100
Tack för tipset! Ja - de billigaste varianterna av kollektion verkar ju väldigt prisvärda! Jag ska beställa ett 10-lökarspaket nästa sommar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon