Hej!
På senaste mötet i den lilla miljögrupp jag är medlem i så fick vi en genomgång av potatisodling. Det mesta var välkänt för mig och den stora behållningen var en liten provsmakning. Vi fick provsmaka den tyska sorten Laura. Tyskarna har börjat tänka på smaken vid potatisförädling inte bara skördemängden. Odlaren hade med sig kravodlad och konventionellt odlad Laura. Bägge proverna var kokta lika länge utan salt. Vi gjorde ett blindtest. Till min stora förvåning var det en tydlig smakskillnad. Ena potatisprovet smakade lite sött och hade en tydlig nötsmak det andra var mer neutralt utan speciell egensmak. Hälften av gruppen föredrog den smakrika och den andra hälften föredrog den mera neutrala.
Sen kom den stora frågan. Varför smakade de olika.
Min teori var att den smakrika hade fått mindre kväve och på så sett större mängd torrsubstans. Fullständigt fel.
Den smakrika var konventionellt odlad och hade fått stå på åkern så länge så att den fulla aromen hade bildats och stärkelsehalten blivit högre. Kravodlad potatis är så sjuk så den måste skördas tidigt annars så angrips knölarna också av sjukdomar och blir osäljbara.
Ska jag köpa Laura så kan jag tänka mig använda kravodlad om jag bara ska ha den till att samla upp en god sås men vill jag ha den till bakad potatis eller mos föredrar jag en konventionellt odlad potis med läcker smak.
Vi fick också ett bra tips om man har fått potaisnematoder i landet. Potatisnematoderna gillar oljerättika men kan inte överleva i den så moderna potaisodlare sår oljerättika efter höstsäden om de vill odla potatis på åker nästa år. Det finns faktiskt en sort framtaget som är extra bra till ändamålet.
MVH
Jan Lindgren