|
Full version: Vinterkostym
Här några bilder av rosor som jag packat in lite extra, jag packar in en del varje vinter, det är inget jättejobb, det går snabbt. Jag köper en del rosor som inte har någon större frysmarginal då är väven perfekt. Väven kan användas många år, den är kraftig. Skyddar även mot solen feb/mars.  Ghislaine de Feligonde är 2 m i år och jag är rädd om denna älsklingsros, myskrosorna är inte så tuffa här trots att detta är en zon 4 ros, kan frysa ner kalla år.  Trier också en myskros frös i botten 06/07 och det vill jag inte en ggn till, rosen blir 3 m här. Hyde Hall, ny Austinros blev 2 m i sommar och den är jag extra rädd om. Läget här är kalla, blåsiga framsidan av huset, men väggen skyddar nog lite.
Tack för inlägget Kajsa, det var jätteintressant att se!
Själv är jag nog för lat för sådant, men kanske om man skaffar sig någon känslig raritet... Jag vet att Souvenir de la Malmaison frös ihjäl hemma hos min mor (som bor varmare än jag), den frös ner lite mer för varje år och till sist dog den. Men hon har lerjord.
Kajsa, om det regnar mycket och ofta som nu, möglar det inte där under?
Ezereht
06-12-2008, 00:46
Jag letade överallt efter den där väven. Hittade inte. :/
Alexander-VG-zon3
06-12-2008, 01:12
CITAT (Ezereht @ 06-12-2008, 00:46)  Jag letade överallt efter den där väven. Hittade inte. :/ Konstigt !!varje plantskola jag har varit på har sålt dom . säljs i förpackning med vit eller gul bild . kolla länken , nåt liknade ska du leta efter . http://tradgardsgrossen.com/shop/catalog/p...c95fb75d0c7cad6 tycker dom är jätte bra och hållbara , andas gör dom så det blir inte stora mögelangrepp . dock skyddar dom inte mot vintern!! utan bara gör det jämnare i temp och ca 5grader varmare . alltså även om man skyddar så får rosen/busken frost men det blir en bättre vinter . är det dock väldigt soligt blir det väldigt varmt under den gröna duken vilken kan göra att buskar/rosor kan frysa ner på våren ( soliga dagar följt av frost på natten ) . så därför är det bättre att till våren använda nåt annat material .
Väven slår ifrån sig vattnet bra och jag har aldrig sett att det möglat under trots att mycket löv är kvar på grenarna, har haft den många år nu runt om i trädgården. På min baksida frös Mozart i botten 06/07 då var det varmt till jul, rosorna laddade om med knoppar, sedan smällde vintern till med kyla i januari. I samma rabatt har jag myskrosen Ghislaine de Feligonde som var insnurrad i väv och den klarade sig helt under väven. Man kan ju inte skydda alla rosor man har, men enstaka älsklingsrosor kan man pyssla lite extra för. Mozart är dock lika stor igen och har blivit 2 m i sommar, är annars en tuff ros här.
Tack - nu bär det av till närmaste butik som har vinterväv. Jag har MÅNGA älsklingar som jag är rädd om  och här kan det blir ganska tufft med järnnätter osv. Suck. Jag bor på fel plats, eller så har jag skaffat mig fel hobby
Tack för fråga: Jag tycker att de bra, men om de är utan färgen, de ska ser ut mera smygare, kanske fram tiden jag ska försöka gör de utan färgen. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
07-12-2008, 12:56
CITAT (Bassam @ 07-12-2008, 02:51)  Tack för fråga: Jag tycker att de bra, men om de är utan färgen, de ska ser ut mera smygare, kanske fram tiden jag ska försöka gör de utan färgen. H:Bassam det är nog ingen mening med att göra dom färglösa dessutom finns det ett sämre val fiberduk som är vit. hade det varit en ljusfärg eller en vitfärg så hade det skyddat sämre mot kyla. tjockare och mörkare skyddet är desto bättre skyddar det. tunnare och ljusare dom är sämre skyddar dom.
Jag vill vira in Boule de Neige i vinterväv för hon fryser ner varje vinter,men måste se var jag får tag i den
Alexander-VG-zon3
07-12-2008, 22:54
CITAT (Kajsa @ 05-12-2008, 14:40)  Här några bilder av rosor som jag packat in lite extra, jag packar in en del varje vinter, det är inget jättejobb, det går snabbt. Jag köper en del rosor som inte har någon större frysmarginal då är väven perfekt. Väven kan användas många år, den är kraftig. Skyddar även mot solen feb/mars. kom på en sak, jag tror du får en större effekt av att linda in toppen på dom också. du släpper ju in kallluft från toppen och så vandrar värmen ut inifrån. värmen går ju uppåt.
Tack för fråga: De tjocka o mörka gör inte bättre resultat för att väven ska förbjuda kylan att gå till växte, plus de ser ut inte snygga. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
08-12-2008, 07:52
CITAT (Bassam @ 08-12-2008, 05:49)  Tack för fråga: De tjocka o mörka gör inte bättre resultat för att väven ska förbjuda kylan att gå till växte, plus de ser ut inte snygga. H:Bassam hur menar du? du kan ju inte säga att den är ful rätt av bara för du tycker det. dom som råkar gilla grönt då? ska dom tycka den är ful bara för du tycker det? du kan göra ett kul test, lägg en svart plastpåse ute en solig vinterdag lägg i en termometer och knyt ihop påsen!. ha också en termometer helt fritt i luften.
Tack för fråga
jag tycker att kostymen ska ser ut fint bada på färge o utseende. H:BAssam
Alexander-VG-zon3
09-12-2008, 22:17
CITAT (Bassam @ 08-12-2008, 22:15)  Tack för fråga
jag tycker att kostymen ska ser ut fint bada på färge o utseende. H:BAssam ja det är viktig att rosbuskarna ser fina ut nu när dom ska på bal.
Tack för fråga Ja visst måste de se ut fint hela året. Det ska inte ser ut som gripande mumie. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|