Thomas Wahlqvist
05-12-2008, 20:07
Ett av mina 10 åriga bundna lån gick ut, banken startade om ett exakt likadant lån utan att säga något till mig, jag fick ett nytt lån med 10 nya år och den ränta som var för 10 åriga lån just den dagen.
Kan de göra såhär?
Jag hittar inget om att de gör såhär, det borde ju stå som rubrik på deras hemsida.
Känns som en bokklubb som man inte kan gå ur.
Swedbank heter banken.
Aqvakul
05-12-2008, 20:27
Om du inte säger upp lånet, så händer precis det som hänt nu. Banken brukar avisera att lånet håller på att gå ut/ska skrivas om. Det är rimligt att du tar kontakt med din bank (och/eller andra banker) före denna tidpunkt, för att diskutera/förhandla om framtida villkor.
Min bank brukar alltid ta kontakt med mig någon tid innan lånet går ut, så vi kan diskutera nya villkor. Har man en kontaktperson på banken tycker jag det hör till att de ringer eller skriver och bokar tid för ett samtal.
Min bank är inte Swedbank.
Min bank gör precis som Helens. Tar alltså kontakt med mig ett tag före att lånet går ut och
bokar in ett möte. Jag har heller inte Swedbank
ingrid fuxwall
05-12-2008, 21:57
Det är säkert så som andra skiver - att du själv måste säga upp lånet men att det sedan är upp till den enskilda banken - om de hör av sig eller ej och tydligen tillhör inte Swebank de mest användbara bankerna - någon som har annan åsikt??
Thomas Wahlqvist
05-12-2008, 22:34
Jag är så besviken.
Jag upptäckte detta för att jag skulle kolla ett annat lån som jag har för mig läggs om nu i dec.
Då såg jag det här att ett tidigare lån automatiskt lagts upp på lång tid, vad är det som säger att man menar att ha en viss bindningstid i all evighet.
De sa inte till när löptiden gick ut på det förra och inte heller på det som löptiden går ut på Onsdag.
Jag tycker att det är helruttet.
Det finns ju en anledning till att många byter från Swedbank. Jag hade dem på den tiden de hette Föreningsbanken. De var inte bra då, och har inte blivit bättre genom namnbyten och åren som gått.
Mitt råd: BYT BANK!
Vet om dom kan hjälpa dig
men kolla
http://www.konsumentbankbyran.se/content.asposkälliga avtalsvillkor e ju ej lagligt...
Snigelhatare
06-12-2008, 11:52
Jag har lärt mig att Nordea skickar ut brev till mig om att nu är det dags att binda dina lån för att försäkra dig om att behålla den räntenivån som gäller. Då kan jag vara säker på att det snart kommer en räntesänkning. De har aldrig föreslagit detta innan en räntehöjning. Så det förslaget kommer bara när det kan gynna banken och missgynna mig.
Nordea är en riktigt dålig bank för övrigt också. Jag har kvar ett gammalt lån där, allt annat har jag flyttat därifrån.
Thomas Wahlqvist
06-12-2008, 17:16
Ralf Ralf- det låter så sant när du säger.........
oskälliga avtalsvillkor e ju ej lagligt....
Kan du utveckla så jag har lite mer kött på benen när jag ångar in där på Måndag.
Please.....
Det känns ju som en dålig bokklubb där det är oerhört svårt att avsluta strömmen av dåliga böcker.....
henriks
07-12-2008, 13:29
Har du några "lånevillkor" - ett blad med finstilt om hur lånet fungerar och vilka villkor som gäller? Om du har det så står det säkert där någonstans om avtalsförlängning. Om du inte har några villkor - då undrar jag om det inte är öppningen för att komma ifrån bindningen - tror nämligen att banken måste ha sådana villkor skriftligen.
Om (mot förmodan) min bank skulle få för sig att hitta på sådana idiotiska fasoner som att bind lånet i ytterliggare tio år utan att först skicka ut ett skriftligt kontrakt - skulle jag:
1) Omedelbart gå in på banken och röra upp himmel och helvete ända tills jag fick dem att gå med på att kostnadsfritt lösa bindningstiden på ALLA lån och ha rörlig ränta.
2) Gå runt till ANDRA banker och be om "offert" eller vad man skall kalla det på att ta över alla mina bankaffärer, räntor, avgifter för bankkort mm mm ALLA kostnader påverkar ju, inte bara räntan.
3) När jag hade skaffat mig detta underlag, hade jag gått tillbaka till min bank, kavlat upp ärmarna och frågat om de ville ha kvar mig som kund, och vad de tänkte göra åt det!
*Stintan*
07-12-2008, 13:45
Vi hade våra lån i f.d. Föreningssparbanken sedermera Swedbank och fick alltid meddelande i god tid innan lånen skulle skrivas om. Man har väl papper på lånen hemma så det kan ju inte vara så svårt att själv hålla reda på när lånen löper ut annars. Det låter mycket märkligt att man inte skulle få papper på lån och villkor när man tecknar ett.
Vi har då alltid fått det.
CITAT (HelenJ @ 06-12-2008, 00:26)

Det finns ju en anledning till att många byter från Swedbank. Jag hade dem på den tiden de hette Föreningsbanken. De var inte bra då, och har inte blivit bättre genom namnbyten och åren som gått.
Mitt råd: BYT BANK!
Jag har swedbank, de meddelar alltid tre månader i förväg innan bindningstiden går ut. Man behöver inte säga upp lånet för att ändra bindningstid, det går jättebra att ändra lånevillkoren på internet om man har internetbanken.
Thomas Wahlqvist
07-12-2008, 14:42
Vi får se vad de säger i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.