CITAT (MariaS @ 09-12-2008, 16:07)

Jag har en camelia på friland här. Vissa knoppar brukar ryka i slutet av april, när det kan komma ngn frostnatt, men jag har aldrig skyddat min camelia för det. Det finns knoppar så det räcker ändå!
Min camelia har klarat -26 första vintern här! Tog några toppar, men gjorde busken bara finare istället

vilken sort ? och art har du ?, en camellia japonica som tål -26c här måste var en speciell köldtålig sort.
växer den och blommar bra även efter att grenarna fryser? hur mycket brukar grenarna frysa?
jag har ju odlat några sorter av camellia.
den första jag hade frös ner vid -18c (roten klarade sig) i juni visade sig ett skott som till vintern inte var större än 5cm. vid första frostnatt frös skottet ihjäl.
en annan jag hade dog vid -12c.
dom som jag har nu har klarat sig och med skydd klarat -15c -18c, det ända som händer är att några blad och toppar fryser när det blir kallt. eller nästan alltid tappar den bladen eller några blad varje vinter. men mina är heller inga sorter som är framtagna för att tåla kallt klimat.
knopparna som överlever vintern ( oftast blåser dom av eller fryser sönder) men dom brukar blomma i feb och fram till maj. visar knopparna färg så fryser dom bort. vilket det kan vara bra att skydda om man vill ha fortsatt blomning.
sedan brukar solen bränna bladen varje vår. men det får jag skylla mig själv för för jag odlar dom i syd-väst läge som dessutom är torrt och blåsigt vilket kamelia inte gillar.
ska man nu testa att ha dom på friland så plantera i bra jord med lågt ph i ett skyddande och varmt läge i öst i zon 1-2. och så köper man grön vinterväv och skyddar när det går under -10c -15c. dom flesta sorter man köper på plantskolor i Sverige tål INTE -26c.