Monarda
Så här blev den. Mycket positiv överraskning, känner att det här blir min nya favorit. Den är dryga halvmetern hög och får flera knoppar på samma stängel.

Phragmipedium 'Sedenii' hybrid som utvecklades redan 1837 och har stått sig genom tiderna. Föräldrar är brokig mandarinorkidé och liten mandarinorkidé.

PC060641.JPG

Christer i Falköping
En sådan skönhet! Den har jag aldrig sett förr! Hur sköta den?
Christer.
DragonLady
Vilka underverk det finns wub.gif
Monarda
CITAT (Christer i Falköping @ 06-12-2008, 13:25) *
En sådan skönhet! Den har jag aldrig sett förr! Hur sköta den?
Christer.

Jag har följt rådet jag fick när jag köpte den att den ska stå med ständig rotblöta, vilket ju är döden för andra orkidéer. Den får inte stå för kallt, min temperaturen ska vara 18 grader. Jag har inte haft den så länge så nu är det bara att hålla tummarna att det funkar.
pejori
Underbart vacker, så här börjar HA-begäret gro.. tummenupp.gif tummenupp.gif
Det blir mer och mer av orkideer här rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Monarda @ 06-12-2008, 12:19) *
Så här blev den. Mycket positiv överraskning, känner att det här blir min nya favorit. Den är dryga halvmetern hög och får flera knoppar på samma stängel.

Phragmipedium 'Sedenii' hybrid som utvecklades redan 1837 och har stått sig genom tiderna. Föräldrar är brokig mandarinorkidé och liten mandarinorkidé.

PC060641.JPG

Vilken skönhet! wub.gif
Linis
Lyckost dig!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Urfin, som en tidig julklapp...
Hur har du fått tag i den?
vanlig blomsteraffär??
blomkronan
OJ,OJ,OJ den var vacker sick.gif vill oxå ha... yes.gif
Maggan H
Jättesnygg! En riktig exotisk, lite för tidig (vad gör väl det) julklapp! tummenupp.gif
renate
Oj den är riktigt snyggt,exotiskt skönhet.
jahi
wub.gif Grattis!!
Monarda
CITAT (Linis @ 08-12-2008, 22:50) *
Lyckost dig!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Urfin, som en tidig julklapp...
Hur har du fått tag i den?
vanlig blomsteraffär??

Köpte den hos Blomsterlandet i samband med en utställning där Margit och Arne Kastberg deltog och delade med sig av sina enorma kunskaper om orkidéer. Och där kunde man lätt ha ruinerat sig, kan jag lova. giggle.gif
Jag tror man kan bli riktigt tossig av dessa underbara växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon