Full version: Hjälp
Mossan
Jag och flera andra har problem med en granne som odlar skog mitt i ett villaområde..
Bara under två månader mitt i sommaren orkar solen över trädkronorna hos grannen och detta betyder många problem, med såväl växtlighet som möjlighet att njuta av kvällssol på uteplatsen.
Till problemet hör att vi bor bara 100m från en vacker sjö i sydväst läge, men pga. "trädväggen" ser vi nästan inte vattnet alls... (mycket irriterande då vi tom. är taxerade för sjöutsikt).
Jag har pratat vänligt ett flertal gånger med grannen som envist och oförstående vägrar göra något åt det, vad vi talar om är en normalstor villatomt med 10 fullväxna björkar på...
Snälla! finns det ingen som har några tips på hur jag skall agera ?
Existerar det någon lag jag kan använda ? sad.gif blink.gif
Hannele
Hur länge har du bott där?
Det var väl ingen överraskining, att grannen odlade 'skog'...?
Mossan
Jag har bott där länge, och träd växer ju om man säger så... mad.gif
Finns det inga regler när det gäller träd i villaområde ?
Alexandra
Kul att du tog upp det här problemet Mossan! Vi kommer att flytta till ett hus med en likadan tomt som den du beskrev, kanske ännu värre.... unsure.gif träden (björk,pil,körsbär,tujor,tall.........m m ) står ca 1-2 m ifrån varandra och tar bort solen från oss och grannarna. unsure.gif Den nedre delen av tomten, ca 400 m2 är dessutom i lagens mening allmänning! Får man ta bort träd på allmänningen? Grejen är den att denna allmänning är omgärdat med häck precis som grannarnas ällmänning är omgärdat med häck. Det ser ut som om tomterna vore mycket större än vad de i själva verket är då hela gatan har tillskansat sig allmän egendom......Vad säger lagen? Kan man åtalas om man tar bort träden på denna mark? Kommunen verkar tycka att det bara är bra att de slipper klippa gräset m m där.......Vad tycker ni? Gör ni likadant med allmän mark - alltså sätter olagligt upp stacket eller planterar häck?
Hälsningar
Alexandra
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inga regler eller lagar som säger vad man får och vad man inte får plantera i sin trädgård. Så det finns inga lagar som man kan ta till för att få bort grannars höga träd. Det var faktiskt ett sådant fall uppe i domstol för något år sedan då det var en som ville att grannen skulle såga ner lönnar + ta bort en snöbärshäck, personen förlorade, lönnarna och snöbärshäcken får vara kvar.

Men ser ni att det växer tickor, honungsskivling och liknande på trädstammarna kan ni ju upplysa grannen om att han/hon har skyldighet att ta bort träd som kan vara en fara för människor och egendom.

Stora träd som finns på allmänning borde man kunna kontakta kommunen om ifall det är dom som äger marken.
Mossan
Hörde i helgen talas om ett fall i Hammarö (Karlstad) som gått ända till länsrätten, där Kommunen till slut gavs rätt att avverka träd på en "vrång" villaägares tomt, någon som känner till mer om detta.
De två grannar jag har problem med har 20 resp. 10 stora björkar på villatomten...

//Mossan huh.gif
KURT
CITAT (Mossan @ 22-09-2003, 09:02)
Hörde i helgen talas om ett fall i Hammarö (Karlstad) som gått ända till länsrätten, där Kommunen till slut gavs rätt att avverka träd på en "vrång" villaägares tomt, någon som känner till mer om detta.
De två grannar jag har problem med har 20 resp. 10 stora björkar på villatomten...

//Mossan huh.gif

Jag har också "hört talas" om dett fall, men känner inte till de närmare omständigheterna (som kanske var speciella?). Den enda Värmlandstidningen som finns på nätet är VF ( http://www.vfb.se/) och där kunde jag inte hitta något. Om det var en dom i Länsrätten så kanske du kan få material via dem:

Länsrätten i Värmlands län
Box 568
651 12 KARLSTAD

Tel: 054-14 81 00 Fax: 054-15 19 94

lansrattenivarmland@dom.se

Eller ena parten i målet, Hammarö kommun: http://www.hammaro.se/
Charlotte V
Såvitt jag vet är det (som någon redan skrivit) så att fastighetsägaren inte är skyldig att ta bort något om det inte skymmer sikt för t ex trafik - där har kommunen regler. Markägaren blir också skadeståndsskyldig om något händer med annans egendom om hans träd skadar något, men då ska han ha haft anledning att misstänka att trädet var dåligt och struntat i att ha tagit bort det. Ser trädet helt friskt ut och han inte haft anledning att misstänka något annat, kan han gå fri.

Vad gäller avverkning på allmänning är det förbjudet. Det finns inga allmänningar på det sättet att ingen äger dem. Det är säkert en tomtägarförening, en samfällighet eller kommun, etc som äger marken. Vi har ett exempel på vårt sommarställe där en gubbe fällde träd på allmänning för att få sjöutsikt. Det fick han inte göra, men han slapp undan straff (tyvärr tycker jag eftersom det blev rätt förstört).

Det man kan göra är möjligen en deal som grannen inte kan motstå - att erbjuda sig betala för fällning mot att man får veden eller något sådant.

Charlotte
Gossen Ruda
Nu tänker nog en del att trädhataren yttrar sig eftersom jag anser att man kan ta ner träd som man byter perenner i rabatten. Faktum är att jag gillar träd, på rätt ställe. Storvuxna skogsträd på villatomter tycker jag är helt fel.

Det är lite märkligt egentligen. Kommuner lägger sig ofta i det mesta, man får inte skymma sikten i korsningar med växtlighet t.ex. Är egentligen bra men ibland belamrar man själv rondeller med allt möjligt och omöjligt som skymmer sikten. Plank får inte se ut hur som helst och vara hur höga som helst. Man får inte ställa av lite skrotbilar mm.

Men ingen tycks bry sig om trädplanteringar. Man kan sätta en rad med träd som blir jättestora utefter tomtgränsen, där man inte får sätta ett lågt staket. Synnerligen märkligt. Möjligen krävs det en lagändring men då får man väl ändra lagen.

Riktlinjen borde vara att man skall få göra vad man vill på tomten så länge man inte påverkar grannarnas möjlighet att göra detsamma. Plantera solälskande växter var man vill t.ex.

Beträffande ursprungsproblemet så finns det nog inga lagliga sätt att komma till rätta med problemet. Vi har här diskuterat möjligheten till att utnyttja dresserade bävrar men vissa problem finns där också. Misstänker att man inte få ha bävrar som husdjur. Att släppa ut dom på grannens marker borde däremot inte vara olagligt. Det går ju med katter. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon