Nu tänker nog en del att trädhataren yttrar sig eftersom jag anser att man kan ta ner träd som man byter perenner i rabatten. Faktum är att jag gillar träd, på rätt ställe. Storvuxna skogsträd på villatomter tycker jag är helt fel.
Det är lite märkligt egentligen. Kommuner lägger sig ofta i det mesta, man får inte skymma sikten i korsningar med växtlighet t.ex. Är egentligen bra men ibland belamrar man själv rondeller med allt möjligt och omöjligt som skymmer sikten. Plank får inte se ut hur som helst och vara hur höga som helst. Man får inte ställa av lite skrotbilar mm.
Men ingen tycks bry sig om trädplanteringar. Man kan sätta en rad med träd som blir jättestora utefter tomtgränsen, där man inte får sätta ett lågt staket. Synnerligen märkligt. Möjligen krävs det en lagändring men då får man väl ändra lagen.
Riktlinjen borde vara att man skall få göra vad man vill på tomten så länge man inte påverkar grannarnas möjlighet att göra detsamma. Plantera solälskande växter var man vill t.ex.
Beträffande ursprungsproblemet så finns det nog inga lagliga sätt att komma till rätta med problemet. Vi har här diskuterat möjligheten till att utnyttja dresserade bävrar men vissa problem finns där också. Misstänker att man inte få ha bävrar som husdjur. Att släppa ut dom på grannens marker borde däremot inte vara olagligt. Det går ju med katter.