Full version: Tillbaks äntligen !
Motti
Nu har vi fått igång mobilt bredband äntligen !Telia ville ha 50,000 för att gräva ner en kabel 200 meter från utgångspunkten och till vårt hus????Kul att vara tillbaks här.Kommer bara inte in på Chatten?någon som kan tänkas veta vad det beror på ?har det att göra med att man kör Mobilt bredband?

Ha det så gott ! Motti blomma.gif
Farbror Blå
Hej Motti och välkommen tillbaks!
Så kul att du förstått livets sanna värden och flyttat ut på landet.
=)
ängsvädd
Det låter väldigt dyrt med 50000:- för att gräva ner 200 m kabel. Tur att ni kan ha mobilt bredband.
Motti
Tack Farbror Blå thanks.gif Jo visst är det underbart att ha förmånen att få bo på landet med sjöutsikt varje dag och Räven som smyger runt knuten Hägrar på bryggan världens vackraste solnedgång och månsken och en jättestor trädgård att odla i till våren,bättre kan det inte bli bravo.gif Man mår bara så himmla bra här!

Kram Motti
henriks
Tacka post och telestyrelsen ("avregleringen" av teletjänster) för att det är svindyrt att ansluta sig till telenätet.

Förut kunde Telia ta en schablonkostnad för en anslutning och låta det jämna ut sig över tiden med de intäkter som telefonabonemanget gav.

Om de skulle göra så numera, skulle det innebära att omedelbart efter att de grävt ner kabeln, byter kunden teleoperatör till någon av alla de som slipper vara med och betala för kabeln (jo - de betalar en viss summa, men inte i närheten av faktisk kostnad)

50 000:- / 200m =250:-/meter

Visst, lite i överkant, men inte helt orimligt tyvärr. Beror mycket på vilken typ av mark det är och hur mycket återställning efteråt det blir.

Vi brukar räkna med 3-500 :-/ meter att gräva och lägga kablar (högspänning) och eftersom kabeln i sig bara kostar strax över hundringen så är det bara att konstatera att 250:-/meter inte är orimligt.

Dessutom måste du ju vara med att betala en del av det redan befintliga nätet.

Är inte ett avreglerat samhälle med fri marknad underbar?
Eva i Höga
Hej o välkommen tillbaka! Du har tydligen hittat ett drömställe, GRATTIS!
Myosotis
CITAT (Motti @ 06-12-2008, 21:19) *
... Kommer bara inte in på Chatten? ... har det att göra med att man kör Mobilt bredband? ...

Det går trots mobilt bredband, jag har kommit in där. Tydligen åker man ut ibland (hände mig också) och annat krångel.
Motti
jag laddade hem Java sen gick det bra att chatta rolleyes.gif Myosotis
Jo visst bor man på ett drömställe Eva i Höga,man får nästan nypa sig varje dag för att fatta hur fint man bor nu giggle.gif

Tack Henriks för din insikt i telias djungel wacko.gif men man kan ha mycket roligt för 50000,det lustiga var att priset tydligen kan ändras efter ett tag så de uppmanade oss att be om ny offert efter någon månad,men som sakt nu har vi fixat mobilt bredband och det fungerar ypperligt bra och själv har jag skaffat mig en ny mobil tro det eller ej men med telias abonemang blush.gif Telia är hur som helst bland de bästa på telefoni.

Kram Motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon