Full version: Äggtoddy
hobbe 00
Har nån ett bra recept på äggtoddy??
Meriona
Jag hade ett som säkert var bra. Men toddyn skar sig och gästerna fick dricka innehållet skiktat. Det mesta åkte i sophinken tillsammans med receptet. Tyvärr... giggle.gif
Solstorm
Tja, en ingrediens kan ju vara en acceptabelt bra konjak. Köpte en gång den absolut billigaste konjak som Frankrike kunde erbjuda. Jag trodde inte det spelade så stor roll vad det var för sort i toddyn. Toddyn smakade bensin och var fullständigt odrickbar. Så en okej konjak krävs det i alla fall.
agnetazon1
Jag tycker det är väldigt gott att frysa in äggtoddyn i portionsglas, ta ut ca 20 minuter innan servering. Tryck lite med en gaffel, så det blir lite hål, och häll lite punsch överst. Supergott!
Monarda
Ett recept från Christina Lundbergs kokbok från 1914 "Oumbärlig hjälpreda i hushållet innehållande fullständiga anvisningar efter hvilka men hushållsaktigt, men godt kan tillaga all bruklig mat, samt inlägga och förvara födoämnen, tillreda drycker, brygga och baka. Grundad på 28 års erfarenhet"

"En ägg-gula skiljes väl från hvitan och arbetas i ett dricksglas med ett par skedblad stött socker, tills det höjer sig, hvarefter kokande vatten hälles däri, och därpå rom, arrak eller konjak efter smak." santa.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon