Lobo
[attachment=28072:DSC00730.JPG]

Nu är det så att blomman i fönstret börjar må lite dåligt på grund av att ingen vet vad han heter. Han har blommat tappert hela sommaren och de sista rosa hjärtaktiga blommorna föll just av. Han har en identitetskris. Hjälp honom hitta sitt riktiga jag så att han kan få tillbaka sina hjärtan.

Aqvakul
Aucuba?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en begonia, den typen du har brukar ofta kallas änglavinge. Det finns många olika slags begonia med prickiga blad som kallas änglavinge det finns både upprättväxande, hängande, lite lika färg på blommorna etc.

Det ser dock ut som din är upprättväxande och har rosa blommor (ifall det där suddiga rosa i toppen är blommor) så jag säger att jag tycker det ser ut som Begonia albopicta (äldre stavning Begonia albo picta), och det korrekta svenska namnet ska vara prickbegonia enligt SKUD.

http://www.pflanze-und-co.de/Bilder/pages/...bo%20picta.html

Kan lägga till att begonior ALLTID ser ganska risiga och fula ut under vintern, bara att plantera om och frisera till dem sedan runt feb-mars, de sätter fart att växa och blomma igen då vårsolen kommer (nu under vintern är det för dåligt ljus för att växten ska må bra)
zaaritha
Änglabegonia, prickbegonia o s v.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon