Full version: törnskata ellr?
yla
törnskata kanske
e de nån som kan pippifåglar isåfall undrar jag vad detta är
Myosotis
Varfågel Lanius excubitor
yla
CITAT (Myosotis @ 07-12-2008, 18:24) *
Varfågel Lanius excubitor

neej den e för stor
jag har kollat den

fast kanske ändå jag kollade o den e ju inte större än en domherre o den va nog i den storleken så kanske de är en varfågel men hur sjutton ska man veta säkert
kunde inte få bättre bild då den satt höööögt uppe i en gran
puskas5
Visst är det varfåglar. Släkt med törnskatan men flyttar inte till tropiska Afrika som törnskatorna utan övervintrar på betydligt närmare håll, i vissa fall i Sverige.
yla
kuligt tack för hjälpen smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (yla @ 07-12-2008, 18:59) *
neej den e för stor
jag har kollat den

fast kanske ändå jag kollade o den e ju inte större än en domherre o den va nog i den storleken så kanske de är en varfågel men hur sjutton ska man veta säkert
kunde inte få bättre bild då den satt höööögt uppe i en gran

vadå "nej"
jag är säker annars hade jag inte sagt det
KURT
Varfågeln ser ju verkligen inte ut att vara anpassad till att fånga smågnagare, och den kanske inte dödar dem så effektiv alltid, men det finns ju många andra fåglar som också jagar gnagare när tillfället finns:

http://dagbok.segerstadsfyr.se/#post427
Myosotis
Det var intressant!!
yla
mysotis jag har vikit mej för dej o e så glad för varfågeln

jag har haft en nötkråka också en vinter den grävde varje dag i ett myrbo som den hittat o födde sej på säkert en dryg vecka
gissa om jag hade problem med o hitta va de va för sort men de va enn sibirsk nötkråka

dom e bra kul alla pippifåglar fast dom äter verkligen mycke jag e redan inne på tredje storsäcken solrosfrön o skatorna får matrester o så e de förstås en jäkla massa talgbollar som gått åt

ja de möss som katterna inte äter upp ser jag till hamnar i närheten av fågelbordet om nån e sugen,,,,, o dom försvinner också
man ska ta tillvara på allt yes.gif o dela med sej då man kan
ska åka o handla ett stycke svål på köttaffären o spika upp sen
yla
varfågeln det är rättat nu
renate
Så roligt att får se vårfåglar i skogen.Fantastiska bilder Yla,kiade lite rund på din sida.
yla
hej renathe kul att du va in o kollade lite ja inte har vi nånb vinter här ännu men de kanske kommer
renate
CITAT (yla @ 13-12-2008, 18:53) *
hej renathe kul att du va in o kollade lite ja inte har vi nånb vinter här ännu men de kanske kommer

Jag menade Vårfågeln så klart. För tillfället är det vinter här med snö men det håller på att blir mildare igen.
yla
CITAT (renate @ 13-12-2008, 20:02) *
Jag menade Vårfågeln så klart. För tillfället är det vinter här med snö men det håller på att blir mildare igen.

thihi varfågeln eller hur flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon