Monarda
Till våren kommer ytterligare en bit av klorofyllöknen, d v s gräsmattan, att försvinna till förmån för en ny rabatt där jag tänkt mig ett antal doftande, friska rosor. Queen Elizabeth tillhör mina favoriter vad gäller skönhet och friskhet men tyvärr doftar den ju inte så mycket. Kan jag få några säkra tips? Rabatten kommer att ligga i sol mest hela dagen och är belägen i zon 4. Så mycket doft som möjligt vill jag ha.

P1010006a.jpg

Eva i Höga
Vilken vacker ros! Hoppas du får många svar här för jag har också tänkt mig en ny rosplantering med doftande rosor. Har en ros som doftar ljuvligt, en klätterros, men har ingen aning om vad den heter.
Anders Roslagen
Austinrosor brukar av säkerhet och vana rekommenderas upp till zon III men många gånger kan de klara sig ett par zoner till, men inte som stora buskar kanske.
Ambridge Rose, Jude the Obscure, Heritage och Benjamin Britten har alla intressant sköna och sammansatta dofter. Betänk att Austin släpper fram 3-6 nyheter varje år av sina miljoner frösådder, doften är en av de viktigaste egenskaperna de har som mål i sin förädling...
renate
Austinrosor har jag ingenerfarenhet av,men de gammaldags buskrosor doftar underbar.Visserligen blommar de bara en gång men det finns remonterande med.Stanwell Perpetual doftar riktigt ros och den blommar tills frosten ta den.Kika i mitt album där finns några rosor,jag har nästan inga doftlösa.
Thé
Baron J.B. Gonella som jag just planterat doftar underbart. Klarar zon 4. Mme Boll doftar också ljuvligt.

Bland Austin-rosorna har jag fallit doftmässigt för Getrude Jekyll, Graham Thomas och Mortimer Sackler.

Kajsa
Rabattrosor blir lite svårare för härdigheten, men det finns en massa buskrosor och högre rosor för zon 4 som doftar gott

Wild Edric, ny rugosa från Austin, zon 5, den ros som doftar bäst i hela trädgården tycker jag, som dyr parfym
Blir 1.5 m på sikt, har inte skrynkliga blad, helt frisk. Blommar hela sommaren

Rose de Rescht, stark doft, ca 1.5 m, kan användas till sylt, gele, marmelad mm, zon 5, blommar om

Låna " Rosor för nordiska trädgårdar " ( skötselboken den tunna ) av Lars - Åke Gustavsson där listar han 200 doftande rosor ur alla grupper.
Monarda
Några buskrosor blir det inte, jag vill ha lägre sorter. Graham Thomas har överlevt flera vintrar här så jag kanske kan sänka zongränsen ett snäpp. Tycker dock att den inte doftar så speciellt mycket. "Rosor för nordiska trädgårdar" får bli julens läsning, tack för tipset.

P1010800.JPG

Kajsa
Graham Thomas är provodlad på WIJ Trädgård i Ockelbo så den klarar zon 5, så där har du haft lite frysmarginal. Andra Austin som också går där är Crown Princess Margaretha; Mary Rose, Leander om du vill ha någon lite högre ros med stark doft (dessa finns i mitt Austinalbum )

Winchester Cathedral, Austinros också provodlad på WIJ/ zon 5 och blir ca 1 m doftar gott. Blir 1 - 1.20 hög

Jan Spek, är en tuff Floribunda ros, zon 5 ros som inte fryser bort, doftar gott och blir 80 - 1 m hög, frisk

Astrid Lindgren, en ovanligt frisk rabattros, en härlig ros, zon 4 ros och blir ca 1 - 1.20 hög, doftar också gott, men inte jättestarkt, ljust, laxrosa i färgen.

En riktig pärla till ros är annars Bonica 82, en ljuvlig zon 5 ros, men den doftar svagt, men som den blommar, finns bilder i mitt Floribunda album av den. Alltid frisk och blommar till sena hösten !
Monarda
Nu har jag tittat i ditt Austinalbum, oj så mycket fina rosor du har! Både Mary Rose och Leander föll mig i smaken liksom Winchester Cathedral. Kanske man rentav skulle göra en rabatt med enbart Austin g.gif. Uppblandat med lavendel. Vilken längtan jag fick till sommaren av detta resonemang!
Kajsa
Det blir nog härligt, Austinrosorna luktar gott som du ville. Kommer vi bara in i Januari blir det genast bättre, man sår lite pelargoner och perenner så känns det lite hoppfullt, vi är på väg mot våren.
Ezereht
Min pelargonstickling är döende trots växtbelysning -cry-.gif den doftade så gott, som citron.

Jag är så nyfiken på Austinrosorna. Synd Ocklebo är så himla långt bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon