Full version: Julpynt
Pirum
Ja,julgranspynt,var köper man sådant? Mer specifikt tänker jag på göteborgsbutiker,men även generellt. Kommer bara att tänka på Åhléns och IKEA,men det måste ju finnas fler med gott sortiment av glaskulor (jag här tröttnat på plast)
Krolliljan
Åhlén brukar ha fint pynt, inte så plastigt. Indiska har lite speciella julsaker. smile.gif
Eva i Höga
Är du i Göteborg ska du gå till butiken Balders Hage. En jättemysig butik om du vill ha lite mer gammaldags. Och inte plastigt!
Pirum
Vi hittade en fin (och billig) spira på Indiska, så det var ett bra tips smile.gif I år bor vi ganska trångt, och vår lilla gran ser fin ut med den ganska puttenuttiga spiran de hade på Indiska, min gamla spira jag grävde fram ur garderoben var alldeles för lång.
Aqvakul
Åhlens har bra grejer till rimliga priser. Här i Lund finns också några butiker som för riktigt exklusivt julpynt. Vi brukar uppdatera direkt efter jul, då det brukar det vara halva priset.....
Pius
Rusta har en hel del har jag sett i deras annonsblad. De har hemsida ifall du vill kolla.

Pius
Lady Hamilton
Bor man i Göteborg kan man ju hur enkelt som hellst ta båten över till Kiel och där inhandla ALLT julpynt man vill ha blush.gif och är man riktigt etusiastisk åker man även till Lübeck........det har jag gjort flera gånger. Och då har jag ändå 82.5 mil bara till Göteborg. Men i år kom jag aldrig i väg. .............
Grå
Glaskulor... *ryser*
Med sex kattungar inomhus i år hoppas jag på att hitta något ställe som säljer platskulor. Har mängder av fina glaskulor och lärkor, men varje år är det ett par som ryker i backen, såvida de inte lyckas riva hela granen - något som Oscar hade en förkärlek att göra ett par gånger förra året så det ryker glassplitter över hela huset och hundarna trampar runt i det och det är svårt att dammsuga upp... usch...

Jag brukar alltid förankra granen i väggen, men i år funderar jag faktiskt på att binda fast den i en krok i taket.
Aqvakul
CITAT (Lady Hamilton @ 09-12-2008, 21:27) *
Bor man i Göteborg kan man ju hur enkelt som hellst ta båten över till Kiel och där inhandla ALLT julpynt man vill ha blush.gif och är man riktigt etusiastisk åker man även till Lübeck........det har jag gjort flera gånger. Och då har jag ändå 82.5 mil bara till Göteborg. Men i år kom jag aldrig i väg. .............

Jo i Lübeck kan man verkligen få sitt lystmäte!

CITAT (Grå @ 09-12-2008, 21:27) *
Glaskulor... *ryser*
Med sex kattungar inomhus i år hoppas jag på att hitta något ställe som säljer platskulor. Har mängder av fina glaskulor och lärkor, men varje år är det ett par som ryker i backen, såvida de inte lyckas riva hela granen - något som Oscar hade en förkärlek att göra ett par gånger förra året så det ryker glassplitter över hela huset och hundarna trampar runt i det och det är svårt att dammsuga upp... usch...

Jag brukar alltid förankra granen i väggen, men i år funderar jag faktiskt på att binda fast den i en krok i taket.

Vi har också haft en "granrivarkatt". Då gällde tråkiga plastkulor och förankring i taket.... fast ibland lyckades han ändå riva granen.... flirting.gif
Grå
Jag kanske skulle knyta ett rött band runt magen på kattungarna och häng upp dem i granen för omväxlings skull...
Pius
Glaskulor... *ryser*

Åh kattungar! Var har du bilder på de små liven? tongue.gif

Jag har bara plast numera i granen men jag tycker det är fint det med. Köpte massor av rött och guld förra året. På Rusta och ÖB blir det inte så dyrt.

Pius
Grå
CITAT (Pius @ 09-12-2008, 21:41) *
Åh kattungar! Var har du bilder på de små liven? tongue.gif

Brukar lägga in bilder på dem ibland i Fenjas blandrastråd i husdjursavdelningen, men här får du lite att titta på ändå smile.gif

[attachment=28169:Kattungar2.JPG] [attachment=28170:Kattungar1.JPG]

Tack för tipset, ska kolla Rusta nästa gång jag är i stan!
Pius
CITAT (Grå @ 09-12-2008, 21:50) *
Brukar lägga in bilder på dem ibland i Fenjas blandrastråd i husdjursavdelningen, men här får du lite att titta på ändå smile.gif

[attachment=28169:Kattungar2.JPG] [attachment=28170:Kattungar1.JPG]
Tack för tipset, ska kolla Rusta nästa gång jag är i stan!

Åh, såna små sötnosar, det är för underbart med kattungar. smiley_small_hug.gif

Pius
Pirum
Bra tips ni kommer med,även om Tyskland ligger lite långt bort:) Ska ta en sväng till IKEA,det verkar som att det bara är IKEA och åhléns som har något som ens liknar fullsortiment vad gäller grankulor. Som tur är har jag inga katter eller hundar som jävlas med granen:) Jag har en del ok plastkulor,men tycker glas generellt är finare,speciellt upphängningen brukar ju vara dålig på plastkulor - kulor ska hänga i sytråd så de kan röra sig vackert. Ska 'bygga om' ett par plastkulor senare idag, de kommer nog att bli acceptabla.
Gillan
Förstår om det blir lite för långt för dig Pirum, men för er som bor i södra Skåne och är väldigt förtjusta av all slags julpynt kan jag rekomendera Vällingeblomman. Ett trädgårdscentra som har olika teman under året. Jag personligen har aldrig någonsin sett så mycket julgrejor. Rum efter rum med olika teman för julen ( trodde aldrig det skulle ta slut ). Jag var där när de öppnade i oktober och jag mådde nästan illa när jag kom ut därifrån laugh.gif . Hade det varit nu så kanske jag tyckt det var kul g.gif

http://www.vellingeblomman.se/tomtebyn.html
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 10-12-2008, 09:51) *
....... men för er som är väldigt förtjusta av all slags julpynt kan jag rekomendera Vällingeblomman........
http://www.vellingeblomman.se/tomtebyn.html

-cry-.gif jag VILL åka dit..........NU!!!! (varför fanns det inte en massa härliga klick bilder på sidan? santa.gif )
Myosotis
...Jag brukar alltid förankra granen i väggen...

Testa att förankra kattungarna i väggen istället.
Red Top
CITAT (Myosotis @ 10-12-2008, 11:28) *
Testa att förankra kattungarna i väggen istället.

a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Var får du allt ifrån? a0a.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 10-12-2008, 10:02) *
-cry-.gif jag VILL åka dit..........NU!!!! (varför fanns det inte en massa härliga klick bilder på sidan? santa.gif )

Vet inte trostar.gif , men ring och fråga vet jag ninja.gif , så kanske de lägger ut några för din skull kompiskram.gif
Bettis
Det finns en Julstuga i Båberg/Vänersborg som har öppet hela året, där brukar jag titta in då och då så fina saker. santa.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon