Full version: Semi Hydro odling
blomkronan
Efter att ha varit runt och letat på nätet och här har jag fått reda på att man kan plantera utan jord...
Semi Hydro odling heter det visst.

Jag hittar många sidor om orchidéer som planterats på detta vis, har ni planterat andra växter med framgång??? Berätta jag vill lära mig mera...

Vad jag förstått så är det viktigaste att man sköljer av rötterna ordentligt, ingen jord får vara kvar, då mögglar rötterna. Sedan skall men borra hål på sidan av krukan ca 2 cm upp på yttersidan, krukan ska inte ha hål i botten. Sedan plantera växten i lecakulor, eller bark. Ställa krukan i en större ytterkruka som man fyller med lecka på botten ytterskrukan ska vara så stor att den ger luft ner till botten så vattnet inte stannar där utan kan dunsta, och med det ge växten lite luftfuktighet...

Har jag förstått rätt???

Snälla berätta hur ni har gjort... smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
När jag var liten för drygt 50 år sedan så provade jag att odla växter i näringslösning. Men jag hade inte förstånd att göra invecklade lösningar utan tog bara en vanlig glasburk och fyllde den med akvariesand. Planterade växten utan jord och hällde på en näringslösning som nådde upp till halva burken. Jag använde den vanliga flytande växtnäringen i halva rekommenderade dosen. Det fungerade utmärkt. Jag provade åtskilliga av mammas krukväxter.
På senare år har jag provat att odla akvarieväxter emerst i näringslösning. Då har jag använt stenull i nätkrukor som sedan stått i ca två cm djup näringslösning. Odlar man sumpväxter så måste de ha 100% luftfuktighet. Det är på det sättet som man odlar fram akvarieväxter kommersiellt i växthus.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
Detta är spännande tycker jag. Blev intresserad av det när jag höll på med akvarium. Men har aldrig fått tummen ur...
Det verkar som om många företag som hyr ut växter kör med detta system.
Jag googlade på hydrokultur och hittade lite sidor:

www.ebboflod.se
Wikipedia
Streamgarden - Svenskt kruksystem för hydroodling
Houseplant Hydroculture
Jan Lindgren
Hej!
Är man akvarist så kan man bygga biologiska filter där vattnet renas av växter. Problemet kan vara att filtret måste ha en många gånger större yta än akvariet för att vara helt effektivt. Är filterytan för liten så får man byta lite vatten som vanligt. Systemet har tydligen fått namnet akvaponic. Har man ett växthus så kan man kombinera kräft- eller fiskuppfödning med grönsaksodling.
MVH
Jan Lindgren
mogge92
Hejsan! FInns hur mycket information om hydro odling som helst. Särskilt svårt eller dyrt bör det inte heller vara, runt 500 kan du nog fixa ett "budgetsystem" för.

Tyvärr så finns det inte så mycket information om hydro på vanliga forum, utan vill du åt riktig information så måste du nog tyvärr in på cb forum eller liknande, det är min erfarenhet iallafall. Har aldrig provat hydro själv, men det finns en kille här på forumet som odlade bla tomater och gurkor i hydro, det växte väldigt bra.

Edit: Oj kanske missförstog dig lite, tänkte nog på "vanlig" hydro jag.
MVH Morgan
blomkronan
CITAT (mogge92 @ 08-12-2008, 18:04) *
Hejsan! FInns hur mycket information om hydro odling som helst. Särskilt svårt eller dyrt bör det inte heller vara, runt 500 kan du nog fixa ett "budgetsystem" för.

Tyvärr så finns det inte så mycket information om hydro på vanliga forum, utan vill du åt riktig information så måste du nog tyvärr in på cb forum eller liknande, det är min erfarenhet iallafall. Har aldrig provat hydro själv, men det finns en kille här på forumet som odlade bla tomater och gurkor i hydro, det växte väldigt bra.

Edit: Oj kanske missförstog dig lite, tänkte nog på "vanlig" hydro jag.
MVH Morgan

Nej jag tror inte du missuppfatta mig... jag menar nog "vanlig" hydro... tror jag... fast dom säger semi före på alla sidor giggle.gif Här hitta jag min info
Jag vill att mina rumsväxter ska klara sig i vinter... jag har extrabelysning men jag tycker dom torkar ur såååå fort. Man ska ju vattna mindre på vintern men jag tycker jag vattnar lika mycke nu, som på sommaren. Ändå har jag stängt av elementen under fönstren, då vi monterade in en luftvärmepump för några veckor sedan tummenupp.gif

Till semi hydro odling behöver man visst inte någon pump eller syresten. Bara plantera i en burk utan håll i botten man tar håll i sidan så det inte stannar kvar så mycke vatten i botten det blir bara ett par centimeter i botten resten rinner ut i ytterkrukan som ger fukt i luften åt växten.

Själv tänkte jag ta petflaskor skära av toppen och borra håll i sidorna, och ställa dom i ytterkrukor jag redan har, då kommer det inte kosta så mycke. Jag tänkte plantera Yuccapalm, benjaminfikus, chili, kaffe och s:t Paulor på detta vis

Tänkte om det var någon som redan har provat, så jag kunnde få ta del av erfarenheten wink.gif

Vi får se hur det går för mig då... naughty.gif

Tack *Ulrica* för länkarna dom ska jag läsa igenom... tummenupp.gif
CITAT
Systemet har tydligen fått namnet akvaponic.

Tack Jan, för ett till "sök ord" nu kan jag hitta mera information. yes.gif

mogge92
Så du ska alltså köra helt passivt? Inte för att jag vet så jättemycket om det här ämnet, jag kan mycket väl ha fel... Men är det inte bra mycket bättre att köra med ett sk "ebb and flow" eller med pump? Med semi hydro så menas det ju helt enkelt att man bara byter ut jorden mot vatten med näring i, samt leca eller cocos. Det borde ju inte bli så stor skillnad ifrån jord? Trodde det var pumpen som gjorde stt det blev "bra" tongue.gif
Blev lite sugen på att prova hydro.... verkar ju spännande iallafall smile.gif

MVH Mogge
blomkronan
Om någon mer än jag är intresserad hittade jag massor med rolig information när jag sökte på
"hydroponic system" kom fram till det när jag sökte på "akuaponic" smile.gif
mogge92
Hör gärna av dig om du kommer fram till något kul smile.gif
blomkronan
CITAT (mogge92 @ 08-12-2008, 22:15) *
Hör gärna av dig om du kommer fram till något kul smile.gif

Gå in på Youtube och sök på "hydroponic system" massor med roliga system och expriment... smile.gif
Mitt problem är ju bara den att jag faktist har mina växter i vardagsrummet och med parket golv... så jag vill inte bygga vattensystem där. g.gif men det finns nog risk för att jag kommer bygga ett system i tvättstugan, får hitta en annan plats att hänga tvätten på naughty.gif
mogge92
CITAT (blomkronan @ 08-12-2008, 22:30) *
Gå in på Youtube och sök på "hydroponic system" massor med roliga system och expriment... smile.gif
Mitt problem är ju bara den att jag faktist har mina växter i vardagsrummet och med parket golv... så jag vill inte bygga vattensystem där. g.gif men det finns nog risk för att jag kommer bygga ett system i tvättstugan, får hitta en annan plats att hänga tvätten på naughty.gif

Hehe, jo i huvudet så har jag redan plockat ihop ett system..... giggle.gif whist.gif Det är väl lite samma med mig, vart ska man ha det... Hehe men man skaffar sig plats. Vem behöver ett vardagsrum med tv när man kan ha växter där tongue.gif
blomkronan
CITAT (mogge92 @ 08-12-2008, 22:38) *
Hehe, jo i huvudet så har jag redan plockat ihop ett system..... giggle.gif whist.gif Det är väl lite samma med mig, vart ska man ha det... Hehe men man skaffar sig plats. Vem behöver ett vardagsrum med tv när man kan ha växter där tongue.gif

Nyficken... vilket system har du tagit fram i huvudet??????

Jag funderar på att ta och skaffa en vatten pump och lutande hyllor ovanför varandra och låta vattnet vandra mellan Hyllorna ner till sista och sedan pumpas upp till första... (översta) men vattnet kommer ju att ta slut!!! hur kan man fylla på g.gif auotomatiskt!

Nä ingen bra idé... hur skulle du göra confused.gif
mogge92
CITAT (blomkronan @ 09-12-2008, 03:03) *

Jag funderar på att ta och skaffa en vatten pump och lutande hyllor ovanför varandra och låta vattnet vandra mellan Hyllorna ner till sista och sedan pumpas upp till första... (översta) men vattnet kommer ju att ta slut!!! hur kan man fylla på g.gif auotomatiskt!

Intressant tanke det där Mari! Skulle säkert kunna funka om man har en tillräckligt stark pump. Inget förslag på hur man kan fylla på vattnet automatiskt, dock sad.gif Men det finns säkert någon som kan hjälpa

Jag tänkte att jag skulle göra något liknande som det här , tänkte först prova med tomater, bara för att få prova på hydro smile.gif Rätt så enkel konstruktion men tror det skulle kunna funka rätt så bra cool.gif
[attachment=28122:NTf.00.jpg.jpg]
jonatan
gissar på att det är "shimasonti" här på odla som mogge syftar på... han har verkligen koll på vad han gör och han har mycket intressant läsning oxå om både just detta och även olika ljusuppsättningar mm...

här är en av hans trådar och en bit ner på den visar han även lite hydro...

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...77137&st=20

//jonatan
Nauti
CITAT (blomkronan @ 09-12-2008, 03:03) *

Du får ju ha en tank längst ner där du fyller på vatten. Sedan pumpar du vattnet till den översta hyllan och så rinner vattnet ner till den sista hyllan och ner i tanken igen. Skaffar du en stor tank så behöver du ju inte fylla på särskilt ofta.
blomkronan
CITAT (Nauti @ 10-12-2008, 11:04) *
Du får ju ha en tank längst ner där du fyller på vatten. Sedan pumpar du vattnet till den översta hyllan och så rinner vattnet ner till den sista hyllan och ner i tanken igen. Skaffar du en stor tank så behöver du ju inte fylla på särskilt ofta.

Just det tummenupp.gif Tänkte inte på det... men jag har ju sett det ute på internet slap.gif ibland räcker inte hjärnsellerna till giggle.gif

Tänkte att det måste vara färskvatten... men om vattnet rör på sig blir det ju inte dårligt.
Tack för du väckte mig giggle.gif
Nauti
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 12:26) *
Just det tummenupp.gif Tänkte inte på det... men jag har ju sett det ute på internet slap.gif ibland räcker inte hjärnsellerna till giggle.gif

Tänkte att det måste vara färskvatten... men om vattnet rör på sig blir det ju inte dårligt.
Tack för du väckte mig giggle.gif

Tänk på att tanken skall vara ljustät också. Annars trivs alger i det näringsrika vattnet och då blir vattnet ganska snabbt dåligt.
blomkronan
CITAT (Nauti @ 10-12-2008, 13:30) *
Tänk på att tanken skall vara ljustät också. Annars trivs alger i det näringsrika vattnet och då blir vattnet ganska snabbt dåligt.

Tack för den infon... jag har undrat varför dom sätter krukorna i "rör" och "lådor med lock" sedan gjort hål och stukit ner krukan i.

Oj... g.gif nu gäller det att hitta en billig och bra lösning...
Nauti
Jag är i full gång med att skriva en guide till hydroodling. Där tar jag upp en del olika modeller och hur de fungerar. Problemet är väl att jag inte har testat mer än en variant så jag får förlita mig på andras kunskap där. Den kanske kan vara till någon hjälp om jag bara hinner bli klar. Det tar nog ett tag för mig att bli klar med den.

Att göra en bubblare/DWC är nog det lättaste och billigaste alternativet som sagt.
blomkronan
CITAT (Nauti @ 10-12-2008, 18:15) *
Jag är i full gång med att skriva en guide till hydroodling. Där tar jag upp en del olika modeller och hur de fungerar. Problemet är väl att jag inte har testat mer än en variant så jag får förlita mig på andras kunskap där. Den kanske kan vara till någon hjälp om jag bara hinner bli klar. Det tar nog ett tag för mig att bli klar med den.

Att göra en bubblare/DWC är nog det lättaste och billigaste alternativet som sagt.

Intressant yes.gif va kul... Kommer du lägga ut den på en internet sida? Så man kan ta del av den?
Har du förslag på hur man får tag på matrial?

bubblare/DWC vad är det?

Väntar med spänning på att få se hur din guide blir smile.gif

Lycka till...
BroderBotanik
Jag har lite pumpar och slangar till bygge for bubblare.
Jag har aven ett komplett hydrosystem for 1 vaxt, om den ska bli javligt stor vill saga.
Kan inte motten i huvudet men sjalva krukan ar val lika stor som en normal plastpapperskorg man brukar ha po kontor, typ ikea papperskorg.
Ska leta mer efter den om nogon er sugen, annars har jag som sagt pumpar for hemmabygge av bubblare.
Jag har anvant alla hydrosystem som finns so om det ar not ar det ju bara att froga.
Jan Lindgren
Hej!
Har ingen provat mitt barnsligt enkla system med en glasburk, sand och näringslösning. Varför borra hål och göra saken konstig. Har du en glasburk så ser du vattennivån.
Ska du pumpa upp vatten från en större behållare så ska du ha fiskar eller kräftor i behållaren. Du matar djuren och får naturligt gödslat vatten.
MVH
Jan Lindgren
blomkronan
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2008, 20:29) *
Har ingen provat mitt barnsligt enkla system med en glasburk, sand och näringslösning. Varför borra hål och göra saken konstig. Har du en glasburk så ser du vattennivån.

Det tycker jag låter intressant har du beskrivit det i någon annan tråd? Som man kan läsa... Jag för står inte vad du menar, en glas burk med sand??

CITAT
Jag har lite pumpar och slangar till bygge for bubblare.

Hej BroderBotanik och välkommen till odla, va kul att det finns en till här som är intresserad av hydro...
Jag halka in på det här för jag ville hitta ett sätt att göra självvattnande krukor till mina växter...

(För att köpa vanliga självvattnande krukor till alla har jag inte råd med!!!)

samt hitta ett sätt att odlingarna skulle få ett system som underlättade vattningen.
Jag har en förmåga att antingen vattna förmycke... eller förlite, jag hittar inte ett sätt att få det gämnvattnat!!!

Jag hade väll inte från början tänkt bygga ett system, när jag upptäckte detta med hydro blev jag nyfiken på om vi var flera på odla som hade provat.
Men ju mera jag lärt mig så är jag sugen på att prova en liten bubblare.

Men som rubriken säger. "semi hydro odling" är vad jag förstår ett sätt som ändå värkar vara en bra lösning till mina rumsväxter i vardagsrummet i fönstret semi hydro planterar man ju växterna en och en. Bubblare får ju bli till odlingarna av kanske chili och typ sallad.

Jag skickar ett pm ang pumpar och slangar...
Annetorp
Detta här var intressant läsning. Själv hade jag tänkt att använda mig av vulkansten. Har haft äran att få bekanta mig med den i en tomatodlig. De små stenarna binder vatten i sig och den nedersta tredje delen av stenarna kan ligga i vattnet. Det innebär att man bara behöver vattna var tredje till fjärde vecka. Man kan också bland stenen i jord. Nu har jag gett mitt bidrag till hur man kan underlätta vattning.

Med vänliga hälsningar
Jonas
blomkronan
CITAT (Annetorp @ 11-12-2008, 21:32) *
Detta här var intressant läsning. Själv hade jag tänkt att använda mig av vulkansten. Har haft äran att få bekanta mig med den i en tomatodlig. De små stenarna binder vatten i sig och den nedersta tredje delen av stenarna kan ligga i vattnet. Det innebär att man bara behöver vattna var tredje till fjärde vecka. Man kan också bland stenen i jord. Nu har jag gett mitt bidrag till hur man kan underlätta vattning.

Med vänliga hälsningar
Jonas

Hej Jonas
En påse vukansten köpte jag i dag men... va dyrt det var sad.gif Det fick bara bli en påse...
Jag har oxå hört att det ska vara riktigt bra. Kul ide att sätta tomat i vulkansten jag har en massa paprika plantor som har kommit upp ska nog sätta en i vulkansten tack för tipset tummenupp.gif
BroderBotanik
Om man ska bygga hydrosystem och har en plats där ljudnivån måste hållas låg är det bäst att nöja sig med ett sorts autobevattningsystem med timer som med luft pressar upp vatten i slangarna som sitter fast på krukorna.
Om man däremot inte bryr sig om att ha på pumpar lite större del av dagen, så finns det många sätt att tillgå.
Här är en liten enkel setup.
Nauti
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2008, 20:29) *
Hej!
Ska du pumpa upp vatten från en större behållare så ska du ha fiskar eller kräftor i behållaren. Du matar djuren och får naturligt gödslat vatten.
MVH
Jan Lindgren

Om du har rötterna växandes i vattnet med den där metoden kommer det ganska snabbt att leda till rotröta, beroende på vilken växt det handlar om. Om man nu inte byter vatten ofta. Har man en genomskinlig glasburk så att man ser vattennivån så kommer ju också ljus in till vattnet och det gynnar algtillväxt i det näringsrika vattnet.

Att pumpa runt vattnet bidrar ju till att det syresätts och att rötterna ligger i luften i princip hela tiden. Eftersom man som sagt vill ha det helt mörkt i tanken så är det nog inte så trivsamt för fiskar eller kräftor tongue.gif Sedan tvivlar jag på att vattnet skulle bli nog gödslat, eller att det ens skulle innehålla rätt näringsämnen. Skulle inte näringen bestå nästan uteslutande av kväve då om det ens fungerade?
Jan Lindgren
Hej!
Det fungerar utmärkt med en glasburk och sand. Precis lika bra som en blötbädd fungerar. Vitsen med en glasburk är att man ser hur hög vattennivån är. Närngslösningsnivån får inte vara för hög utan näringen stiger med hjälp av kapillärkraften.
Du kan använda samma teknik med stenull. Ställ krukorna i en näringslösning som är ett par cm djup.
Att odla i vatten från akvarium eller fiskodling är en mycket välkänd teknik som använts länge. I Sverige har vi en abborrodlare som använder den tekniken. Jag har provat att odla växter i ett sandfilter som renade vatten till vår tilapiaodling. (Oreochromis mossambica X hornorum) Har du fisk i tanken så finns det ingen anledning att ha det mörkt. Du kan hitta massor av information om aquaponic eller sök på tilapia. Tilapia odlas relativt mycket i USA med hjälp av växtodling som renar vattnet men det verkar som växterna ger större inkomster än tilapian.
MVH
Jan Lindgren
Nauti
CITAT (Jan Lindgren @ 12-12-2008, 17:59) *
Hej!
Det fungerar utmärkt med en glasburk och sand. Precis lika bra som en blötbädd fungerar. Vitsen med en glasburk är att man ser hur hög vattennivån är. Närngslösningsnivån får inte vara för hög utan näringen stiger med hjälp av kapillärkraften.
Du kan använda samma teknik med stenull. Ställ krukorna i en näringslösning som är ett par cm djup.
Att odla i vatten från akvarium eller fiskodling är en mycket välkänd teknik som använts länge. I Sverige har vi en abborrodlare som använder den tekniken. Jag har provat att odla växter i ett sandfilter som renade vatten till vår tilapiaodling. (Oreochromis mossambica X hornorum) Har du fisk i tanken så finns det ingen anledning att ha det mörkt. Du kan hitta massor av information om aquaponic eller sök på tilapia. Tilapia odlas relativt mycket i USA med hjälp av växtodling som renar vattnet men det verkar som växterna ger större inkomster än tilapian.
MVH
Jan Lindgren

Jag vet inte riktigt hur ni menar med en glasburk och sand. Men rötterna lär inte växa i vattnet eller i sand väl? Hur skulle det då få syre? Att stenull används till det, det vet jag. Jag har sett en del olika varianter av passiva hydrosystem. Jag antar att jag missförstår tongue.gif Sedan om jag skulle ställa en genomskinlig glasburk under stark belysning så tänker jag mig att algerna skulle trivas väldigt väl?

Det jag tänkte på när jag sa att jag inte trodde att det var rätt sorts näring så är det näringen jag använder till mina akvarieväxter. Jag använder PMDD och det är ju inte samma näringsämnen som jag använder i mitt hydrosystem förutom spårämnena.

Det där med att odla i vatten från akvarium eller fiskodlingar låter intressant. Du får gärna länka om du vill. Det där med fisk i tanken stämmer ju såklart. Jag har det ju just i akvariet xP Men när jag har i näring i tanken så öser jag ju i en del. Mår inte fiskarna dåligt av ett så högt EC-värde eller är det kanske inga problem? Jag har ingen koll på EC-värden i akvarium eftersom det känns som någonting man inte behöver ta hänsyn till om man har mjukt vatten.
Jan Lindgren
Hej Nauti!
Det är nog jag som beskriver väldigt oklart. Jag provade sand för över 50 år sedan eftersom jag alltid gillat att experimentera. Jag använde standard akvariesand. Fyllde en glasburk med sanden, hällde på några cm näringslösning och planterade. Glasburken är praktisk för att kunna kontrollera att det alltid finns lagom med näringslösning. Det är möjligt att det blir alger men det var aldrig något problem. Eftersom jag använde relativt grov sand så fanns det gott om syre men samtidigt så gjorde kapíllärkraften att näringslösningen steg uppåt. I princip en självvattnande kruka eller blötbädd.

När vi odlade tilapia så pumpade vi vattnet från dammen genom ett grusfilter som skulle ta bort partiklar och bryta ner en del skadliga ämnen. Från sandfiltret rann vattnet ner i en behållare och pumpades sedan tillbaks till dammen. Filtret var alldeles för litet för att rena vattnet så vi var tvungna att byta en del vatten regelbundet. Jag provade att plantera lite olika växter i sandfiltret och det fungerade bra. Näringen var fullt tillräcklig. Jag skulle velat bygga ut vår experimentanläggning men jag var för feg. De hade behövts en satsning på flera miljoner för att ha en rimlig chans till lönsamhet.
Iden var alltså: Växthus med några stora dammar som värmdes upp till ca 30 C. Tilapian växer snabbast då. Vattnet pumpas upp till sandtäckta bord eller rännor där det växer sallad, tomater osv. Växterna tar hand om näringen och det renade vattnet rinner tillbaks till dammarna. Inget vattenbyte vilket sparar energi. Grönsakerna hade kunnat säljas som ekologiska, vilket hade gett ett högre pris. När man plockar bort gamla blad så kastar man bara ner dem till tilapian.
Får jag råd med ett rimligt stort uterum ska jag avsätta 50 kvadrat till ett sådant system fast ha kräftor istället. De behöver inte ha så varmt.
MVH
Jan Lindgren
blomkronan
CITAT (BroderBotanik @ 12-12-2008, 16:25) *
[attachment=28256:4t3cyo.jpg]

Tack så mycke för din ritning...
Hinkar med lock har jag (även andra lådor med lock) smile.gif
hönsnät har jag smile.gif pump, slang och lecakulor har jag smile.gif
Syresten behöver jag skaffa...
Växterna har kommit upp en bit. Jag har chili, paprika, tamarillo och tomat som ska få prova detta system yes.gif

Och tack Nauti för alla pm med bilder och info.

Ska se om jag kan få tag på en syresten i helgen... sen är det bara att bygga smile.gif

Jätte stort tack till Nauti och BroderBotanik ni har givit mycke matnyttig infornamtion.
Hoppas jag kan hjälpa er med någonting någon gång smile.gif

Jag återkommer med bilder hur det blev... yes.gif
BroderBotanik
Till föregående: Inga problem överhuvudtaget, var faktiskt till och med roligt att måla den bilden.
Om du har gott om pengar och ska odla många växter kan du annars kolla in www.hydrogarden.se , dom har riktigt bra system. Min kompis känner ägaren och fick lite rabatt sist.. Systemet var verkligen kanonbra.
Sköna snubbar som arbetar där, kan alltid vara kul att åka och kolla på deras grejer.
blomkronan
CITAT (BroderBotanik @ 20-12-2008, 14:51) *
Till föregående: Inga problem överhuvudtaget, var faktiskt till och med roligt att måla den bilden.
Om du har gott om pengar och ska odla många växter kan du annars kolla in www.hydrogarden.se , dom har riktigt bra system. Min kompis känner ägaren och fick lite rabatt sist.. Systemet var verkligen kanonbra.
Sköna snubbar som arbetar där, kan alltid vara kul att åka och kolla på deras grejer.

Har inte läst länken än... som du tipsa om...
Men vill berätta att jag har skaffat allt matrial nu... Jag har hittat pumpen smile.gif den var på vinden. Jag har prövat den och den fungera... men jag är osäker på om det är tillräkligt stark... confused.gif

Jag har skaffat en svart låda med lock på Ikea... köpt en bubblare på zoo affären (bara 29:-). Men jag har inte satt ihop allt än... Jag har haft en massa annat för mig smile.gif byggt en hylla så jag får plats med min odlingar smile.gif och jobbat imellan!

Hittade korgar (krukor med nät) på willagarden... imorgon ska jag nog ta lite tid till att plocka ihop en "Hydro"
Tyvärr så jobbar jag helg och fram till jul.. f*n att julen kommer NU!!! jag har inte tid! jag vill såååååå! crazy.gif
Sånt är livet dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon