mino
Jag orkar inte stå och hacka sönder hushållsavfall för hand innan det ska till komposten. Är det någon som känner till en kvarn av något slag som grovhackar rester som är smidig??
Lena i Torslanda
Inte behöver du hacka avfallet innan du lägger det i komposten! Möjligen om du ska slänga i ett helt kålhuvud.
mino
Nej allt behöver så klart inte hackas. Men jag tänker att det vore bra att köra sönder stora rester (halva limpor) och fasta grejer (typ apelsinskal). Det optimala vore att ha den typen av kökskvarn som man kan ha i diskhon, men som inte malde så fint och i stället för att spola ut det i avloppet ploppade ut det i en hink under diskhon.
Solstorm
Jag tycker att det är bra om det är lite större bitar med. Då blir det inte så kompakt och risken blir mindre för syrebrist. Har jag tänkt fel?
mino
nja, ju större bitar det är desto längre tid tar det att förmultna. Jag har en kompost med två fack så när det ena är fullt (tar ca 1 år) övergår jag till fack 2 så fack 1 har då ett år på sig att efterkompostera medan jag fyller fack 2 men därefter måste fack 1 tömmas och användas för nytt material. Då vill jag att jorden i fack 1 ska vara klar. Risken är att man måste sålla jorden för att få bort det som inte hunnit förmultna ordentligt.
Bassam
tach för fråga:
jag tycker att det är bra om man har kompostkvarn, för att kopost ska bli snabb färdigt.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon