Mitt höstsilverax är nu 2 år och över 160 cm högt med många "böjda" blommställningar.
När skall de egentligen blomma ?
I går vattnade jag perennerna för nu är det jättetort. Måtte det komma ordentligt med regn snart.
kerstin z5-6
18-09-2003, 12:38
Den är en sen höstblommare -Är det torrt kan det fördjöja blommningen något -mina har knoppar men blommar inte än
Åsa K, zon 1
22-09-2003, 07:50
Tack Kerstin
Har vattnat några dagar och nu reser sig blomkolvarna
Alpiner i Halmstad
22-09-2003, 09:00
Silveraxet tillhör de verkliga senblommarna. I år går blomningen över alltför snabbt. Varma dagar och ljumma nätter gör att blommorna besöks av många insekter, särskilt blomflugor vilket påskyndar avblomningen. Plantorna blommar ju inte för oss odlare utan för insekterna. En veckogammal bild i vårt album: Lunden. I dag har blomningen flyttat ner en halv meter. M.v.h. Bernt
Ingrid på Västkusten
22-09-2003, 10:00
Jag har en Cimicifuga som blommar nu men så har jag en frösådd annan art ( vilken urp?) som är lägre och blommar betydligt tidigare - en jättehit ;-) den har en massa frön på G som jag hoppas på,
Hälsar Ingrid
Åsa K, zon 1
24-09-2003, 09:41
Hurra
Nu blommar den första blomkolven, lite krokig men vad gör väl det Det gjorde susen med vattning och regn. Att jag inte fattade att den behövde vatten
Det är en Cimicifuga Brunette med bruna blad och vita små doftande blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.