Motti
Fick ett skott av en granne ! nu undrar jag om någon har en bild på en uppvuxen blommande ?kunde vara kul att se hur den blir till sommaren.

Motti
Aqvakul
Dr Westerlunds hälsoblomma eller Rosengeranium - kärt barn har många namn:

Red Top
Ett litet tillägg bara. Den måste stå ute på sommaren för att blomma.
Lycka till!
Christer i Falköping
Nja ute på sommaren är inte så viktigt, men däremot bör den stå kyligt på vintern. Det hjälper den att sätta knopp.
Christer.
renate
Jag fick en planta av en vän i höst,den står i fd pannrummet mellan 5-7°.Jag har ett fönster där och lågenergi lampa på dagen under nov dec.På sommaren har jag mina pelargoner i uterummet,aldrig ute.
Christer i Falköping
Det låter som ett bra ställe, om ljuset är bra. Glömde skriva att de gillar ljust och kallt på vintern om man vill få dem till att blomma senare på året.
Christer.
Meriona
Jag har aldrig nånsin sett en blomma tror jag, men nu förstår jag att de helt enkelt inte skött den på rätt sätt! wink.gif Jag skulle också vilja ha en, men den går ju inte att få tag i affärerna ju!?
Motti
Tack Aqvakul ! för jätte vackra bilder,den är ju jättefin blommande hörde annars att det skulle vara väldigt oansenlige blommor,men jag ska genast flytta den till ettt kallare rum sen åker den ut till sommaren,enligt min granne som jag fick den av trivs den bäst ute på sommare och blommar också bäst ute.Tack alla andra som svarat.Visst är Pelargoner vackra blommor !Växer den bra till våren kan jag kanske dela med mig med sticklingar till några av er blomma.gif Föresten !finns den bara i rosa ?Fick visst namnet lite om bakfoten också !

Kram Motti
Meriona
Jag gillar också pelargoner, även om jag måste erkänna att jag inte har haftg så många sorter förut. Men efter att ha köpt en bok om dessa raringar, så är jag MER än sugen att prova fler!
Motti
För ett antal år sedan snodde jag med mig skott från Santorini från Hotellet vi bodde på,milde vad de växte de blev nästan som buskar och verkligen illblommade med orangeröda blommor,tyvär var jag inte vaksam när frosten kom så de strök med tyvär.En bok om belargonier är något att önska när jag fyller år snart!har ju blivit välsignad med en tomt på nästan tvåtusen kvm som ska odlas upp till våren,gissa om jag är sugen på att få sätta igång och odla igen och planera smiley_small_hug.gif Har skaffat mig ett jättestort land att odla grönsaker och ettåringar i och sen ska jag ha massor av pelargonier har ja tänkt,vi har turen att ha torgdagar här varje torsdag med många blomsterhandlare som har ganska stort sortiment på just Pelargoner,förra året köppte jag Rosenpelargoner både rosa och röda !men ack de förtvinade i flyttandan så jag får skaffa nya .

Motti
Meriona
Det är väl tur att det dör växter lite då och då så att vi får glädjen att skaffa nya... tongue.gif
DykUnderYtan
Jag vet inte om jag bara hade tur när vi bodde i lägenhet. Hade plantan inne året runt men den blommade ändå, inte hade vi särskilt kallt i sovrummet heller. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon