BillyBob
Hej! Nu har jag varit medlem här länge nog utan att skriva något!
Jag har precis börjat blogga lite om trädgård. Om ni vill får ni gärna titta förbi och säga vad ni tycker.
Vad skulle ni vilja att det fanns där? Kom gärna med konstruktiv kritik smile.gif

Backyard Sthlm.
Solstorm
tummenupp.gif Rena uppslagsboken ju. Den sparades bland mina favoriter.
Boxer
Jättesnygg och bra! *Ska leta reda på glasögonen och läsa igenom* tummenupp.gif yes.gif
Eva i Höga
Oj, vilket jobb du har gjort med din blogg! Duktigt! Kommer att gå till den ibland när jag har funderingar.
Christer i Falköping
Har läst igenom den nu. En liten sak jag funderade på var att det är långa stycken med text utan avbrott. Varför inte lägga ut lite mer bilder här och där? Annars är risken att många slutar läsa halvvägs. Men din blogg är väldigt snyggt gjord!

Sedan en liten tanke som inte har med utformningen av bloggen, utan det du skriver om. Jag fick en gång en tomte av goda vänner, som vet att jag inte gillar tomtar i min trädgård laugh.gif Naturligtvis måste den stå framme eftersom det är en gåva (lite lätt dold av vissa växter dock laugh.gif . Skulle du döma ut min trädgård bara för den då, trots att min trädgård i övrigt kanske innehåller massor med intressanta växter. Är det kanske bara stilen på trädgården du är intresserad av? Det sista är ju bara högst personliga funderingar jag fick när jag läste din text.
Vänligen Christer i Falköping.
renate
Först vill jag hälsar dig välkommen här.Du ville ha våra synpunkter på din blogg.Här kommer mina
1 En blogg är för mig en sida där man berätta i dagboksform om sina förhavanden,tankar eller arbeten i trädgården.
Din sida liknar mer ett urklipp ur en trädgårdsdsign tidning,ursäktar men så ser jag det och du vill ha synpunkter.Det är en bra sida om man vill ha tips och råd hur man planera och anlägger en trädgård.
Som tur är vi alla olika,jag tex vill inte ha en strikt designat trädgård,jag vill ha en levande oas där även lite prynad är tillåten(helst inga tomtar men det är en smaksak)Allra viktigast är väl att man trivs med sin trädgård.
Jag hoppas inte du tar illa upp.Jag anar en trädgårdsarkitekt eller designer gakom dina texter.
HelenJ
CITAT (BillyBob @ 08-12-2008, 17:55) *
Jag har precis börjat blogga lite om trädgård. Om ni vill får ni gärna titta förbi och säga vad ni tycker.
Vad skulle ni vilja att det fanns där? Kom gärna med konstruktiv kritik smile.gif

Jag vill se DIN trädgård! Läsa om dina våndor / lyckliga stunder ute i det gröna, dina trädgårdsdrömmar och planer....
Och gärna mycket foton!

Den info du ger är väl iofs bra - men det kan man hitta i vilken trädgårdstidning eller -bok som helst.

Bloggen är jättesnygg och inspirerar mig att styla om min egen - men den lockar mig inte att läsa. Sorry... dunno.gif
Red Top
Ursäkta BillyBob, men jag förstår inte vitsen med din sk blogg.confused.gif

Tips och råd saxade från Hus&Hem, och tjusiga bilder och kommentarer från ej angivna källor.

Jag hade varit mer intresserad om du visat och skrivit om något du själv åstadkommit och funderat ut.

Bloggens namn är ju lite missvisande. "Bakgård Stockholm". Det hade kunnat bli riktigt intressant. yes.gif
RibesRubusVitis
Se upp så inte Gardena kommer på dig; långa stycken är identiska...
Madeleine1
Hm... Om det inte är dina bilder och dina eget formulerade ord bör du nog se upp innan ägaren hittar dit. Är det ditt har du gjort ett bra jobb på både skriv och fotofronten.
BillyBob
Hallå! Tack för konstruktiv kritik! smile.gif
Just nu händer det inte mycket i min egen trädgård, men det ska börjas planers för sommaren snart! Så då kommer det mer av mina egna projekt. Jag ska förresten tänka lite på källhänvisning.
Mycket av det som kommer på bloggen kommer att vara i artikelformat, så om inte blogg, vad ska jag kalla den då? Hmm..
Och jag kanske var lite hård vad det gäller trädgårdstomtar, men jösses så fula de är! Inget ont om resten av någon annans trädgård!
NinaVästerplana
Hej Henke!
Läst o förstått! För o vara blogg är den kanske lite opersonlig! Lägg in lite mera av dig själv o dina vedermödor i trädgårdslivet.... Vi som läser är i regel trädgårdsvana o som många skrivit tidigare, allmäna skötselråd har vi läst till leda.
Men bjud på dig själv o dina lyckade o misslyckade försök i den egna täppan så kan du nog få till det.
Have a good time
NinaVästerplana
Piccante
Värst va folk va negativa unsure.gif Jag klickade på länkar och råkade hamna på en arborists blogg en gång och hon skrev i artikelform, ganska långa artiklar där hon dokumenterade sitt arbete och förklarade utförligt. Givetvis kan man välja att skriva så istället för att skriva korta "dagboksinlägg" typ idag vattnade jag blommorna i köksfönstet... Har man lite journalistiska ambitioner eller vill bli författare så kan man skriva och publicera långa stycken och jag får den känslan av din blogg. Men för att lätta upp bloggen och orka hålla den uppdaterad så kan du skriva några korta inlägg ibland för at tfå mer variation.

CITAT
Men här måste jag som stilpolis varna lite! INGA trädgårdstomtar, solur, väderkvarnar, troll, rosa flamingos eller annat otyg

Det måste ändå vara en mänsklig rättighet att få tycka vad man vill, smaken är ju som känt delad... Plasttomtar och flamingos ser ut som något plastigt mini-Disneyland i trädgården [attachment=28554:vomit_smiley_024.gif]
Alexander-VG-zon3
är det kopierade artiklar så tycker inte jag det hör hemma på en blogg. men alla får göra hur dom vill.

har man ''andras'' bilder så ska man skriva att dom är lånade.

annars har jag inget emot artiklar på en blogg! bara trevligt. faktiskt så blir jag lite uttråkad ibland av alla dagboksinlägg. blandad kompott är trevligt!
HelenJ
CITAT (flaxss @ 21-12-2008, 01:05) *
annars har jag inget emot artiklar på en blogg! bara trevligt. faktiskt så blir jag lite uttråkad ibland av alla dagboksinlägg. blandad kompott är trevligt!

Det beror ju lite på hur dagboksinläggen är utformade. Det är verkligen trist att läsa om folk som gör vardagliga trista saker som att handla, vattna blommor, laga mat.... Om det inte har hänt något speciellt förstås - man kan ju skriva en väldigt trevlig liten anekdot om allt som hände just när man var och shoppade. En del människor har förmågan att fängsla läsaren även med det mest triviala, andra kan få världens rysare att verka precis hur trist som helst.

Jag tycker att det viktigaste med en trädgårdsblogg är att den är personlig, att den ger en känsla av att man lär känna skribenten lite. Får en inblick i hans/hennes värld. Om den sen dessutom är informativ, rolig, dråplig, med vackra inspirerande bilder osv är det bara ännu bättre.
Alexander-VG-zon3
CITAT (HelenJ @ 21-12-2008, 01:24) *
Det beror ju lite på hur dagboksinläggen är utformade. Det är verkligen trist att läsa om folk som gör vardagliga trista saker som att handla, vattna blommor, laga mat.... Om det inte har hänt något speciellt förstås - man kan ju skriva en väldigt trevlig liten anekdot om allt som hände just när man var och shoppade. En del människor har förmågan att fängsla läsaren även med det mest triviala, andra kan få världens rysare att verka precis hur trist som helst.

Jag tycker att det viktigaste med en trädgårdsblogg är att den är personlig, att den ger en känsla av att man lär känna skribenten lite. Får en inblick i hans/hennes värld. Om den sen dessutom är informativ, rolig, dråplig, med vackra inspirerande bilder osv är det bara ännu bättre.

låter bra! men det är rätt som du säger det beror ju på hur man skriver om man tycker det är intressant. en blogg jag läste var enbart vad den gjorde dagligen med sina blommor vilket blev väldigt ointressant. annars blandat med artiklar och information och dagliga (intressanta,skojiga) händelser och bilder och där man även får en inblick i hur personen är kan bli en riktig trevlig blogg.
HelenJ
CITAT (flaxss @ 21-12-2008, 01:33) *
låter bra! men det är rätt som du säger det beror ju på hur man skriver om man tycker det är intressant. en blogg jag läste var enbart vad den gjorde dagligen med sina blommor vilket blev väldigt ointressant. annars blandat med artiklar och information och dagliga (intressanta,skojiga) händelser och bilder och där man även får en inblick i hur personen är kan bli en riktig trevlig blogg.

Vi är helt överens! yes.gif
Madeleine1
Men vänta nu, Flaxx. Det är väl inte OK att låna bilder på nätet hur man vill? Inte ens om man anger att de är lånade och var de kommer ifrån. Man måste alltid fråga och få OK från den som har rätten till bilden - och det är oftast fotografen.

Det finns vissa sidor som lånar ut bilder gratis "utan lov" under förutsättning att man anger fotografens namn och/eller sidans namn. Ett exempel är www.fotoakuten.se
Heda
Nej Tyvärr. För mig är det inte en intressant sida, blogg eller inte.

För mig är en trädgårdsblogg en personlig sida med egna bilder och egna texter som handlar om den egna trädgården. Detta känns som någon slags besserwisser, kolla va duktig jag är som vet så här mycket sida. Usch, va elakt det lät....men så kändes det när jag var inne på sidan. Allt det där j--v--a tjafset om att trädgårdstomtar och solur är förbjudna och gör en trädgård ointressant är ju verkligen bullshit! Om man säger så är man ingen trädgårdsentusiast i mina ögon, då är man bara en "trädgårdsbrat". Någon som har en trädgård för att visa upp och helst trycka ner folk som inte har "tänkt igenom trädgårdens utformning och formspråk i förväg" ! Sådana människor är inte min sorts människor thumbdown.gif Blääääää

En trädgård är ju en spegling av någons själ, drömmar och visioner, eller borde vara i alla fall! Det är ju bara rent ut sagt skittråkigt med dessa "designer trädgårdar" som alla ser ungefär likadana ut. Som är så jäkla noga genomtänkta och planerade i minsta detalj. Helt ointressanta!! Mycket intressantare med ett rostigt gammalt solut mitt i vintergrönan eller en tomte, fågel, älva som tittar fram bakom grönskan. (Nu gillar inte jag heller rosa flamingos men om man gör det ska man ju ha såna!!) Jag tycker också att man ska ha "väggar" och "tak", men det är ju det som man inte väntar sig som är intressant!

Nej, BillyBob här har vi högt i tak och vill se din trädgård, hur många tomtar där än tittar fram! Vi vill ju se dina glädjestunder och misstag även om det står en halvfull skottkärra i bakgrunden....dina blommor och dina mördarsniglar wink.gif Det är ju DET som är intressant med en trädgård, att den aldrig blir färdig och sällan är perfekt, att växter är levande, ibland besvärliga och inte alltid gör som man vill...råd och designknep läset vi om i trädgårdstidningarna.

...förlåt om jag låter lite hård, men jag blev faktiskt lite upprörd...

//Heda
Christer i Falköping
Nä, man får inte låna bilder på nätet ens om man säger vem som fotat dem. Man måste ha tillstånd av fotografen för att få lägga ut en bild i t.ex. egen blogg.
Christer.
Evin
Tack Markus för att du påminde mig om mina snygga flamigosar jag fick i inflyttningspresent för 4 år sedan. De förtjänar en troféplats i trgen nästa år!
Rosa i plast kan väl ingen motstå? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon