Sidor: 1, 2
Meriona
Vilken är den mest önskade krukväxten som ni helt enkelt bara ryser av när era vänner kommer med i present?
För min del är det nog krysantemum och begonia. Kryss stinker och begonian bara dröser. whistling.gif
Piccante
Begonia är inget vidare.
Boxer
Yuccapalm *ryser* -fear-.gif
Meriona
Azalea vill jag heller inte ha, men det är mest för att jag bara inte klarar att sköta dem....

CITAT (Boxer @ 08-12-2008, 21:51) *

Det är väl inte för skrönan om spindelboet bland rötterna? flirting.gif
Aqvakul
Aldrig mer en Yuccapalm!
Meriona
Kom på en till...Cyklamen måste vara djävulens påfund, de dör ju bara de kommer innanför min dörr!
Krolliljan
Har alltid haft svårt för St Paulior. thumbdown.gif

Jag fick en i en julgrupp förra julen och beslöt mig för att sätta den i en egen kruka när julen var slut.
Den har visat sig vara en riktig sötnos. blush.gif wub.gif

Meriona
O ja de är så näpna! Men har ALDRIG sett en i en julgrupp? Fast hur parar de ihop växter i en sån egentligen? Växter som ska ha mängder med vatten tillsammans med en som ska ha nästan inget? Det är ju som gjort för misslyckande....
Solstorm
CITAT (Meriona @ 08-12-2008, 21:35) *
Vilken är den mest önskade krukväxten som ni helt enkelt bara ryser av när era vänner kommer med i present?
För min del är det nog krysantemum och begonia. Kryss stinker och begonian bara dröser. whistling.gif

Menar du inte minst önskade?
Den minst önskade är nog julstjärna, speciellt röda. Tyvärr så är ju det en vanlig gebortblomma.

Redigerat på grund av väljafelordsbakterie cool.gif innocent.gif
Meriona
CITAT (Solstorm @ 08-12-2008, 22:07) *
Menar du inte minst önskade?
Den minst önskade är nog julros, speciellt röda. Tyvärr så är ju det en vanlig gebortblomma.

Det är klart att jag gjorde, mitt nöt. Jag velade mellan att skriva mest oönskade och minst önskade och så blev det helfel! Julros har jag aldrig fått. De är vackra, men väl svårskötta? För du menar inte julstjärna väl, de tycker jag är otäcka saker.... confused.gif
Solstorm
Klart att jag menade julstjärna. Tror att det har kommit en väljafelordsbakterie i denna tråden. Julrosor är ju underbart vackra, jag ska rätta mitt tidigare inlägg.
Meriona
CITAT (Solstorm @ 08-12-2008, 22:15) *
Tror att det har kommit en väljafelordsbakterie i denna tråden.
laugh.gif
MariaS
JULBLOMMOR! Julstjärna, hyacint, azlea, beonia... Definitivt aldeles för mycket!
Solstorm
Tyvärr hänger inte rubriken till denna tråden ihop med inläggen. innocent.gif

CITAT
Mest hatade krukväxtgen?

Jag vet inte vilken krukväxtGEN jag hatar mest. whistling.gif a0a.gif

pejori
Julstjärna utan tvivel...Dom dj****rna dör ju aldrig ranting.gif
God tvåa är pelargoner.... crying.gif
MariaS
CITAT (pejori @ 08-12-2008, 22:59) *
Julstjärna utan tvivel...Dom dj****rna dör ju aldrig ranting.gif
God tvåa är pelargoner.... crying.gif

Glömde doftpellisarna... Växer som ogräs och dör inte ens av lite frost!
blomkronan
Hibiskus och cyklamen. Kan inte sköta hur jag änn gör ranting.gif
Köpte en gång en hibiskus uppstammad minst en meter hög och såååååå fin... i en månad crying.gif sen hade jag vattnat ihjäl den!!!!
Cyklamen håller 1-2 veckor!!!!!

(Nu står min cyklamen i förådet halvdöd!!! får se om den överlever vintern där...
Hur kan plantskolorna sälja växter nu som vill stå kalt och inte klarar rumsvärme?????)
Biggan_
Toffelblommor är mitt hatobjekt! (apropå toffeltrådarna i småprat! giggle.gif )
KURT
Våreld/Höstglöd resp. begonia. De flesta orkidéer är ju också tråkiga, de bara står och ser likadana ut (oavsett om de blommar eller ej) i flera månader i sträck.
jonatan
man ska inte hata utan bara älska...

peace love and understanding kompiskram.gif
evaisa
pelargoner..... de luktar så äckligt. Begonior..... ja skräpiga,

jo jag instämmer i era förslag.

och jag [attachment=28131:mer_hahnii_002.JPG]

är glad för att ni inte hatar min favoritblomma!
Rosmarin
Hej alla ni som säger att ni hatar cyklamen; Plantera dem utomhus i en rabatt så ska ni få se! De ska inte planteras för djupt, jordytan i krukan ska sättas på samma nivå som markytan. INTE TÄCKA!!! De tål en del frost. Och de är perenna där de trivs. Fungerar kanske inte med alla sorters cyklamen, men om ni nu inte tycker om dem i alla fall så förlorar ni ju inget på att prova whist.gif (Jag tykte också att de var hemska innan jag såg dem växa vilt, utomhus)

http://tbn1.google.com/images?q=tbn:YTQtdF...eapolitanum.jpg

http://tbn2.google.com/images?q=tbn:MRIi6p.../10000/5423.jpg

http://images.google.fr/images?hl=fr&c...=1&ct=title
Eva i Höga
CITAT (Biggan_ @ 09-12-2008, 00:42) *
Toffelblommor är mitt hatobjekt! (apropå toffeltrådarna i småprat! giggle.gif )

Man kan ju inte hata växter men måste hålla med om toffelblomman, den tycker jag inte om. Inte asblomman heller, den luktar så illa.
ingrids
jag tror jag sällar mig till dem som inte gillar yuccapalmer.
tepa
Evaisa, vad är det du har där på bilden, din favoritblomma? Nånslags Svärmorstunga el Sansevieria ? Vi pratade om såna växter, när vi pratade om växter man kan ha på fönsterbrädet ovanför element, tror det var du som föreslog Sansevieria. Har inte skaffat ännu, men jag ska. Det finns väl olika sorters, olika blad och så..., så jag inte behöver ha hela fönsterbrädet fullt av exakt likadana växter. Har du fler att visa bilder på ? Tack.

Hälsn Tepa

Hej Rosmarin

Jag har hört talas om perenna Cyklamen, men dom man köper som krukväxt nu den här årstiden, kan man verkligen ha dom ute i rabatten på vintern ? Zon 3-4 ? Köpte en liten Cyklamen, för att den var så billig. Lyckades inget vidare, satte ut den i övervintringsrummet, och där står den nu och ser ful ut. Har dränkt en bit oasis i regnvatten, innerkrukan står på oasisen i en ytterkruka. Om den överlever vintern, så ska jag absolut plantera ut den i vår.

Hälsn Tepa
Rosmarin
CITAT (tepa @ 09-12-2008, 11:58) *
Evaisa, vad är det du har där på bilden, din favoritblomma? Nånslags Svärmorstunga el Sansevieria ? Vi pratade om såna växter, när vi pratade om växter man kan ha på fönsterbrädet ovanför element, tror det var du som föreslog Sansevieria. Har inte skaffat ännu, men jag ska. Det finns väl olika sorters, olika blad och så..., så jag inte behöver ha hela fönsterbrädet fullt av exakt likadana växter. Har du fler att visa bilder på ? Tack.

Hälsn Tepa

Hej Rosmarin

Jag har hört talas om perenna Cyklamen, men dom man köper som krukväxt nu den här årstiden, kan man verkligen ha dom ute i rabatten på vintern ? Zon 3-4 ? Köpte en liten Cyklamen, för att den var så billig. Lyckades inget vidare, satte ut den i övervintringsrummet, och där står den nu och ser ful ut. Har dränkt en bit oasis i regnvatten, innerkrukan står på oasisen i en ytterkruka. Om den överlever vintern, så ska jag absolut plantera ut den i vår.

Hälsn Tepa

Som sagt, jag vet inte om alla sorters cyklamen klarar detta men här hade vi -12° förra vintern och mina har aldrig blommat så fint som i år. De trivs i skuggan av stora träd t.ex. Viktigt med cyklamen är att rotknölarna inte bagravs i jord eller dränks i vatten. Detta eftersom rotknölarna lätt ruttnar. Väldränerad jord (eller mellan ett träd som dricker mycket vattens rötter) och ytlig plantering alltså.
Meriona
Jag börjar inse att våra vänner som läser denna tråd nog kommer med en chokladkartong nästa gång istället.... giggle.gif
Chivvie
Krukväxt kan jag inte komma på någon, men däremot snittblomma.

OT Men i alla fall. Nejlika! Den åker ut så fort givaren försvunnit ut genom dörren. Tycker varken om doften eller utseendet. Får mig att tänka på begravning. HU!
*Ulrica*
Håller med KURT, våreld/höstglöd/annat hittepånamn som passar säsongen... [attachment=28145:sick0020.gif]

Kuriosa: när jag nyligen träffat min sambo fick jag en påskblomma av honom... en gul våreld i en gul kruka... jag hatar inte bara blomman, utan även färgen... men jag höll god min... whist.gif wub.gif
Eva i Höga
Men Ulrica då, han gjorde ju sitt bästa. Tur att du höll god min. Men han har väl lärt sig och nu får du nog bara röda blommor ....? Det sägs att gula blommor är falska men jag hade gula rosor i min brudbukett och vi är fortfarande gifta. bravo.gif
evaisa
TEPA!

Här är ett släktfoto. I bakgrunden de vanliga vildväxande sansevieria trifasciata. Framför dom tre trifasciata hahnii - en dvärgform, även kallad svärmors bandrosett. I mitten en ursprungs hahniin brevid två vitgrönrandiga.

Trifasciatorna finns i massvis med varianter. De kan vara gröngrå, mörkgröna och randiga gulgröna, vit gröna osv osv. De är även höga medelhöga och låga.

Vill du se mer så titta här, det är de sansevieriasorter som finns att köpa ifrån Brookside nursery utanför Rom.

http://www.aipcnet.it/cgi/brookside.pl?page=list_sans

[attachment=28146:blANDAD_TRIF_001.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 08-12-2008, 21:45) *
Begonia är inget vidare.

jag är inte heller jätteförtjust i begonia.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 08-12-2008, 21:51) *

älskar yucca!

CITAT (Meriona @ 08-12-2008, 21:53) *
Azalea vill jag heller inte ha, men det är mest för att jag bara inte klarar att sköta dem....
Det är väl inte för skrönan om spindelboet bland rötterna? flirting.gif

Azalea som är såå fina!! , mina gamla azalea blommar än.

CITAT (Meriona @ 08-12-2008, 21:59) *
Kom på en till...Cyklamen måste vara djävulens påfund, de dör ju bara de kommer innanför min dörr!

cyklamen är med så fina!, jag bara sätter ut dom så klarar dom sig själva blir det frost kommer dom in, när det blir stadig frost är dom inne. vattnar mindre och vips så är dom sparade.

CITAT (MariaS @ 08-12-2008, 23:36) *
Glömde doftpellisarna... Växer som ogräs och dör inte ens av lite frost!

älskar den doften! kan inte leva utan.

CITAT (blomkronan @ 08-12-2008, 23:51) *
Hibiskus

tycker den är jätte lätt! och så himla underbar färg på blommorna.

CITAT (jonatan @ 09-12-2008, 09:35) *
man ska inte hata utan bara älska...

peace love and understanding kompiskram.gif

bravo.gif

CITAT (Rosmarin @ 09-12-2008, 11:06) *
Hej alla ni som säger att ni hatar cyklamen; Plantera dem utomhus i en rabatt så ska ni få se! De ska inte planteras för djupt, jordytan i krukan ska sättas på samma nivå som markytan. INTE TÄCKA!!! De tål en del frost. Och de är perenna där de trivs. Fungerar kanske inte med alla sorters cyklamen, men om ni nu inte tycker om dem i alla fall så förlorar ni ju inget på att prova whist.gif (Jag tykte också att de var hemska innan jag såg dem växa vilt, utomhus)

vanlig krukväxt cyklamen tål inte frost. men dom som säljs på plantskolor bland perennerna ( höst och vårcyklamen) är härdiga i sverige (om man täcker dom där snön är frånvarande).

CITAT (Chivvie @ 09-12-2008, 13:51) *
Krukväxt kan jag inte komma på någon, men däremot snittblomma.

OT Men i alla fall. Nejlika! Den åker ut så fort givaren försvunnit ut genom dörren. Tycker varken om doften eller utseendet. Får mig att tänka på begravning. HU!

jag klarar verkligen inte av snittblommor!!! så livlöst och tråkigt. blommor är alltid mycket vackrare på växten och har hellre en massa krukväxter som blommar än en snittblommor i trendiga vaser.

CITAT (Krolliljan @ 08-12-2008, 22:01) *

jag klarar inte av dessa växter! tycker dom är hemska.

så vilka växter gillar jag inte!

St Paulior,inne murgröna,begonia,hoya(tråkiga och dör lätt och blir fula hos mig!),ormbunkar(bruna och tråkiga och dräller),vanlig benjaminsficus får jag spykänslor av,dracena,flamingoblomma är så hemska!
tepa
Tack för era svar, Rosmarin och Evaisa.

Rosmarin, det ante mig, inte klarar min Cyklamen kölden, bättre då att köpa riktiga perenna sorter.

Evaisa, tack för bilderna. Vilken uppsjö av Sansevierior det finns. Alla faller nog inte mig i smaken, men nog finns det fina, på din allra första bild var det ju en riktigt fin en.

Hälsn Tepa
Kee
Jag håller med jonatan!
Boxer
CITAT (Krolliljan @ 08-12-2008, 22:01) *

Jag fick en i en julgrupp förra julen och beslöt mig för att sätta den i en egen kruka när julen var slut.
Den har visat sig vara en riktig sötnos. blush.gif wub.gif

Jättegullig! wub.gif

Okej, det finns tråkiga och fula sorter, men denna vita med gröna blad tycker jag är fräscht.

Denna är ju söt som socker (saintpaulia.wbs.cz)

Och vem kan motstå denna??? (från www.gesneriasterna.se) /
renate
CITAT (tepa @ 09-12-2008, 11:58) *

Hälsn Tepa

Hej Rosmarin

Hälsn Tepa

De cyklamen du köper som krukväxt nu klara inte vintern ute,de är KRUKVÄXTER,jag har tre st och de är flera år gammal,de står i sovrumsfönster där det är svalt omkr 17°.Jag har aldrig omplanterat de bara gett lite gödning(långtidaverkande osmocote)Köpte nya förra hösten men de fick löss och jag slängde de.De man köper är i regel för djup planterade,mer än halva knölen ska vara ovan jord och man vattnar ALDRIG på knölen alltid under ifrån på fatet eller i ytterkrukan.Mina blommar året om.
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 09-12-2008, 22:50) *
mer än halva knölen ska vara ovan jord och man vattnar ALDRIG på knölen alltid under ifrån på fatet eller i ytterkrukan.Mina blommar året om.

hur är det egentligen med det att man inte får vattna på knölen ?

mina som jag brukar köpa till jul ( krukväxt cyklamen då) placera jag alltid ute direkt under bar himmel. och jag köper dom när dom kommer först i butikerna och då är det oftast höst än ute, vilket gör att det regnar mycket och åter mycket på dom. och aldrig har någon ruttnat och ändå har dom varit konstant fuktiga. dom jag sparat vattnar jag alltid ovan ifrån eller ev regn som kommer vår-sommar höst lika dant ingen har ruttnat.
renate
Kommer tillbaker till trådens fråga,värsta krukväxten.Det kan variera.Jag är ingen stor fan av krukväxter och det finns många jag inte vill ha.Men värsta?
1 Sanseviria,svärmors tunga har aldrig haft en och vill inte ha heller
2 Julstjärna,blääääääääääääääääää
3 Garderobsblomma usch
4 Begonia nä passa bättre på kyrkogården
strepp
Hej
Visst är det charmigt med så olika smaker.Läser att många av er gillar inte begonian-
För mig är begonia en stor favorit blomma.Den delas dock in i 6- 7 olika grupper och jag gillar bäst änglavingarna,rizombegonior och håriga släktet.Själva julbegonian köper jag inte.
De värsta är plastblommorna.Fy sjutton skulle jag aldrig ens få tanken att köpa.Därefter kommer
Doftpelargonior,Myrten,Hyacinter.Tål ej dofterna
Hälsar Streppen som älskar krukväxter som ökar ständigt i antal,Tur man har plats.
Piccante
CITAT (Boxer @ 09-12-2008, 22:25) *
Jättegullig! wub.gif

Okej, det finns tråkiga och fula sorter, men denna vita med gröna blad tycker jag är fräscht.

Nu kom jag på att jag ogillar även Saint Paulia. På bokmässan dök en person från saint pauliasälskapet på mig och frågade om jag inte ville bli medlem. Jag försökte lite fint säga att; -nä det är inte riktigt min grej då visade hon den sorten som Boxer visade på nedersta bilden och ville bevisa att alla inte såg likadana ut och var tråkiga och den var ju om möjligt ännu tråkigare än de vanliga thumbdown.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 09-12-2008, 23:34) *
Nu kom jag på att jag ogillar även Saint Paulia. På bokmässan dök en person från saint pauliasälskapet på mig och frågade om jag inte ville bli medlem. Jag försökte lite fint säga att; -nä det är inte riktigt min grej då visade hon den sorten som Boxer visade på nedersta bilden och ville bevisa att alla inte såg likadana ut och var tråkiga och den var ju om möjligt ännu tråkigare än de vanliga thumbdown.gif

exakt älskling tummenupp.gif tycker så också.
Boxer
CITAT (Markus_H @ 09-12-2008, 23:34) *

Fel, fel, fel! nono.gif flirting.gif

CITAT (flaxss @ 09-12-2008, 23:45) *
exakt älskling tummenupp.gif tycker så också.

*hrmpfff* whistling.gif
Piccante
CITAT (Boxer @ 10-12-2008, 00:03) *
Fel, fel, fel! nono.gif flirting.gif
*hrmpfff* whistling.gif

Smaken är som baken, men det är svårt att gilla något när någon försöker övertala mig till det.
Boxer
CITAT (Markus_H @ 10-12-2008, 00:09) *
Smaken är som baken, men det är svårt att gilla något när någon försöker övertala mig till det.

giggle.gif
blomkronan
CITAT (Boxer @ 09-12-2008, 22:25) *
Jättegullig! wub.gif

s:t paulor som är såååå söta
[attachment=28175:DSC00767.JPG]
wub.gif
tepa
Hej Streppen

...och vad är det DU har där på bilden till höger, som påminner lite om Fuchsians hängande blommor ? Den är ju jättefin ! VILL HA !!

Hälsn Tepa
Rosmarin
CITAT (flaxss @ 09-12-2008, 18:08) *
vanlig krukväxt cyklamen tål inte frost. men dom som säljs på plantskolor bland perennerna ( höst och vårcyklamen) är härdiga i sverige (om man täcker dom där snön är frånvarande).

Tack Flaxss, det kunde man ju misstänka. Observera att jag skrev här i mitt inlägg:

CITAT (Rosmarin @ 09-12-2008, 11:06) *
Hej alla ni som säger att ni hatar cyklamen; Plantera dem utomhus i en rabatt så ska ni få se! De ska inte planteras för djupt, jordytan i krukan ska sättas på samma nivå som markytan. INTE TÄCKA!!! De tål en del frost. Och de är perenna där de trivs. Fungerar kanske inte med alla sorters cyklamen, men om ni nu inte tycker om dem i alla fall så förlorar ni ju inget på att prova whist.gif (Jag tyckte också att de var hemska innan jag såg dem växa vilt, utomhus)

http://tbn1.google.com/images?q=tbn:YTQtdF...eapolitanum.jpg

http://tbn2.google.com/images?q=tbn:MRIi6p.../10000/5423.jpg

http://images.google.fr/images?hl=fr&c...=1&ct=title
evaisa
Tänk att det finns så många saint pauliahatare! Jag har inga men jag tycker de är fina. Jättefina!

Men, nu när jag har massor av görsoliga söderfönster så saint pauliorna går bort. Liksom hibiskusarna. Det är faktiskt så att min sansevieriasamling är en följd av det heta vardagsrummet. Så kan det gå!

Å nu när jag kört in mej på en växtsort så klarar jag inte längre att ta hand om de andra. Jag missar att de skall ha mer vatten, fler gånger i veckan. Det är som att jag inte ser dom längre.
Red Top
Det finns nog inte några krukväxter jag hatar.
Däremot finns det många växter, som inte gillar mig, dvs jag lyckas alltid ta död på dem, hur noga jag än följer alla skötselanvisningar. De känner nog på sig att jag har svårt för dem. Exempel på sådana är cyklamen, gloxinia, orkideer. Växter som folk gärna tar med sig som gåva för att-"Vi vet ju att du älskar alla blommor".
no.gif
Det finns oxå växter jag inte är särskilt förtjust i, t ex rosenkalla. Fick ett ex förra året och har gjort mitt bästa för att misshandla den, men inte ger den upp, nejdå den växer och frodas och jag har inte någon bra plats att ställa den på. :suck:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon