|
Solstorm
08-12-2008, 23:13
Jag sådde rhododendronfrön för ett bra tag sedan. De grodde snabbt och det kom hjärtblad. Sedan har det inte hänt någonting, de står helt stilla. De stod kvar länge i full rumsvärme under lampa utan att växa. Efter ett tag ställde jag dem lite svalare. När det stått där ett tag utan att växa en endaste millimeter så tog jag in dem igen och de står åter i full rumsvärme under lampa. Där har de stått ett tag nu utan att det kommer något mer blad. Varför växer de inte? Jag har sått i torv och vitmossa. Jag ska väl inte göda så länge det bara finns hjärtblad?
Jag måste säga att de där ynkans yttepytte små plantorna är otroligt sega i alla fall. Minsta katten (ett halvår gammal) har suttit på dem flera gångar utan att de brutits av.
blomkronan
09-12-2008, 01:33
Hej kul att du sått rhododendron, nu kan jag inget om dessa så jag kan inte hjälpa dig med dina frågor men jag vill komplitera med en fråga...
Hur lång tid kan det ta... innan dom blommar?
Solstorm, Har du några bilder att visa på dina groddar?
De växer oerhört sakta...i alla fall de jag sådde i fjol. Rohdeodendron brachycarpum, fujirododendron Sådd: 26-jan Jord:50% torv+ 50% grus inne Utskolning:08-feb Jag skolade ut för att det var för trångt i såkärlet.....de grodde i hundratal. I början av juni var de 2-3 cm höga och hade kanske två-tre karaktärsblad. Jag fick rådet att inte göda och hade stor hjälp av den här länken Att fröså....../Anki
Eva i Höga
09-12-2008, 08:39
solstorm, så roligt att du har sått rhododendronfrön, jag har just börjat med några sticklingar. Kul om vi lyckas, då kan vi byta kanske. Anki V, bra att du tipsade om den sidan!
Solstorm
09-12-2008, 15:26
Nu testar jag att skicka bilder, får se om jag kan. Kameran är ingen höjdare så det är svårt att ta bra närbilder. Det går säkert att göra någon inställning på kameran så att det blir bättre fast jag är inte så intresserad av att lära mig.
[attachment=28150:DSC03735.JPG][attachment=28149:DSC03733.JPG][attachment=28148: DSC03732.JPG]
Jag läste i länken att de ska ha 17 timmars belysning. Jag har höjt till 15 timmar nu. Är det någon som vet om det måste vara 17 timmar? Jag har en plastpåse över tråget som jag tar av och vränger ibland. Det blir ju mycket kondens och den stjäl ju ljus.
Det är Cunninghams White jag har sått. Eftersom den blommar tidigare än de andra så är jag rätt säker på att den inte har korsat sig utan att avkomman blir densamma. Jag byter gärna Eva. Vi får väl se om de klarar sig. Tydligen så kan man inte förvänta sig att de ska vara större än tre centimeter till sommaren.
För massa år sedan försökte jag ta sticklingar av den där vanliga lilarosablommande parkrhododendron men misslyckades. Däremot så är den enkel att ta avläggare ifrån, kanske därför som den är så vanlig. Tyvärr så är jag inte så förtjust i den färgen, men jag tar avläggare som jag ska ha på en avlägsen del av tomten. Jag kommer att såga av en del grenar på den efter den har blommat nästa gång. Du kan gärna få dem och exprimentera hejvilt med dem för det är inga dyrbarheter som man behöver vara rädd om.
Eva i Höga
09-12-2008, 16:30
Tack snälla Solstorm, jag tar gärna avklippta grenar av dig. Har en stor backe som jag tänkte sätta rhododendron på. Och det är roligt att se om man lyckas med sticklingar. Och även frön... Vi ses ju så småningom, då får vi prata vidare.
blomkronan
09-12-2008, 19:52
CITAT (Anki V @ 09-12-2008, 06:51)  Jag fick rådet att inte göda och hade stor hjälp av den här länken Att fröså....../Anki Vilken bra sida... det var mycke läsbart där. Solstorm Lycka till med groddarna, ska bli kul att se hur dom växer, du återkommer väll i tråden och berättar
Christer i Falköping
09-12-2008, 20:12
CITAT (Solstorm @ 09-12-2008, 15:26)  Nu testar jag att skicka bilder, får se om jag kan. Kameran är ingen höjdare så det är svårt att ta bra närbilder. Det går säkert att göra någon inställning på kameran så att det blir bättre fast jag är inte så intresserad av att lära mig. [attachment=28150:DSC03735.JPG][attachment=28149:DSC03733.JPG][attachment=28148: DSC03732.JPG]
Jag läste i länken att de ska ha 17 timmars belysning. Jag har höjt till 15 timmar nu. Är det någon som vet om det måste vara 17 timmar? Jag har en plastpåse över tråget som jag tar av och vränger ibland. Det blir ju mycket kondens och den stjäl ju ljus.
Det är Cunninghams White jag har sått. Eftersom den blommar tidigare än de andra så är jag rätt säker på att den inte har korsat sig utan att avkomman blir densamma. Jag byter gärna Eva. Vi får väl se om de klarar sig. Tydligen så kan man inte förvänta sig att de ska vara större än tre centimeter till sommaren.
För massa år sedan försökte jag ta sticklingar av den där vanliga lilarosablommande parkrhododendron men misslyckades. Däremot så är den enkel att ta avläggare ifrån, kanske därför som den är så vanlig. Tyvärr så är jag inte så förtjust i den färgen, men jag tar avläggare som jag ska ha på en avlägsen del av tomten. Jag kommer att såga av en del grenar på den efter den har blommat nästa gång. Du kan gärna få dem och exprimentera hejvilt med dem för det är inga dyrbarheter som man behöver vara rädd om. Ledsen, men så mycket Cunninghams white är det inte säkert att det blir, men förhoppningsvis snarlika. Cunninghams är ju en korsningsprodukt, så vilka gener som helst som finns i bakgrunden kan komma fram. Vem vet, du kanske får fram något bättre?! Rhododendronplantor växer oerhört långsamt. Med lite tur är de ett par centimeter till hösten. Blommar troligen som tidigast i sexårsåldern, det kan gå fortare men lika gärna myyyycket långsammare till blomning. Christer.
blomkronan
09-12-2008, 22:43
Oj 6 års till blommning Jag blev sugen att sätta ett gäng frön, men eftersom jag tänkte sätta ut dom på "allmäningen", kan det bli svårt... I mitt bostadsområde har vi fått rabatter/områden "utdelade" Jag och ett par hus till, har hand om en dunge med taggbuskar och ett par ekar. Jag vill byta ut dom otroligt fula och  buskarna, varje år får jag/vi klippa i dom minst tre gånger per sommar, och det är ett hälsike att ta hand om allt klipp som det blir. Jag sticker mig och river mig som *f...n*. Tänkte att vi kunde ha Rhododendron där i stället, köpa några plantor och kanske så några runtom och imellan  ska höra med mina grannar om dom tycker det var en bra idé??
Eva i Höga
10-12-2008, 08:41
Känns som lite lång tid att vänta på att frösådda rhododendron ska blomma, är det nån som vet om sticklingarna tar lika lång tid på sig innan blom?
Rosmarin
10-12-2008, 09:15
Kul tråd!!! Ska bli intressant att följa utvecklingen
Solstorm
11-12-2008, 10:36
Jag har tagit avläggare från Cunninghams White så där får jag ju samma sort. Christer, har du någon aning om vilka sorter som man har använt för att korsa fram den? Det kan ju bli riktigt roligt. Eftersom CW blommar tidigare än andra så tänk om någon av avkommlingarna blir tidigblommande med annan färg! Det kan ju bli pannkaka också förstås. Spännande.
Att det dröjer minst sex år innan sådderna blommar känns ju väldigt väldigt långt. Sex år framåt är ju väldigt avlägset, men om man tänker sex år bakåt så var ju det igår.
En helt okvalificerad gissning är att sticklingarna kanske sätter knopp ett eller två år efter man stuckit dem och blommar året därpå. Hoppas Christer eller någon annan berättar som vet mer och inte bara gissar som jag gör.
Eva i Höga
11-12-2008, 12:17
Ja, det hoppas jag också!
Janne56
11-12-2008, 18:39
Hej,
Kul att se, att fler försöker föröka roddisar. Jag har sått rhododendron varje i år i över 15 år och har förstås fått massor av plantor. Lämplig såtid är mitten-slutet av januari. Jag brukar så i fin torv och sätta krukorna i ett söderfönster med plastpåse över. Ljuset börjar komma tillbaka då och det räcker till för de små plantorna, som växer väldigt långsamt. När plantorna har grott, klipper man några hål i plastpåsen och efter ca en månad tar man bort den. Man måsta vakta på att det inte möglar i sådden. Om det gör det, får man ta bort de angripna plantorna och ev. spruta med något svampmedel. Framåt sommaren brukar jag skola om dem och mot slutet av sommaren planterar jag ut dem på friland. När plantorna är 3 år, kan en och annan komma med en blomma. Efter 4-5 år blommar många. Jag har oftast samlat frö i planteringar, där det finns många olika roddisar. På så sätt får man plantor med väldigt varierande arvsanlag. Här har det uppstått blomfärger från det ljusaste äppelblomsrosa till blodrött. De frösådda plantorna blommar oftast lika fint, som de plantor man köper för dyra pengar och de växer faktiskt ganska fort efter de två första långsamma åren. Sådd är ett trevligt och lönsamt sätt att få många plantor.
Hälsningar Janne56
blomkronan
12-12-2008, 08:10
CITAT (Janne56 @ 11-12-2008, 18:39)  Hej,
Kul att se, att fler försöker föröka roddisar. Jag har sått rhododendron varje i år i över 15 år och har förstås fått massor av plantor. Lämplig såtid är mitten-slutet av januari. Jag brukar så i fin torv och sätta krukorna i ett söderfönster med plastpåse över. Ljuset börjar komma tillbaka då och det räcker till för de små plantorna, som växer väldigt långsamt. När plantorna har grott, klipper man några hål i plastpåsen och efter ca en månad tar man bort den. Man måsta vakta på att det inte möglar i sådden. Om det gör det, får man ta bort de angripna plantorna och ev. spruta med något svampmedel. Framåt sommaren brukar jag skola om dem och mot slutet av sommaren planterar jag ut dem på friland. När plantorna är 3 år, kan en och annan komma med en blomma. Efter 4-5 år blommar många. Jag har oftast samlat frö i planteringar, där det finns många olika roddisar. På så sätt får man plantor med väldigt varierande arvsanlag. Här har det uppstått blomfärger från det ljusaste äppelblomsrosa till blodrött. De frösådda plantorna blommar oftast lika fint, som de plantor man köper för dyra pengar och de växer faktiskt ganska fort efter de två första långsamma åren. Sådd är ett trevligt och lönsamt sätt att få många plantor.
Hälsningar Janne56 Va roligt att höra detta från en med så många års efarenhet Nu blir jag nyfiken på hur tar ni fröna? När blomman blommat ut, ska man ta dom direkt eller ska blomman sitta kvar ett tag och fröna växa på sig? Att man kunde ta frö från Rhododendron hadde jag inte tänkt på tidigare. Rhododendron växer ju lite här och där på allmäna platser jag ska hålla ögonen öppna och plocka lite frön nästa år
Solstorm
12-12-2008, 13:26
Jag har tagit fröna på hösten när fröställningen är brun och torr.
Blomkronan, jag skickar med några fröer med mina busfrön så kan du så redan den här säsongen.
Jan Lindgren
12-12-2008, 16:22
Hej! Cunninghams White är en korsning av caucasicum och ponticum var. album. Cunningham gjorde den ca 1830. Fröplantor av Rhododendron blommar vid mycket olika ålder beroende på art och odlingssätt. mellan ett år och 25år. Vill du dra upp fröplantor så är det ide att handpollinera så att du vet vilka föräldrarna är. Sannolikheten ökar att plantorna blir bra om man använder föräldrar med önsvärda egenskaper. Sticklingsplantor blommar relativt snabbt annars så skulle det inte gå att sälja rhododendron till ett vettigt pris. Många dvärgsorter blommar efter ett år medan storbladiga kan ta tre till fyra år ute i Sverige. Sköter man plantan väl så kan man även i Sverige få två tillväxter per år och då går det dubbelt så fort. MVH Jan Lindgren
Eva i Höga
12-12-2008, 18:40
Mycket intressant, läser och funderar ....... Har gott om plats att sätta rhododendron på så nu ska det förökas! Tack för jättebra information!
blomkronan
13-12-2008, 22:06
CITAT (Solstorm @ 12-12-2008, 13:26)  Jag har tagit fröna på hösten när fröställningen är brun och torr.
Blomkronan, jag skickar med några fröer med mina busfrön så kan du så redan den här säsongen.  ja gör det  va glad jag blev
Solstorm
05-01-2009, 10:56
Jag tycker ju att de står still i växten men det har faktiskt kommit fler blad på nu. Eftersom yngsta katten har satt sig mitt i småplantorna ibland så har de blivit lite färre i antal. Jag lade på lite fler frön i tråget som har grott nu. Nu ser jag ju att de jag sådde först har växt och när jag tittar på de nyuppkomna så blir jag förvånad. Jag vet ju att de första var yttepyttesmå när de kom men det går fort att glömma HUR små.
På bilden syns det att det har kommit fler blad nu, de nyuppkomna går nästan inte att se.
[attachment=29163:foto_135.JPG]
Det är den här skadegöraren som reducerat antalet plantor för mig. Hon skulle väl egentligen in uner rubriken "Ogräs och skadedjur Allt oönskat i trädgården från kirskål till älgar.
[attachment=29164:foto_031.JPG] [attachment=29165:foto_139.JPG]
flinga100
09-01-2009, 22:05
CITAT (Solstorm @ 05-01-2009, 10:56)  Det är den här skadegöraren som reducerat antalet plantor för mig. Hon skulle väl egentligen in uner rubriken "Ogräs och skadedjur Allt oönskat i trädgården från kirskål till älgar.
[attachment=29164:foto_031.JPG] [attachment=29165:foto_139.JPG]  Men så söt som hon är misstänker jag att hon blir förlåten ganska snabbt... Vilken intressant tråd! Jag blir jättesugen på att ta sticklingar av rododendron, jag också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|