Hej alla! Jag har köpt en varigerad/brokbladig kirskål, Aegopodium podagraria variegata, som jag hade tänkt ha tillsammans med Förgätmigej och Revsuga som marktäckare under ett syrenbuskage.
Hur pass aggresivt växer brokbladig kirskål?
Det finns ingen ogräs-kirs i min trädgård sen tidigare och jag har läst här på forumet om hur besvärligt det kan vara att bli av med kirskål. Är det dumt att chansa,,,? Är den ett förklätt ogräs? Har ni någon erfarenhet av den brokbladiga kirsen?
Hannele
18-09-2003, 14:34
Jag fick min av Ingrid.

Den är inte så agressiv.
Det hjälper sällan att ställa samma fråga på fler ställen, om kirskålsexperten inte är här...
Inger R
19-09-2003, 22:07
Hej, vet inte om det här fungerar men jag ville bara visa en bild på kanten med variegerad Kirskål i Monets trädgård. Något av det snyggaste jag sett!! Så visst vågar du. Man kan plantera kirskålen i en vid kruka som man gräver ner i landet men lämnar ett par cm av krukkanten ovan jord så undviker man att den sprider sig.
Inger R
19-09-2003, 22:09
Haha, den där bilden blev inte så lyckad. Du får gå in på mitt fotoalbum i AoT:s forum så ser du bättre
Även jag har riktat mina blickar mot den brokbladiga kirskålen och har nu två frågor:
- Frösår sig kirskål eller är det bara rotvägen som den är agressiv? (jag har ingen kirskål i trädgården). Dvs, kan man styra dess framfart om hela den rabatt den bor i ligger i en gräsmatta som kontinuerligt klipps?
- Var i Stockholmsområdet går det att få tag på denna skönhet? Postorder?
Titte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.