vanjalarsa
09-12-2008, 11:12
[size="4"][/size]
HEj
NU hoppas jag att någon kan förklara eller kanske ge mig ett råd.
Har sedan ett par år en varmluftsugn inköpt på ikea i samband med köksbyte. Jag är ganska van att baka men i den här ugnen lyckas jag inget bra.
Mjuka kakor t,ex blir kompakta. TRor ni att jag har gjort fel inställning på ugnen eller vad kan det bero på? DEt finns många olika lägen att ställa in på en av knapparna. Men jag tycker att det är väldigt otydligt.
Snälla .KOm med förslag.
mvh Vanjalarsa
ingrids
09-12-2008, 11:25
Har en kombougn och måste erkänna att jag helst använder varmluftsfunktionen för att värma mat, inte baka. Bröd och varmluft har jag fått att funka, men allt annat blir inte riktigt som jag vill.
Förvärmer du ugnen? gör inte alltid det med varmluftsfunktionen men för bakning inbillar jag mig att det behövs.
Jag vet också andra som inte använder varmluftsfunktionen, till brödbak.
Jag tycker att brödet blir ojämnt gräddat i varmluftsugnen.
vanjalarsa
09-12-2008, 13:28
Tack !
Nästa gång ska jag inte använda varmluftsfunktionen.
Tack och bock!
mvh Vanjalarsa
Min varmluftsugn fungerar utmärkt att baka i. BÅde bröd och kakor och pepparkakor blir utmärkta.
Prova även att sänka temperaturen i ugnen. Står det 200 grader i receptet så sänkt 25 grader. Skulle tro att det är ett allmänt råd från de flesta ugnstillverkare.
Ciczi
Min erfarenhet är att det går fortare och på svalare temperatur för att få samma resultat.
Sockerkaka 30min i 150grader i vanlig ugn, tar 25min i varmluft och 125grader, som ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.