Alexander-VG-zon3
hej hej

idag så täckte jag växterna med deras ''slutgitliga'' skydd inför vintern. nu ska ju snart frosten komma på nytt ( i Mark även på dagen) så det är lika bra att täcka allt nu som ska vara ute. nu kommer jag inte täcka av dom förens till våren.

först börjar jag med att placera alla växter intill väggen störst och känsligast först och minst och tåligaste fram.
sedan när det är klart rensar jag från gamla blad och städar upp, när det är klart så täcker jag allt med 1-2lager bubbeplast.

[attachment=28172:hemma_008.JPG]

efter det så lägger jag två lager med grön vinterväv, tejpar igen allt och fäster med tejp.

[attachment=28173:hemma_009.JPG]

sist när alla växter är skyddade så hoppas jag på en bra vinter och att allt klarar sig tills jag öppnar igen till våren.
Monaxe
Kanske en dum fråga, men behöver det inte vattnas någon gång innan våren?
Så inpackat som det ser ut är det väl svårt att komma åt med vatten,
även för regnet?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monaxe @ 09-12-2008, 23:17) *
Kanske en dum fråga, men behöver det inte vattnas någon gång innan våren?
Så inpackat som det ser ut är det väl svårt att komma åt med vatten,
även för regnet?

ingen dum fråga alls!!

dom som behöver vatten har jag vattnat. en del som är känsliga på vintern ( kryddor,medelhavsväxter,palmer) så tål dom kyla bättre om det är torrt. plus så använder ju inte växterna vatten när det blir under +10c och det brukar bli under +10c är det riktigt kallt även frost. och en sak är att jag tar veck skyddet väldigt tidigt så innan våren kommer med värme så hinner jag vattna. redan i mars tar jag veck skyddet och sedan om det blir kallt igen sveper jag bara om väven. skyddet som är nu är ju ''rejält'' byggt och ska vara där under den kallaste och värsta tiden.

kan ju vara intressant för en del att veta vad jag har där!

Nerium,lagerblad,olika palmer,rosor,blåregn,rosmarin,aukuba,fuchsia,olika perenner,kryddor och andra buskar och lökar och knölar m.m.
blomkronan
Helt otroligt att du kan vänta tills nu med att täcka... sick.gif det är ju mitten av december!
Men bor man i zon 1 så gör man smile.gif
vad Monaxe sa... undrar jag me.. eller tar du fram dom snart igen?? Har du inglasad balkong?
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 09-12-2008, 23:40) *
Helt otroligt att du kan vänta tills nu med att täcka... sick.gif det är ju mitten av december!
Men bor man i zon 1 så gör man smile.gif
vad Monaxe sa... undrar jag me.. eller tar du fram dom snart igen?? Har du inglasad balkong?

växterna i trädgården står enbart bananen täck i zon 1-2.

balkongen på bilden befinner sig i zon 3-4. tog nyss in min Kanariedadelpalm. har kvar en ute. inte inglasad och dom täcks av i feb-mars. jag har ju täckt dom innan men detta är den slutliga täckningen. plus balkongen ger ju några garder varmare.
blomkronan
oj, intressant... zon 3-4??? jag bor ju i zon 2 kanske 3? beror på vilken karta man kollar på.
Vilka växter har du på balkongen??????
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 00:43) *
oj, intressant... zon 3-4??? jag bor ju i zon 2 kanske 3? beror på vilken karta man kollar på.
Vilka växter har du på balkongen??????

har jätte många växter där!! vet knappt exakt vad jag har där.

förutom dom jag skrev upp i mitt andra inlägg så är det ju många perenner och lök och knölväxter,fikon,klätterväxter,sten och alpinpartiväxter kanske att jag har någon citrus kvar där ute.
Kajsa
Ser bra ut, lycka till med alla dina lite mer ovanliga växter på balkongen.
Bassam
Tack förfråga:

vinterskydden på plats! Behöver inte special när man välja växter som passar zonen, men växter behöver skydd under våren från vårsolen på grund att marken fryser och solen stark så växter kan inte kompensera vattnet som växter förlorar på avdunstningen
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 11-12-2008, 22:21) *
Tack förfråga:

vinterskydden på plats! Behöver inte special när man välja växter som passar zonen, men växter behöver skydd under våren från vårsolen på grund att marken fryser och solen stark så växter kan inte kompensera vattnet som växter förlorar på avdunstningen
H: Bassam

jag har då aldrig sett verken nerium eller oliv på friland utan skydd i zon 3-4. Så mina växter jag har ''passar inte'' zonen därav måste jag skydda dom.

att man skyddar en del växter på våren är för att dom är ''städsegröna'' och behöver vatten. eller växter som rosor eller prunus så att dom inte vaknar för tidigt. men då jag odlar mina växter i kruka kan jag enkelt motverka tjäle med hett vatten.

CITAT (Kajsa @ 11-12-2008, 16:34) *
Ser bra ut, lycka till med alla dina lite mer ovanliga växter på balkongen.

tack tack ! hoppas mina 2rosor klara sig under skyddet!.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon