Full version: Hjälp!
Ramona
Hej
Jag har ett problem, jag köpte skott av clivia, av en på nätet, och jag satte dom i jord ( dom hade lite rötter) och vattnade lite, så som jag brukar göra.
Detta var ca en månad sedan och idag när jag skulle kolla om dom rotat sig riktigt så fick jag hela plantan i handen när jag drog lite lätt i den. Det fanns inga rötter kvar och i änden krälade det små vita maskar ca 1mm tjocka och 3 mm långa, jag har aldrig sätt detta förut.
Är det någon som kan svara på vad det kan vara?.
Jag har tagit upp clivia plantorna från jorden och tvättat rent dom från maskar, tänkte att dom skulle ligga och torka i nån dag och prova igen, det fanns nämligen rot ögon kvar. Några tipps om vad jag skall göra?
Kan maskarna sprida sig?
Snälla hjälp, vill inte att dom skall dö.
Hälsningar Ramona
m-l södra halland
är det samma som pelargonerna får- rotlöss?
de är i så fall smittsamma så kolla krukorna i närheten och de äter upp rötterna så blommorna dör. I pelargonernas fall brukar de säga: ta stickling och släng plantan och krukan (eller gör noga rent allt)
mvh m-l
Ramona
Hej igen
Hur ser rotlöss ut? Det har jag aldrig hört förut, är det som små vita maskar?
Ramona
Åsa, mälardalen zon 2
Rotlöss ser inte ut som små vita maskar.

Hoppar de "vita maskarna" isåfall kan det vara hoppstjärtar de lever av förmultnande material och dyker lätt upp i jorden ifall man har vattnat för mycket.

Eller

Är maskarna mera genomskinliga och har svart huvud så kan det vara sorgmyggelarver de tuggar i sig rötter ifall det är brist på dött organiskt material. De vuxna sorgmyggorna ser ut som små svarta flugor som irrar runt bland krukväxterna (brukar ofta kallas blomflugor trots att de inte är det minsta lika blomflugan)
Ramona
Hej
Jag vet inte om det var svrta huvuden på dom eller inte, men jag vet att jag haft flugor, små svarta som flugit runt växterna och som krupit runt i jorden. Jag trodde det var vanliga blommflugor. Vad gör man åt sådana små odjur?
Det är rätt konstigt att jag inte tänkte på det för när jag planterade cliviorna så köpte jag en påse jord på granngården (odal)
och när jag öppnade den så flög det faktiskt små flugor ut från påsen, så det är väl därifån dom kommer.
Tack för svaret, det låter mycket troligt att det är såna djur.
Hälsningar Ramona
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så får man alltför ofta med dessa sorgmyggor i blomjordspåsarna speciellt de små påsarna efter vad jag har upplevt. Det ma kan göra är att vattna mindre, sätta upp gula klisterlappar i krukorna. Det mest effektiva jag provat är att vattna ut nematoder i jorden som tar död på sorgmyggelarverna.

(Den riktiga blomflugan är ganska stor, och är svart och gulrandig, den härmar getingar, denna är nyttig, dess larver käkar en massa bladlöss, denna fluga brukar finnas utomhus.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon